راهکارهای نوآوری و فرصت های کسب و کار در بستر تجارت الکترونیک در تعاونی های روستایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کسب و کار الکترونیک مفهومی گسترده است که شامل تمامی جنبه های استفاده از فناوری اطلاعات در کسب و کار است. بلکه شامل ایجاد انسجام و یکپارچگی در کل فرآیندهای کسب و کار و ارتباطات در داخل و خارج از سازمان می باشد. کسب و کار اینترنتی بهعنوان یکی از زیرمجموعه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در گذشته رشد بالایی را تجربه کرده، به گونه ای که از نظر سیاست و خط مشی سازمانی اکثر مؤسسات تجاری در پذیرش و به کار گیری کسب و کار الکترونیک درجهت ورود به بازارهای جهانی و جذب مشتریان جدید، مؤثر و کارا در این راستا هستند. در هزاره جدید تجارت الکترونیک یکی از اساسی ترین فرصت های اشتغال پذیری در اقتصاد و کسب و کار است. در این راستا تعاونی ها نقش مهمی در توسعه و برنامه ریزی روستاها دارند. این مهم در استان سیستان و بلوچستان با توجه به ظرفیت و فرصت های موجود می تواند بسیار راهگشا باشد. بر این اساس در پژوهش راهکارهای فرصت های کسب و کار در بستر تجارت الکترونیک در تعاونی های روستایی استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفته است. جهت تحلیل و مدلسازی از رویکرد چندشاخصه فازی (FMADM) استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده راهکار اقتصادی با وزن 811/15 بیشترین مقدار را بدست آورده است. این نشان می دهد که در راهکارهای فرصت های اشتغال در بستر تجارت الکترونیک در تعاونی های روستایی استان سیستان و بلوچستان، معیار اقتصادی در ارجحترین راهکار قرار دارد. نتایج نشان داد که راهکار مدیریتی با وزن 872/14 در اولویت دوم قرار دارد. نتایج موید آن است که راهکار مدیریتی می بایست مورد توجه جدی قرار گیرد. اما راهکار سیاستگزاری و اجتماعی بر اساس نتایج با وزن های 755/11 و 45/11 در اولویت های بعدی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که راهکارهای آموزشی و فنی در پایینترین مقادیر بوده است.Innovation Solutions and Business Opportunity in the Context of E-Commerce in Rural Cooperatives
Electronic business is a broad concept that includes all aspects of using information technology in business. Rather, it includes creating coherence and integration in all business processes and communications inside and outside the organization. Internet business, as one of the subcategories of information and communication technology, has experienced high growth in the past, so that in terms of policy and organizational policy, most commercial institutions accept and use electronic business in order to enter global markets and attract new customers. are effective and efficient in this regard. In the new millennium, e-commerce is one of the most basic employment opportunities in the economy and business. In this regard, cooperatives play an important role in the development and planning of villages. This can be very helpful in Sistan and Baluchestan province considering the available capacity and opportunities. Based on this, in the research, solutions for business opportunities in the context of e-commerce in rural cooperatives of Sistan and Baluchistan province have been investigated. Fuzzy multi-index approach (FMADM) was used for analysis and modeling. Based on the obtained results, the economic solution with a weight of 15.811 has obtained the highest amount. This shows that in the solutions of employment opportunities in the context of e-commerce in the rural cooperatives of Sistan and Baluchistan province, the economic criterion is the most preferred solution. The results showed that the management solution with a weight of 14.872 is the second priority. The results confirm that the management solution should be given serious attention. But the political and social solutions based on the results with weights of 11.755 and 11.45 are in the next priorities. Also, the results showed that the educational and technical solutions were at the lowest levels.