آرشیو

چکیده

نورپردازی آموزشی برای ایجاد محیط خوشایند، ارتقای شرایط سلامتی، صرفه جویی در مصرف انرژی،  ارتقای عملکرد آموزشی فضا و یادگیری بهتر اهمیت دارد؛ بنابراین، تحلیل سیستم نورپردازی در ساختمان های آموزشی بر اساس الزامات و استانداردهای بین المللی و پیشنهاد راه حل برای ارتقای آن، هدف اصلی این پژوهش است. دانشگاه های منطقه 6 تهران شامل سه دانشگاه دولتی تهران، تربیت مدرس و امیرکبیر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. با استفاده از روش های پژوهش شامل مرور ادبیات، تحلیل اسناد و نقشه های معماری و الکتریکی، مشاهده و مقایسه، این هدف دنبال شده است. همچنین، برای پیشنهاد راه حل های کاربردی، نمونه های موردی ساخته شده موفق و هماهنگ با روش ها و فناوری های نورپردازی در کشور ایران بررسی شده اند. در نهایت، راه حل ها با روش ارزیابی هزینه چرخه زندگی اعتبارسنجی شده اند. یافته های پژوهش نشان داده اند (1) طراحی سیستم نورپردازی با توجه به عملکردهای موجود و تنظیم شدت روشنایی مناسب، (2) توجه به نور طبیعی و استفاده از سیستم کنترل برای استفاده بهینه از آن، (3) طراحی سیستم نورپردازی بر اساس هندسه، آرایش فضایی، تناسبات و مبلمان برای به حداقل رساندن خیرگی مستقیم و انعکاسی و (4) انعطاف پذیری فضاها در ارتباط با سیستم نورپردازی، از راه حل های موجود برای ارتقای کیفیت نورپردازی آموزشی هستند. همچنین، نتایج نشان داد با جایگزین کردن لامپ های فلورسنت با دیودهای نورگسیل در راهروی ساختمان آموزشی و استفاده از حسگر حرکتی به جای سوییچ روشن و خاموش، میزان مصرف برق به میزان 1/91 درصد کاهش می یابد. همچنین، با استفاده از ترکیب نور طبیعی و روشنایی الکتریکی و کنترل فعال آن، میزان کاهش مصرف برق 3/95 درصد است.

متن

An Analysis of Lighting Quality in University Buildings in District ۶ of Tehran: Proposing Improvement Strategies Aligned with Relevant Requirements and Life Cycle Cost Assessment

Lighting within educational environments is critical in establishing an optimal atmosphere that supports health, conserves energy, enhances the utility of educational spaces, and fosters effective learning. This study aims to assess the lighting quality in educational institutions, considering international standards and criteria and providing recommendations for improvements. The research focuses specifically on universities located in District ۶ of Tehran, including the University of Tehran, Tarbiat Modares University, and Amirkabir University of Technology. To achieve these objectives, a mixed-method research approach has been adopted. This approach encompasses a comprehensive literature review, architectural and electrical documentation analysis, direct observations, and comparative assessments. Additionally, relevant strategies are proposed based on an examination of successful case studies that align with Iran’s lighting methodologies and technologies. A life cycle cost assessment has also been conducted to validate these proposed solutions. The findings indicated that strategies aimed at enhancing the quality of educational lighting include (۱) designing lighting systems tailored to various functions while ensuring sufficient illumination levels, (۲) emphasizing the integration of daylight considerations alongside the implementation of control systems, (۳) designing lighting systems following geometry, spatial configurations, proportions, and furniture arrangements, and (۴) ensuring that environments retain adaptability concerning the lighting systems implemented. Replacing fluorescent lamps with LED lighting and installing motion sensors in educational corridors can lead to a significant annual energy consumption reduction of ۹۱.۱%. Additionally, integrating daylight with electric lighting and utilizing active control mechanisms could achieve an even greater reduction of ۹۵.۳%.

تبلیغات