طراحی و اجرای یادگیری شخصی سازی شده مبتنی بر ابزارهای درسی الکترونیکی و تاثیر آن بر توانایی های خودتنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی و کیفیت یادگیری دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی و اجرای یادگیری شخصی سازی شده مبتنی بر ابزارهای درسی الکترونیکی و تاثیر آن بر توانایی های خودتنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی و کیفیت یادگیری دانش آموزان با روش نیمه (شبه) آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه چهارم ابتدائی شهر ساری در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 5382 نفر بود که تعداد 60 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) گمارش شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه های توانایی های خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995)، خودکارآمدی شرر (1982) و کیفیت یادگیری مهدیون و همکاران (1390) بود که پایایی ابزار به روش همسانی درونی و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر، 78/0، 88/0 و 84/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک متغیره (آنکوا) و تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد. یافته ها نشان داد یادگیری شخصی سازی شده مبتنی بر ابزارهای درسی الکترونیکی بر توانایی های خودتنظیمی، خودکارآمدی تحصیلی و کیفیت یادگیری دانش آموزان پایه چهارم ابتدائی تاثیر دارد. هم چنین، تأثیر یادگیری شخصی سازی شده مبتنی بر ابزارهای درسی الکترونیکی بر توانایی های خودتنظیمی بیشترین و در مراتب بعد، به ترتیب بر خودکارآمدی تحصیلی و کیفیت یادگیری تأثیرگذار بود.Designing and implementing personalized learning based on electronic teaching tools and its effect on students' self-regulation abilities, academic self-efficacy and learning quality
The purpose of this research is to design and implement personalized learning based on electronic teaching tools and its effect on self-regulation abilities, academic self-efficacy and learning quality of students with a semi-experimental method with a pre-test-post-test and group design. The control was done. The statistical population included all the fourth grade elementary students of Sari city in the academic year of 2021-2022 in the number of 5382 people, of which 60 people were selected as a sample and assigned to two experimental (30 people) and control (30 people) groups. became The measuring tools were the questionnaires of self-regulation abilities of Bouffard et al. (1995), self-efficacy of Sherer (1982) and quality of learning by Mahdiun et al. Equally, 0.78, 0.88 and 0.84 were obtained. Data analysis was done using univariate analysis of covariance (ANCVA) and multivariate analysis of covariance (MANCVA). The findings showed that personalized learning based on electronic teaching tools has an effect on self-regulation abilities, academic self-efficacy and learning quality of fourth grade elementary students. Also, the effect of personalized learning based on electronic teaching tools was the greatest on self-regulation abilities and, in the next ranks, on academic self-efficacy and learning quality, respectively.