مدل سازی بهزیستی روانشناختی بر مبنای حمایت سازمانی ادراک شده، رضایت شغلی و ارضای نیازهای بنیادی با میانجی گری تاب آوری در محیط شغلی در بین کارکنان بهزیستی استان تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: هدف پژوهش مدل سازی بهزیستی روانشناختی کارکنان بر مبنای حمایت سازمانی ادراک شده، رضایت شغلی و ارضای نیازهای بنیادی با میانجی گری تاب آوری در محیط شغلی در بین کارکنان بهزیستی استان تهران بود. روش: این پژوهش بر اساس هدف، جزء پژوهش های توصیفی- همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات بهزیستی استان تهران بودند. تعداد 385 نفر بر اساس قاعده کلاین (2011) به روش تصادفی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، حمایت سازمانی ادراک شده وطن خواه و همکاران (2017)، رضایت شغلی ویس و همکاران (1967)، نیازهای بنیادین روانشناختی گارسیا و همکاران (2000) و تاب آوری سازمانی کانر و دیویدسون (2003) بود. در بخش تجزیه و تحلیل توصیفی و بررسی پیش فرض ها از نرم افزار Spss نسخه 21 و برای اجرای معادلات ساختاری از نرم افزارPLS استفاده شد.یافته ها: میانگین واریانس استخراج شده5666/0، پایایی 7712/0، اعتبار افزونگی 362/0 و ضریب تعیین 374/0 بدست آمد. جز مسیر حمایت سازمانی ادارک شده (آماره تی 644/0 و معنی داری 520/0)، مسیرهای دیگر در سطح 05/0 معنی دار بودند. تاب آوری سازمانی در رابطه بین ارضای نیازهای بنیادی (آماره تی 365/3) و رضایت شغلی (آماره تی 983/1) و بهزیستی روانشناختی نقش میانجی دارد. نتیجه گیری: متغیرهای رضایت شغلی و ارضای نیازهای بنیادی با میانجی گری تاب آوری سازمانی قادر به پیش بینی بهزیستی روانشناختی می باشند. بنابراین برای ارتقای بهزیستی روانشناختی می بایست به متغیرهای ارضای نیازهای بنیادی، رضایت شغلی و تاب آوری سازمانی توجه بیشتری شود.متن
Modeling Psychological Well-Being Based on Perceived Organizational Support, Job Satisfaction, and Basic Needs Satisfaction with Resilience Mediation
Objective: The aim of the study was to model the psychological well-being of employees based on perceived organizational support, job satisfaction, and satisfaction of basic needs with the mediation of resilience.Method: This study is a descriptive-correlational research and structural equation modeling based on the objective. The statistical population was all employees of the welfare departments of Tehran province. ۳۸۵ people were randomly selected as samples based on Klein's rule (۲۰۱۱). The data collection tools were the psychological well-being questionnaires of Riff (۱۹۸۹), perceived organizational support of Vatankhah et al. (۲۰۱۷), job satisfaction of Weiss et al. (۱۹۶۷), basic psychological needs of Garcia et al. (۲۰۰۰), and organizational resilience of Connor and Davidson (۲۰۰۳). In the descriptive analysis and verification of assumptions, Spss version ۲۱ software was used, and PLS software was used to implement structural equations.Results: The mean extracted variance was ۰.۵۶۶۶, the reliability was ۰.۷۷۱۲, the redundancy validity was ۰.۳۶۲, and the coefficient of determination was ۰.۳۷۴. Except for the path of perceived organizational support (t-statistic ۰.۶۴۴ and significance ۰.۵۲۰), the other paths were significant at the ۰.۰۵ level. Organizational resilience plays a mediating role in the relationship between basic needs satisfaction (t-statistic ۳.۳۶۵) and job satisfaction (t-statistic ۱.۹۸۳) and psychological well-being.Conclusion: The variables of job satisfaction and basic needs satisfaction are able to predict psychological well-being through the mediation of organizational resilience. Therefore, to improve psychological well-being, more attention should be paid to the variables of basic needs satisfaction, job satisfaction, and organizational resilience.