محصولات فناورانه، از ایده تا بازار؛ با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد
آرشیو
چکیده
بی توجهی به تجاری سازی محصولات فناورانه، زمینه ساز افت بهره وری و نیز افت شاخص های تولیدی در بین شرکت های مختلف فعال در این حوزه خواهد شد و این به منزله ناتوانی کشور در گذار به سوی توسعه یافتگی خواهد بود. پژوهش حاضر با هدف ارایه چارچوبی نظری برای کمک به تدوین الگویی برای تجاری سازی محصولات فناورانه در ایران با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد اجرا شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی بوده و جامعه آماری پژوهش خبرگان صاحب نظر در زمینه بازاریابی و تجاری سازی و نخبگان دانشگاهی فعال در حوزه مدل های تجاری سازی می باشند. این خبرگان به کمک روش نمونه گیری هدفمند و نیز روش گلوله برفی، به صورت توامان، شناسایی شدند. روش تجزیه و تحلیل، مبتنی بر تئوری داده بنیاد بوده است. داده ها از طریق انجام 20 مصاحبه عمیق با خبرگان، با رسیدن به کفایت داده ها، جمع آوری شدند. بر این اساس ابعاد اصلی تجاری سازی محصولات فناورانه در قالب مدل پارادایمی و ذیل هشت بعد اصلی و هجده مقوله طبقه بندی شده اند.Technological Products, From Idea to Market; Based on Grounded Theory
Neglecting the commercialization of technological products will lead to a lack of productivity and a drop in production indicators among companies active in this field, and this will mean the country's inability to achieve development. This study aimed to investigate the factors behind the commercialization of technological products in Iran. This research is purposefully a practical study, and the statistical population consisted of marketing and commercialization experts. These experts were identified using purposive sampling along with the snowball method. A Grounded Theory Paradigm Model is the method of analysis. We used purposeful techniques and snowballs for sampling. Twenty experts were finally interviewed regarding data adequacy. Accordingly, the main dimensions of the commercialization of technological products have been classified in the form of a paradigm model under eighteen sub-categories and eight categories. The results of the research show that appropriate capacities such as expert human resources are one of the most important factors that make investors and technology-based companies interested in commercializing and implementing such models, be at the organization level