طراحی الگوی بازی وارسازی آموزش کودکان پیش دبستانی با رویکرد سازه گرایی اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: اجرای بازی وارسازی در آموزش کودکان همواره با موانعی همانند کمبود زمان برای آماده سازی بازی، عدم دانش روش شناختی معلمان و کمبود منابع روبرو بوده است. بر همین اساس مطالعه بازی وارسازی از منظر رویکردهای یادگیری از جمله سازه گرایی اجتماعی که بر تعامل اجتماعی بین یادگیرندگان تاکید می کند، لازم است. هدف این پژوهش طراحی الگوی بازی وارسازی آموزش کودکان پیش دبستانی با رویکرد سازه گرایی اجتماعی است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش ذیل پارادایم تفسیرگرایی و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد به دنبال ارائه الگوی بازی وارسازی آموزش کودکان پیش دبستانی با رویکرد سازه گرایی اجتماعی است. داده ها از طریق مصاحبه عمیق با 12 نفر از متخصصان و خبرگان آموزش کودکان بویژه افراد دارای تجربه اجرای آموزش کودکان در سطح پیش دبستانی و مدیران مراکز پیش دبستانی در شهر تهران و 8 نفر از اساتید دانشگاه گردآوری شد. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار مکس کیودا و مبتنی بر نظریه داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی دسته بندی شدند. یافته ها: مفهوم بازی وارسازی آموزش در محیط یادگیری سازنده گرا به عنوان پدیده محوری انتخاب شد. شرایط علی در چهار دسته عوامل محتوای برنامه درسی، عوامل نهادی، انگیزه ها و نگرش های مدیر مهدکودک و تسهیلگر بودن معلم جای گرفتند و چهار مقوله اصلی شامل تربیت مربی، طراحی محیط یادگیری سازنده گرا در کلاس درس، تشویق کودکان از طریق انگیزه های بیرونی و فضای یادگیری آگاهانه به عنوان راهبردهای کنش و واکنش انتخاب شدند. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه می تواند به مدیران مراکز پیش دبستانی در پیاده سازی بازی وارسازی با رویکرد سازاگرایی در آموزش کودکان کمک نماید.A Gamification of Preschool Children Education Model based on Social Constructivism Approach
Background and Objective: Gamification implementation in children's education has always faced obstacles such as lack of time to prepare the game, teachers' lack of methodological knowledge, and lack of resources. Accordingly, it is necessary to study gamification from the perspective of learning approaches, including social constructivism, which emphasizes social interaction between learners. The purpose of this research is to design a gamification model for preschool children's education with a social constructivist approach.
research methodology: This research under interpretive paradigm and with a qualitative approach based on Grounded theory seeks to present a gamification model of preschool children's education with a social constructivist approach. The data was collected through in-depth interviews with 12 children's education specialists, especially people with experience in implementing children's education at the preschool level and managers of preschool centers in Tehran and 8 university professors. The resulting data categorized using MAXQDA software and based on the Foundation's Grounded theory in three stages of open, central and selective coding.
Findings: The education gamification concept in the constructivist learning environment was chosen as the central phenomenon. Causal conditions placed in four categories of curriculum content factors, institutional factors, kindergarten manager's motivations and attitudes, and teacher's facilitation, and the four main categories include teacher training, designing a constructivist learning environment, encouraging children through external motivations and learning environment chosen as action and reaction strategies.
Conclusion: The results of this study can help the managers of preschool centers in implementing gamification with a constructivist approach in children's education.