آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۶

چکیده

ارزش ها و خصوصیات مشترک هر ملت مستقل که افرادشان نسبت به آن ها خودآگاهی و شعور یافته اند و به واسطه آن ها به یکدیگر احساس تعلق می کنند، هویت ملی آن ها را شکل می دهد. هویت ملی دارای کارکردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی است و حکومت ها تلاش می کنند از این کارکردها در جهت تقویت علت وجودی کشور و بقای نظام سیاسی استفاده کنند. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای و مطالعه میدانی به دنبال بررسی نقش و تأثیر هویت ملی بر ابعاد اقتصادی یک ملت و کشور است. در بخش مطالعه میدانی و به منظور گردآوری نظرات اندیشمندان درمورد این تأثیرات، از ابزار پرسش نامه استفاده شد. با عنایت به محدود بودن جامعه آماری، نیازی به نمونه گیری نبود و پرسش نامه در اختیار 200 نفر از کارشناسان و خبرگان قرار گرفت و درنهایت بعد از پیگیری های فراوان  تعداد 96 پرسش نامه تکمیل شده گردآوری شد و با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون تی تک نمونه مستقل برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های پژوهش در بخش کتابخانه ای حاکی از آن است که تقویت هویت ملی موجب افزایش احساس تعلق سرزمینی و وطن دوستی در افراد یک ملت می شود و بر ایجاد روحیه خودباوری، نوآوری و استقلال اقتصادی یک ملت تأثیر مثبت دارد. بر این اساس، در بخش تولید، تلاش افراد یک ملت دارای هویت ملی قوی، تولید کالاها و خدماتی با کیفیت مطلوب و با استفاده از ظرفیت های داخلی و در بخش مصرف تأکید و تعصب افراد ملت بر خرید و مصرف کالاهای داخلی است. درنتیجه هویت ملی بر ساخت کالای باکیفیت داخلی، افزایش مصرف کالای داخلی، افزایش تولید، تقویت ارزش پول ملی، ایجاد اشتغال تأثیر داشته و درنهایت بر اقتصاد یک کشور تأثیر مثبتی دارد. یافته های میدانی و نتایج آمار توصیفی و آزمون آماری نیز تأییدکننده مطالعات نظری است و نشان می دهد کارشناسان نیز به تأثیرگذاری مؤلفه های هویت ملی بر تقویت ابعاد مختلف قدرت اقتصادی کشورها اعتقاد زیادی داشته اند.

The Investigation of the Role and Position of National Identity in the Economic Power of Countries

The values and shared characteristics of an independent nation foster a sense of belonging among its people, shaping their national identity. National identity serves political, economic, social, and military functions, and governments aim to leverage these functions to enhance national cohesion and ensure the survival of the political system. This study investigates the role and impact of national identity on the economic dimensions of a nation, employing a descriptive-analytical method based on library resources and field studies. In the field study, a questionnaire was distributed to gather opinions from scholars concerning these impacts. Due to the limited size of the statistical population, sampling was unnecessary; the questionnaire was sent to 200 experts and specialists, resulting in the collection of 96 completed responses after extensive follow-up. The independent t-test was employed for data analysis, confirming the normality of the data. The findings indicate that strengthening national identity enhances the sense of territorial belonging and patriotism among citizens, positively influencing self-confidence, innovation, and economic independence. In the production sector, individuals with a strong national identity are motivated to produce high-quality goods and services using domestic resources. In the consumption sector, there is a notable preference for purchasing and consuming domestic products. Consequently, national identity contributes to the development of high-quality domestic goods, increases domestic consumption, boosts production, strengthens the national currency, and generates employment, ultimately benefiting the national economy. Field findings results supported by descriptive statistics and statistical tests, confirm the theoretical framework, showing that experts strongly believe in the impact of national identity on enhancing various aspects of a country's economic power.
National Power,Economic Competition,Culture,

تبلیغات