آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

شیراز یکی از مهم ترین شهرهای کشور در حوزه گردشگری به شمار می رود و دارای ذخایر بسیار مهمی از جاذبه های طبیعی و تاریخی ایران است که بسیاری از آن ها یادگار تاریخ کهن ایران زمین هستند. به منظور بهره برداری کامل از این ظرفیت ها، توجه به توسعه صنعت گردشگری اهمیتی فراوان دارد. فنّاوری های نوین و پیاده سازی آن ها از ملزومات قطعی توسعه این صنعت در این عصر است. به کارگیری و توسعه فنّاوری های نوین در این حوزه موجب بهبود رفاه و تجربه گردشگران از یک سو و امکان رقابت با دیگر مراکز گردشگری در سطح ملی و جهانی از سوی دیگر می شود و شیراز را مقصد برجسته جهانی می سازد. هدف از این پژوهش شناسایی چالش های پیاده سازی انقلاب صنعتی چهارم در صنعت گردشگری و ارائه راهکارهایی برای رفع آن هاست. این پژوهش اکتشافی به شمار می آید، بنابراین از راهبرد ترکیبی (کیفی کمّی) استفاده شده و نوعی پژوهش کاربردی تلقی می شود. داده های پژوهش با مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش نامه گردآوری شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های مقطعی است. درمجموع، 43 چالش شناسایی شده که از این میان، براساس نتایج غربالگری فازی، ۳۷ چالش نهایی شده است. این چالش ها در پنج بُعد طبقه بندی شده اند. علاوه بر چالش ها، با بررسی ادبیات پیشین و مصاحبه با کارشناسان، 22 راه حل برای این چالش ها جمع آوری شد، که یک چالش در غربالگری فازی حذف شد.

Investigating the challenges of implementing the fourth industrial revolution in the tourism industry

Shiraz, as one of the most important cities in the country in the field of tourism, is considered to have very significant natural and historical attractions of Iran, many of which are relics of the ancient history of Iran. Attention to the tourism industry's development is paramount to exploit these capacities fully. The adoption of innovative technologies in this field improves the welfare and tourist experience and the possibility of competition with other tourism destinations at the global level, turning Shiraz into a prominent global destination. This research aims to identify the challenges of implementing the Fourth Industrial Revolution in the tourism industry and provide solutions to solve them. This research is exploratory and uses a mixed research strategy (qualitative-quantitative), considered applied research. Data collection was done through literature reviews and semi-structured interviews. This research is cross-sectional. 43 challenges were identified from the literature review and interviews with experts. According to the results of the fuzzy screening, 37 challenges were finalized and classified in 5 dimensions. Additionally, through a review of previous literature and interviews with experts, 22 solutions were collected to solve these challenges. Among them, one challenge was eliminated in the fuzzy screening process.

تبلیغات