آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۵

چکیده

هوشیاری کارآفرینانه به عنوان یک ساختار ذهنی ارزشمند در حوزه ایجاد خلاقیت به عنوان مبنایی برای تشخیص فرصتها و بهره برداری از موقعیتها نقش اساسی در قصد کارآفرینانه دارد. هدف از این پژوهش شناسایی تأثیر ابعاد هوشیاری کارآفرینانه و ارتباط آن با قصد کارآفرینانه در بین دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان است. برای این منظور پس از مشخص کردن مدل مفهومی پژوهش و جامعه و نمونه آماری، اطلاعات متغیرهای پژوهش در قالب طراحی پرسش نامه و طیف لیکرت گردآوری شد و روابط بین متغیرها با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی تبیین شد. نتایج نشان دادکه هوشیاری کارآفرینانه، اثر مثبت و معناداری بر قصد کارآفرینانه داردسه مولفه،« ارتباطات»، «ارزیابی و قضاوت» و «پایش و جستجو» نیز به عنوان عواملی برای هوشیاری کارآفرینانه مورد تایید است. با بررسی نتایج حاصل از نقش متغیرهای کنترلی بر هوشیاری و قصد کارآفرینانه تنها متغیر شرکت در دوره های کارآفرینی بر قصد کارآفرینانه موثر است.

The effect of dimensions of entrepreneurial alertness on entrepreneurial intention: A study on the attitude of Sistan and Baluchestan University students

Entrepreneurial alertness as a valuable mental structure in the field of creativity as a basis for identifying opportunities and exploiting situations plays a key role in entrepreneurial intention. The purpose of this study was to identify the impact of the dimensions of entrepreneurial alertness and its relationship with entrepreneurial intention among students of Sistan and Baluchestan University. For this purpose, after identifying the conceptual model of research and statistical population and statistical sample, information of research variables was collected in the form of a questionnaire and Likert scale and the relationships between variables were explained using structural equation analysis and partial least squares method. The results showed that entrepreneurial alertness has a positive and significant effect on entrepreneurial intention. Three components, " Association and connection", "evaluation and judgment" and " Scanning and search" are also approved as factors for entrepreneurial awareness. By examining the results of the role of control variables on entrepreneurship alertness and intention, the only variable of education entrepreneurship courses is effective on entrepreneurial intention.

تبلیغات