نگاهی به شناخت بدنمند به منزله نقطه اتصال میان علوم شناختی و علوم اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله، در امتداد تلاش هایی قرار می گیرد که در چند دهه اخیر برای کوتاه کردن دیوار تقسیم بندی های جعلی ای صورت گرفته اند که بر اساس آنها رشته هایی که ذهن را مطالعه می کنند از رشته هایی که فرهنگ ها یا جوامع را مطالعه می کنند از هم جدا هستند و در این تلاش خود برای ایجاد زبان مشترک میان علوم شناختی و علوم اجتماعی به طرح مفاهیم و نظریه های پیوند دهنده میان این دو حوزه از علم همت کرده اند. از این رو، مقاله حاضر تلاش دارد تا با بررسی رویکرد نظری شناخت بدنمند، به عنوان یکی از نظریه های مطرح در علوم شناختی در چند دهه اخیر که به تأثیر و تأثر ذهن و محیط بر هم و از هم نظر دارد و شش ادعای مطرح در آن از یک سو، و نیز ارائه دسته بندی چهارگانه ای از خوانش رابطه میان ذهن، بدن و محیط در ادبیات پژوهشی حوزه های مختلف علوم اجتماعی به روشی توصیفی-تحلیلی نشان دهد که چگونه می توان با انطباق خوانش ها چهارگانه مبتنی بر مطالعات اجتماعی (بدنمندی معنای فرهنگی، بدنمندیِ فعالیت اجتماعی فرهنگی، بدنمندی بیرونیِ ذهن، بدنمندی ناخودآگاه جمعی) با ادعاهای شش گانه مطرح در رویکرد شناخت بدنمند از ظرفیت های موجود در این رویکرد نظری از آن به عنوان نقطه اتصال میان علوم اجتماعی و علوم شناختی استفاده کرد.Embodied cognition as a connecting point of cognitive science and social science
This article is in line with the efforts of researchers over the last few decades who have tried to remove the false divisions that separate the disciplines which study the mind from those which study culture and society, and in their efforts try to create a shared language between cognitive science and social science. In this regard, they attempt to propose concepts and theories that have capacity to connect cognitive science and social science. Therefore, this article attempts to examine Embodied Cognition as a leading theoretical approach in cognitive science in the last few decades, which emphasizes on the effects of the mind, body, and environment on each other. On the other hand, this article in a descriptive-analytical method presents four interpretations of the relation between mind and environment based on the conducted researches in social science. By comparing these four interpretations (embodiment of cultural meaning, embodiment of sociocultural activity, external embodiment of mind, embodiment of the collective unconscious) with six claims in Embodied Cognition, this article shows how this theoretical approach can be used as a point of connection between social sciences and cognitive sciences.