آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۹

چکیده

شناسایی عوامل فرهنگی مؤثر برافزایش قابلیت های پویایی پلتفرم های داخلی به مطالعه و تحلیل عاملی اشاره دارد که تأثیر بزرگی در افزایش قابلیت های پویایی و توانمندی های پلتفرم های داخلی دارد. ازاین رو این تحقیق از با ماهیت اکتشافی به روش کیفی درصدد مدل سازی عوامل فرهنگی مؤثر بر افزایش قابلیت های پویایی پلتفرم های داخلی (چشم انداز و فرصت های آینده) است. جامعه آماری 30 نفر از کارشناسان و صاحب نظران حوزه تولید محتوا و توسعه دهنده های پلتفرم های تعاملی و رسانه های اجتماعی بودند؛ که محقق در نفر 15 ام به اشباع نظری رسید. پس از تحلیل محتوای داده ها، سه مؤلفه اصلی و زیر مؤلفه های تأثیرگذار بر افزایش قابلیت های پویایی پلتفرم های داخلی مشخص شد: 1. مؤلفه سیاست گذاری کلان فرهنگی شامل؛ فرهنگ کارآفرینی، فرهنگ استفاده از فناوری، فرهنگ همکاری بین بخشی، فرهنگ آموزش و یادگیری و فرهنگ حمایت از نوآوری و 2. مؤلفه خرد یا عمومی فرهنگی شامل؛ فرهنگ مشارکت اجتماعی در رسانه بومی، ترویج و تقویت فرهنگ ملی، فرهنگ هویت بخشی مخاطب، فرهنگ حفظ حریم خصوصی، فرهنگ نوآور بودن مخاطبان و 3. مؤلفه فرهنگ رسانه ای، شامل: فرهنگ تنوع و کیفیت بالای تولید محتوا، فرهنگ هم گرایی رسانه ای، فرهنگ تعاملی بودن و احترام به سلیقه مخاطبان، فرهنگ رشد هویت برند، فرهنگ توسعه قابلیت های پلتفرم، فرهنگ تمرکز بر امنیت و اعتماد کاربران، فرهنگ به روزرسانی و ارتقاء پلتفرم ها در سطح حرفه ای.

Identifying cultural factors affecting the dynamic capabilities of internal platforms (future prospects and opportunities)

The identification of cultural factors influencing the enhancement of the dynamism capabilities of domestic platforms involves studying and analyzing elements that significantly impact these capabilities.This exploratory research employs a qualitative method to model cultural factors affecting the enhancement of domestic platforms’ dynamism (vision and future opportunities). The statistical population included 30 experts and specialists in content production, interactive platform development, and social media. The researcher reached theoretical saturation with the 15th participant. Following content analysis, three primary factors and several sub-factors impacting the enhancement of domestic platforms’ dynamism were identified:1. Macro-cultural policy components, including entrepreneurial culture, technology utilization culture, inter-sectoral cooperation culture, learning and education culture, and innovation support culture.2. Micro or general cultural components, including the culture of social participation in local media, promotion of national culture, audience identity-building culture, privacy preservation culture, and innovation culture among users.3. Media culture components, including diversity and high-quality content production, media convergence culture, interactional culture respecting audience preferences, brand identity growth culture, development culture of platform capabilities, user trust and security focus culture, and professional-level platform updating and upgrading.Methodology: Given the importance of this topic, this study adopts a qualitative approach and utilizes interviews as a tool to identify cultural dimensions impacting the dynamism of domestic social media from the insights of informed experts. The statistical sample included 30 professionals and specialists in content production and interactive platform development, reaching theoretical saturation at the 15th participant. The study validated its results through expert reviews, triangulation, and supervisor coding methodsFindings: The analysis revealed three main components, 16 sub-categories, and 36 sub-components related to “cultural factors influencing the enhancement of the dynamism capabilities of domestic platforms (vision and future opportunities).” These are categorized and detailed below:

تبلیغات