طراحی الگوی فرهنگ خود مراقبتی سالمندان با رویکرد ترکیبی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی فرهنگ خود مراقبتی سالمندان بود که به صورت ترکیبی انجام شد. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، بنیادین و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی می باشد که برای تحلیل آن از نرم افزار اکسل استفاده شد. در گام اول مؤلفه های فرهنگ خودمراقبتی سالمندان بر اساس مصاحبه عمیق با 28 نفر از خبرگان دانشگاهی به روش داده بنیاد، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 47 مقوله در قالب 6 مؤلفه (دانش خود مراقبتی، خودکارآمدی خود مراقبتی، مهارت خود مراقبتی، انضباط معنوی خود مراقبتی، خودمحوری خود مراقبتی و هنجارهای اجتماعی خود مراقبتی) بود. سپس در گام دوم مؤلفه های شناسایی شده با روش مدل سازی ساختاری تفسیری سطح بندی و با تحلیل میک مک خوشه بندی شدند. نتایج نشان دادند مؤلفه های دانش خود مراقبتی در سطح سوم، مهارت خود مراقبتی و هنجارهای اجتماعی خود مراقبتی در سطح دوم و خودکارآمدی خود مراقبتی، انضباط معنوی خود مراقبتی و خودمحوری خود مراقبتی در سطح اول قرار دارند و انضباط معنوی خود مراقبتی و خودمحوری خود مراقبتی در خوشه وابسته، خودکارآمدی خود مراقبتی در خوشه پیوندی و دانش خود مراقبتی در خوشه مستقل و مهارت خود مراقبتی و هنجارهای اجتماعی خود مراقبتی در خوشه خودمختار قرار گرفته اند.Designing a Self-care Culture Model for the Elderly with a Combined Approach
The aim of the current research was to design a self-care culture model for the elderly, which was done in a combined way. This research is fundamental in terms of its purpose and descriptive correlation based on the method, which was analyzed using Excel software. In the first step, the components of the self-care culture of the elderly were identified based on an in-depth interview with 26 university experts using the grounded theory method. The output of this stage was 47 categories in the form of 6 components (self-care knowledge, self-efficacy of self-care, self-care skill, spiritual discipline of self-care, self-centeredness of self-care, and social norms of self-care). Then, in the second step, the identified components were leveled with the interpretive structural modeling method and clustered with MicMac analysis. The results showed that the components of self-care knowledge are at the third level, self-care skills and social norms of self-care are at the second level, and self-care self-efficacy, self-care spiritual discipline, and self-centered self-care are at the first level, and self-care spiritual discipline and self-centered self-care are in Dependent cluster, self-care self-efficacy in the linked cluster and self-care knowledge in the independent cluster and self-care skill and social norms of self-care are placed in an autonomous cluster.