«کودک سروری» تحلیل مضمون رویکرد تربیتی والدین با تاکید بر آیات و روایات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی وظایف تربیتی والدین در دوران«کودک سروری» با تاکید بر آیات و روایات است. والدین در صورت شناخت وظایف خود بر اساس مبانی اسلامی، برای رشد و به کمال رساندن کودک در تربیت او. کوشاتر خواهند بود. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و با استفاده از منابع معتبر کتابخا نه ای و مبتنی بر شیوه تحلیل مضمون است. تعلیم و تربیت اسلامی در دوره کودک سروری، دارای ویژگی های تربیتی کاملاً متفاوت است. از این جهت، بحث از مراحل و شیوه های مناسب تعلیم و تربیت در این دوره از اهمّیّت خاصّی برخوردار است. نیازهای کودک در دوره سیادت و وظایف والدین در این دوره، شامل سه بخش؛ پیش از بارداری، دوران بارداری و آغاز تولد است که بخش اخیر، مهم ترین دوره است. تربیت اخلاقی کودکان در دوران سیادت(هفت سال اول)، نسبت به دوره های بعد به خاطر تفاوت ویژگی ها و نیازهای کودکان، بسیار حساس و تاثیرگزار است. در منابع اسلامی، سبک تربیت اخلاقی کودکان در این دوره، مهم تلقی شده و دارای فرآیند تدریجی و طولی است."The Child of the Lord": A content analysis of the parenting approach with emphasis on verses and narrations
The purpose of this study is to examine the educational duties of parents during the "childhood" period, with an emphasis on verses and narrations. If parents understand their duties based on Islamic principles, they will be more diligent in raising their children for their growth and perfection. The research method is descriptive-survey, using reliable library resources and based on the method of content analysis. Islamic education and upbringing during the childhood period has completely different educational characteristics. For this reason, discussing the appropriate stages and methods of education and upbringing in this period is of particular importance. The needs of the child during the "childhood" period and the duties of parents during this period include three parts: before pregnancy, pregnancy and the beginning of birth, with the latter part being the most important period. The moral education of children during the "childhood" period (the first seven years) is very sensitive and effective compared to later periods due to the differences in the characteristics and needs of children. In Islamic sources, the style of moral education of children during this period is considered important and has a gradual and longitudinal process.