طراحی الگوی توسعه کسب و کارهای دانش بنیان کشاورزی با استفاده از روش دلفی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی الگوی مناسب شرکت های دانش بنیان کشاورزی در راستای دستیابی به توسعه و پیشرفت با استفاده از روش تحقیق دلفی و نظریه های نظریه پردازان و محققان بوده است. روش پژوهش: برای انجام این پژوهش از روش دلفی استفاده شده است. مطلعین پژوهش شامل تمام کسانی بودند که در حوزه توسعه صاحبنظر بوده و در این زمینه دارای اثر پژوهشی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اطلاعات محور تعداد 22 نفر از این افراد به عنوان مشارکت کننده انتخاب شدند. یافته ها و نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که صاحبنظران مشارکت کننده در این تحقیق عوامل محیطی، سازمانی- حمایتی، مدیریتی، مشاوره-آموزش و تیم- مشارکتی را سبب توسعه شرکت های دانش بنیان کشاورزی مشخص کردند. با توجه به نتایج دلفی و لحاظ کردن شرایط و ویژگی های خاص بخش کشاورزی کشور، تدوین استراتژی مناسب برای ورود به بازار از طریق بخش بندی، شناسایی مخاطبان و مصرف کنندگان محصول، وجود معافیت های مالیاتی، سهولت در قوانین ثبت و فعالیت شرکت های دانش بنیان، ایجاد و تقویت زیرساخت های تقاضامحوری تجاری-سازی، ارائه خدمات تخصصی شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری، ارائه تسهیلاتی چون تسهیلات صندوق توسعه ملی، تسهیلات قبل از تولید انبوه، سرمایه در گردش، ارائه مشاوره در زمینه ثبت طرح و ثبت نشان تجاری، ثبت اختراع داخلی و خارجی، هم سرمایه گذاری، ورود شرکت به بورس و فرابورس، حمایت از کار تیمی، تاکید بر انعطاف پذیری، کارآفرینی، نوآوری و توسعه مشارکت در مدیریت، بهره مندی شرکت از سبک رهبری مشارکتی استراتژیک، خوشه-سازی و شبکه سازی، ارتباطات بین المللی و ارتباط شرکت با صنعت و جامعه از مهم ترین اقدامات پیشنهادی تحقیق برای دستیابی به توسعه کسب و کارهای دانش بنیان در بخش کشاورزی می-باشد.Designing a model for the development of agricultural knowledge-based businesses using the Delphi method
Objective: The purpose of this research was to design a suitable model of agricultural knowledge-based companies in order to achieve development and progress by using the Delphi research method and theories of theoreticians and researchers. Methods: The informants of the research included all those who were experts in the field of development and had research works in this field, and 22 of these people were selected as participants using the purposeful and information-oriented sampling method. Results: The results indicated that the experts participating in this research identified the environmental, organizational-supportive, managerial, consulting-training and team-participatory factors that caused the development of agricultural knowledge-based companies. Conclusions: Considering the results of Delphi and taking into account the special conditions and characteristics of the country's agricultural sector, formulating a suitable strategy for entering the market through segmentation, identifying the audience and consumers of the product, the existence of tax exemptions, ease in the registration rules and the activities of knowledge-based companies, creating and Strengthening demand-oriented commercialization infrastructures, providing specialized services of companies located in science and technology parks, providing facilities such as National Development Fund facilities, pre-mass production facilities, working capital, providing consulting in the field of design registration and trademark registration, registration Domestic and foreign inventions, co-investment, entering the company into the stock market and over-the-counter, supporting teamwork, emphasizing flexibility, entrepreneurship, innovation and development of participation in management, benefiting the company from the strategic collaborative leadership style, clustering and networking. Development, international communication and the company's relationship with industry and society are among the most important measures proposed by the research to achieve the development of knowledge-based businesses in the agricultural sector.