آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۴

چکیده

صنعت گردشگری جایگاه خاصی در اقتصاد کشورها و نقش مؤثری در ارتقای ساختار اجتماعی - فرهنگی و محیطی جوامع دارد. در این میان، توجه جدی و هدفمند به گردشگری شهری به ویژه در کلان شهرهایی مثل تهران اهمیت بسیاری دارد. ازاین رو، هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر در توسعهٔ اقتصادی گردشگری شهری از منظر ساکنان محلی با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی است. پژوهش حاضر توصیفی - پیمایشی است. جامعهٔ آماری پژوهش، شامل 65 نفر از کارشناسان صنعت گردشگری دارای سابقهٔ کاری حداقل 5 سال در زمینهٔ گردشگری بودند، به صورت غیرتصادفی و هدفمند انتخاب شدند و با آن ها مصاحبه شد. داده ها و سناریوها با استفاده از تکنیک نگاشت شناختی فازی تحلیل و مدل پژوهش با استفاده از تحلیل شبکه های اجتماعی طراحی شد. در این خصوص، 13 عامل نهایی را خبرگان تأیید کردند که درنهایت، با استفاده از روش نگاشت شناختی فازی، عوامل رتبه بندی شدند که، از میان عوامل، وجود منابع مالی لازم نزد ساکنان برای انجام فعالیت های خدماتی مرتبط با توسعهٔ گردشگری شهری، افزایش توان اقتصادی و حمایت و سرمایه گذاری دولت در توسعهٔ گردشگری شهری به دلیل مرکزیت بیشتر به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند.. همچنین، نتایج حاصل از سناریونویسی حاکی از آن است که باید به هر سه عامل به یک میزان توجه شود تا شاهد توسعه و بهبود روزافزون توسعهٔ اقتصادی گردشگری شهری از منظر ساکنان محلی کلان شهر تهران باشیم.

Factors Affecting The Economic Development Of Urban Tourism From The Perspective Of Local Residents (Case Study: Tehran Metropolis)

The tourism industry has a special place in the economy of countries and an effective role in improving the social-cultural and environmental structure of societies. Meanwhile, serious and purposeful attention should be paid to urban tourism, especially in metropolises like Tehran, which have high capacities in this field. Therefore, the aim of the present study is to investigate the factors affecting the economic development of urban tourism from the perspective of local residents (case study: Tehran metropolis) using the fuzzy cognitive mapping approach. Descriptive research is a survey. 65 tourism industry experts with at least 5 years of experience in the field of tourism were selected and interviewed non-randomly. Data and scenarios were analyzed using fuzzy cognitive mapping technique and the research model was designed using social network analysis. In this regard, 13 final factors were confirmed by the experts, who were finally ranked using the fuzzy cognitive mapping method, which includes the presence of financial resources among the residents to carry out service activities related to the development of urban tourism, increasing economic power and support and The government's investment in the development of urban tourism was the most important; Because they were more central. Also, the results of the scenario writing indicate that all three factors should be given the same amount of attention in order to witness the development and improvement of the economic development of urban tourism from the perspective of the local residents of Tehran metropolis.

تبلیغات