آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۷

چکیده

در این پژوهش کوشش شده است به روش توصیفی تحلیلی، داستان کوتاه «مرد جن زده» نوشته مهدی اخوان ثالث از دید پیشگامی وی در نگارش داستان کوتاه مدرن شاعرانه بررسی شود. موضوع این داستان، نقد نویسنده بر وضعیت انسان روشنفکر سرگشته معاصر(طبقه شهری) در جامعه است که با استفاده از حادثه «فراموشی زبان مادری» شخص محوری و چالشهای حاصل از آن بازسازی شده است. حاصل کار نشان می دهد نویسنده با استفاده از زبان امپرسیونیستی در ترسیم حالات ذهنی شخص محوری به گونه ای عمل کرده که پیرنگ داستان از حالت خطی خارج شده و فارغ از پرداخت حوادث و علل شکل گیری آنها ساختاری مینیمالیستی یافته   است. این الگو از ساختارهای کهن داستانپردازی ایرانی مبتنی بر الگوی سفر بر کنار نمانده است؛ از این رو شخص محوری در داستان او پیش از اینکه به عنوان کنشگر در روایت اهمیت داشته باشد، جانشین حال و هوای فکری خاص شده است.

متن

Critique of the poetic short story “The demon possessed Man” written by Mehdi Akhavan Sales

In this research, an attempt has been made to study the short story "The demon possessed  Man" written by Mehdi Akhavan-e-Sales in a descriptive-analytical manner from the perspective of his pioneering in writing a modern poetic short story. The subject of this story is the author's critique of the situation of the bewildered contemporary intellectual (urban class) in society. The result shows that the author, using Impressionist language, has acted in drawing the mental states of the pivotal person in such a way that the plot of the story is out of linear mode, and regardless of the events and the reasons for their formation, it is structural. Found minimalist. Of course, this model has been left out of the ancient structures of Iranian fiction based on the travel model. Hence, the central figure in his story has replaced a particular intellectual mood before he became important as an actor in the narrative.
Contemporary Fiction,Modern Poetic Story,Mehdi Akhavan-e-Sales,the demon possessed Man,

تبلیغات