چکیده

مقدمه و هدف: اختلال نقص توجه/بیش فعالی از جمله اختلالاتی است که منجر به بروز مشکلات متعددی برای کودکان و نوجوانان می شود. این پژوهش با هدف اثربخشی بازی درمانی دلبستگی محور بر ادراک شایستگی اجتماعی و اشتیاق تحصیلی در کودکان دارای علائم نقص توجه/بیش فعالی انجام شد.روش شناسی پژوهش: پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پسر 6 تا 10 سال مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی جوان شهر شیراز در سال 1403 بود، که با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه مساوی 15 نفری جایگزین شدند. برنامه بازی درمانی دلبستگی محور طی 8 جلسه به صورت گروهی و هر هفته یک جلسه برای گروه آزمایش اعمال شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (فلنر و همکاران، 1990) و اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004) استفاده شد. داده ها با روش های آمار توصیفی، پیش فرض های آماری و تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار آماری SPSS-26 تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه بازی درمانی دلبستگی محور بر افزایش نمره کل شایستگی اجتماعی(602/119=F، 000/0=P و 533/0=η) و نمره کل اشتیاق تحصیلی(382/110=F، 000/0=P و 512/0=η) تأثیر معناداری داشته است (05/0>P).نتیجه گیری: با توجه به نتایج ضرورت دارد در کلینیک ها و مراکز خدمات روان شناسی از بازی درمانی به عنوان یک روش مداخله ای مؤثر جهت کاهش مشکلات روانی، رفتاری و تحصیلی کودکان و نوجوانان استفاده گردد.

The Effectiveness of Attachment-Based Play Therapy on the Perception of Social Competence and Academic Engagement in Children with Symptoms of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder

Introduction and goal: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder is one of the disorders that lead to many problems for children and teenagers. This research was conducted with the aim of the effectiveness of attachment-based play therapy on the perception of social competence and academic enthusiasm in children with symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder.Research methodology: The research was semi-experimental with a pre-test and post-test design with two experimental and control groups. The statistical population included all boys aged 6 to 10 years from the counseling and psychological services center in Shiraz city in 2024, 30 people were selected by available sampling method and replaced in two equal groups of 15 people. The attachment-oriented play therapy program was applied in 8 sessions as a group and one session per week for the experimental group. Social competence questionnaire (Felner et al., 1990) and academic enthusiasm (Fredericks et al., 2004) were used to collect information. The data were analyzed with descriptive statistics methods, statistical assumptions and multivariate covariance analysis with SPSS-26 statistical software.Findings: The results showed that the attachment-oriented play therapy program increased the total score of social competence (F=119.602, P=0.000 and η=0.533) and the total score of academic enthusiasm (F=110.382, P=0.000 and η=0.512) had a significant effect (P<0.05).Conclusion: According to the results, it is necessary to use play therapy in clinics and psychological service centers as an effective intervention method to reduce psychological, behavioral and academic problems of children and adolescents.

تبلیغات