آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تغییر سبک زندگی بر کیفیت رابطه زناشویی زوجین دارای تعارض زناشویی انجام شد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش زنان دارای تعارض زناشویی با همسر شهر اردبیل که در سال 1402 به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند. حجم نمونه معادل 30 نفر بود که در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد، سپس آموزش مبتنی بر تغییر سبک زندگی مدل ون پی (2018) به گروه آزمایش داده شد و سپس، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه تعارض زناشویی ثنائی (1379)، پرسشنامه کیفیت رابطه زناشویی (باسبی و همکاران، 1995) جمع آوری شدند و توسط نرم افزار SPSS-26 و با استفاده از روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان دادند که کیفیت رابطه زناشویی زوجین دارای تعارض زناشویی در مرحله پس آزمون در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری داشته است (01/0>P).بنابراین، آموزش مبتنی بر تغییر سبک زندگی می تواند توسط درمانگران حیطه زوجین، به عنوان یک مداخله موثر برای زوجین متعارض در جهت افزایش کیفیت رابطه زناشویی مورد استفاده قرار گیرد.

The effectiveness of education based on lifestyle change on the quality of marital relationship of couples with marital conflict

The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of education based on lifestyle change on the quality of marital relationships of couples with marital conflict. The current research was of a quasi-experimental type with pre-test, post-test and control group. The statistical population of the study was made up of women with marital conflicts with their husbands in Ardabil city who had been referred to counseling centers in 1402. The sample size was equal to 30 people who were placed in two experimental (15 people) and control (15 people) groups. A pre-test was taken from both groups, then training based on changing the lifestyle of the Van Pay model (2018) was given to the experimental group, and then a post-test was taken from both groups. The data were collected using the Sanai Marital Conflict Questionnaire (1379), and the Marital Relationship Quality Questionnaire (Busby et al., 1995) and analyzed by SPSS software (version 26) using the analysis of covariance method. they got. The results of the research showed that the quality of the marital relationship of couples with marital conflict in the post-test stage increased significantly in the experimental group compared to the control group (P<0.01). Therefore, education based on lifestyle change can be used by couples therapists as an effective intervention for conflicted couples in order to increase the quality of marital relationships.

تبلیغات