آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۱

چکیده

سرمایه اجتماعی به پیوندهای اجتماعی و حمایت اجتماعی اطلاق می شود که باعث افزایش نشاط اجتماعی از طریق تقویت شبکه های همسایگی، صمیمانه، شبکه های مذهبی و حمایتی و تعلق اجتماعی می شود. جامعه ایرانی همچنان به دلیل بافت سنتی قومی، هنجارها و شیوهای قومی، اعیاد مذهبی، مناسک ملی جمعی، الگوهای بومی و همسایگی از نشاط اجتماعی مناسبی برخوردار است و دلیل آن وجود سرمایه اجتماعی است. هدف اصلی پژوهش مطالعه سرمایه اجتماعی در میزان نشاط اجتماعی در ایران است. روش اصلی تحقیق از نوع فراتحلیل کمّی، جامعه آماری 88 و تعداد 47 حجم نمونه به روش تعمدی غیراحتمالی در بازه زمانی 1387 1401 انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد که سرمایه اجتماعی بر میزان نشاط اجتماعی تأثیری معناداری داشته و اندازه اثر کلی آن برابر با 21 درصد است. همچنین بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی ازجمله مشارکت اجتماعی (341/0)، احساس تعلق اجتماعی (341/0)، اعتماد اجتماعی (401/0)، تعلق مذهبی (382/0) و انسجام اجتماعی (451/0) با نشاط اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد.

Studying the Role of Social Capital and its Components on the Level of Social Vitality: A Meta-Analysis of Research from 2008 to 2012

Social capital refers to social ties and social support that increase social vitality by strengthening neighborhood networks, intimacy, religious and support networks, and social belonging. Iranian society continues to enjoy appropriate social vitality due to its traditional ethnic context, ethnic norms and practices, religious festivals, collective national rituals, indigenous patterns and neighborhoods, and the reason for this is the existence of social capital. The main purpose of this research is to study the effect of social capital on social vitality in Iran. The main research method is quantitative meta-analysis. The statistical population of 88 and the sample size of 47 were selected by the purposive-non-probability method in the period of 1387-1401. The results show that social capital has a significant effect on the level of social vitality with an overall effect size is 21 percent. Also, there is a significant relationship between the components of social capital, including social participation (0.341), sense of social belonging (0.341), social trust (0.401), religious belonging (0.382) and social cohesion (0.451) with social vitality.

تبلیغات