بررسی و تحلیل تقابل های روایی در قصه های مجید (برساختی گفتمانی)
آرشیو
چکیده
روایت شناسی، دانش بررسی و تحلیل متون داستانی است که از خلال آن، شگردهای روایی، نظام و ساختار حاکم بر اثر، پیوند اجزا و عناصر روایی با درون مایه و... کشف می شود. در این پژوهش به بررسی و تحلیل تقابل روایی در قصه های مجید پرداخته شده است. تقابل ها از عناصر روایی به شمار می روند که از طریق آن ها، پویایی و تحرّک روایت ها، درجه باورپذیری و قبول آن ها، اوج و گره افکنی های روایی و... معنادار می شوند. قصه های مجید، مجموعه قصه هایی است که مرادی کرمانی، از زبان راوی درون داستانی (مجید) و با توجه به جهان معرفتی کودک- نوجوان آن را نوشته است. از آنجا که قصه های مجید، جهان معرفتی کودک- نوجوان را به تصویر می کشد بنابراین می توان تفاوت تقابل های روایی بزرگسال و کودک- نوجوان را نیز از خلال این قصه ها نشان داد که این تقابل ها در نوع خود، شکل دهنده گفتمان داستان هستند. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و بر اساس مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مرادی کرمانی با استفاده از تقابل دو دنیای معرفتی (بزرگسال در وجود بی بی؛ و کودک- نوجوان در وجود مجید) روایت مورد نظر خود را خلق کرده است. راوی درون داستانی نیز دقیقاً با تکیه بر بلاغت خاص خود که بیشتر متکی بر حواس پنجگانه است، رخدادهای داستانی را روایت کرده است و از قضا همین موارد نشان می دهند تقابل ها، نشان دهنده دو نوع دیدگاه و جهان بینی حاکم است یکی دیدگاه کودک- نوجوان و دیگری دیدگاه بزرگسال.Investigation and analysis of narrative contrasts in Majid's stories
Narratology is the science of examining and analyzing fictional texts, through which the narrative methods, the system and structure governing the work, the connection of narrative elements and the elements with the theme, are explored. In this research, the investigation and analysis of narrative confrontation in Majid's stories is examined. Contrasts are among the narrative elements, through which the dynamics and movement of the narratives, their degree of believability and acceptance, the climax and plot twists of the narrative become meaningful. Majid's stories is a collection of stories written by Moradi Kermani, presented by the homodiegetic narrator of the collection – Majid --, and with regard to the cognitive world of children and teenagers. Since Majid's stories depict the epistemic world of children and teenagers, it is possible to show the difference between adult and child-teenager narrative confrontations through these stories. This research is done by a descriptive-analytical method and based on library studies. The results of the research indicate that Moradi Kermani has created his desired narrative by using the contrast of two epistemic worlds (adult in the existence of Baby and child-teenager in the existence of Majid). The narrator narrates the events of the story precisely by relying on his special rhetoric, which relies more on the five senses. These cases show that the contrasts represent two types of worldviews, one being the view of a child-teenager and the other the view of an adult.