آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

مقدمه و هدف: تحقیقات در مورد تأثیر اعتماد سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی کارکنان سال هاست که انجام شده است، اما تأثیر مکانیسم داخلی برای اعتماد سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی به خوبی بررسی نشده است. این مطالعه بر اساس تئوری تبادل اجتماعی و نظریه هویت سازمانی، تأثیر اعتماد سازمانی را بر رفتار مدنی سازمانی بررسی نموده و نقش میانجی هوش هیجانی را از منظر شناختی و روان شناختی کارکنان نشان داد. روش شناسی پژوهش: این تحقیق از یک استراتژی دو موجی و چند منبعی برای انجام اعتبار سنجی فرضیه ها با 163 پرسشنامه معتبر در بین معلمان استفاده کرد. بدین منظور از جامعه آماری دبیران دوره متوسطه دوم شهر اسلام آباد غرب با تعداد 282 نفر، حجم نمونه ای بالغ بر 163 نفر با استفاده از فرمول کوکران برآورد گردیده و نمونه ها به روش تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل سه پرسشنامه استاندارد اعتماد سازمانی Kanawattanachai & Yoo (2002)؛ رفتار مدنی سازمانی Bell & Menguc (2002) و هوش هیجانی Siberia Schering (1998) بود. یافته ها: نتایج تحلیل تجربی با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که: هوش هیجانی نقش میانجی بین اعتماد سازمانی و رفتار مدنی سازمانی ایفا می کند. اعتماد سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی معلمان تأثیر مثبت می گذارد. اعتماد سازمانی بر هوش هیجانی معلمان تأثیر مثبت می گذارد. هوش هیجانی بر رفتار مدنی سازمانی معلمان تأثیر مثبت می گذارد. بحث و نتیجه گیری: نتایج این مطالعه درک اعتماد سازمانی را عمیق تر کرده و پیامدهای عملی مهمی برای بهبود رفتار مدنی سازمانی و هوش هیجانی معلمان دارد.

The relationship between organizational trust and organizational citizenship behavior with the mediation of emotional intelligence in male middle school teachers

Background and Objective: Research on the effect of organizational trust on employees' organizational citizenship behavior has been conducted for many years, but the effect of the internal mechanism for organizational trust on organizational citizenship behavior has not been well investigated. Based on social exchange theory and organizational identity theory, this study examined the effect of organizational trust on organizational civic behavior and showed the mediating role of emotional intelligence from the cognitive and psychological perspective of employees. research methodology: This research used a two-wave and multi-source strategy to validate hypotheses with 163 valid questionnaires among teachers. For this purpose, a sample size of 163 people was estimated from the population of 282 secondary school teachers in West Islamabad using Cochran's formula and the samples were selected by simple random method. The research data collection tool includes three standard organizational trust questionnaires by Kanawattanachai & Yoo (2002); Organizational citizenship behavior was Bell & Menguc (2002) and emotional intelligence Siberia Schering (1998). Findings: The results of empirical analysis using structural equation modeling showed that: emotional intelligence plays a mediating role between organizational trust and organizational civil behavior. Organizational trust has a positive effect on teachers' organizational citizenship behavior. Organizational trust has a positive effect on teachers' emotional intelligence. Emotional intelligence has a positive effect on teachers' organizational civic behavior.   Conclusion: The results of this study deepen the understanding of organizational trust and have important practical implications for improving the organizational citizenship behavior and emotional intelligence of teachers.

تبلیغات