آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۱

چکیده

یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در کارایی بهتر در خدمات رسانی به موقع و مطمئن آتش نشانی در سطح شهرها، موضوع توزیع فضایی ایستگاه ها برای کاهش زمان رسیدن به محل حادثه است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. هدف کلی آن نیز بررسی توزیع فضایی و شناسایی محدوده خدمات رسانی ایستگاه های آتش نشانی در شهر اردبیل می باشد. در این پژوهش، ابتدا لایه برداری شبکه معابر شهر اردبیل از پایگاه داده «OSM» دانلود شده و با استفاده از قوانین توپولوژی در محیط نرم افزار «ArcGIS»، توپولوژی لایه ساخته شده است، سپس برای شناسایی هسته های شهری محروم از خدمات آتش نشانی در سطح شهر اردبیل، از تحلیل شبکه در بستر سیستم اطلاعات جغرافیایی بر حسب مسافت و همچنین مدت زمان رانندگی استفاده شده است. محدوده خدمات رسانی هر کدام از ایستگاه ها با تحلیل محدوده خدمات رسانی تعیین گردیده و برای این کار از فاصله منهتن دو کیلومتری و همچنین زمان سه دقیقه برای رسیدن به محل حادثه استفاده شده است. برای انجام تحلیل مذکور، از فیلدهای اطلاعاتی حداکثر سرعت وسایل نقلیه در معابر، طول معابر، زمان طی شدن معبر توسط وسایل نقلیه و سرعت عملیاتی در لایه شبکه معابر شهر اردبیل بهره گرفته شده است. نتایج  نشان می دهد که 79 درصد شهر در محدوده خدمات رسانی ایستگاه های آتش نشانی بوده و مناطقی چون: شهرک آزادی و آزادگان در مرکز شهر، محلات کلخوران و سیدآباد در شمال شهر، نیار در شرق و شهرک های جدید الاحداث در جنوب شهر، فاقد پوشش خدمات رسانی می باشند. برای ایجاد پوشش بیشتر و افزایش ایمنی در محلات خارج از محدوده خدمات رسانی، سه موقعیت مکانی جدید برای احداث ایستگاه های آتش نشانی پیشنهاد شده است.

Identifying Cores Deprived of Urban Fire Services Using Techniques Based on Network Analysis (Case Study: Ardabil City)

One of the most important effective factors in better efficiency in providing timely and reliable firefighting services in cities is the issue of locating stations to reduce the time to reach the scene of the accident. In this research, first, the layering of the road network of Ardabil city was downloaded from the OSM database, and the topology of the layer was created using topology rules in the ArcGIS software environment. Then, to identify urban cores deprived of fire services in Ardabil city, network analysis in the context of geographic information system has been used in terms of distance and also driving time. The service area of each of the stations was determined by analyzing the service area, and for this purpose, the distance of two kilometers from Manhattan and the time of three minutes to reach the accident site were used. To perform the analysis, the information fields of the maximum speed of vehicles on roads, the length of roads, the time taken by vehicles to travel the road, and the operating speed in the road network layer of Ardabil city have been used. The result also shows that 79% of the city is within the service range of fire stations, and areas such as Azadi and Azadeghan in the center of the city, Kalkhoran and Seyedabad neighborhoods in the north of the city, Niyar in the east, and the newly built settlements in the south of the city lack service coverage. In order to provide more coverage and increase safety in areas outside the service area, three new locations have been proposed for the construction of fire stations. 

تبلیغات