تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تحلیلی بر روابط تعاملی ابعاد توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاه های فنی و حرفه ای کشور طراحی و اجرا شد. روش این تحقیق از نوع آمیخته بود که در دو بخش کیفی و کمّی اجرا شد. جامعه آماری تحقیق متخصصانی بودند که به موضوع پژوهش اشراف کامل داشتند. ابزارهای گردآوری تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش نامه محقق ساخته بود. در قسمت تجزیه وتحلیل کمّی تحقیق، از روش دیمتل و در بخش کیفی از روش دلفی فازی استفاده شد. پس از انجام روش دلفی فازی، 46 گویه در چهار بعد اصلی و دوازده بعد فرعی شناسایی و دسته بندی شدند؛ به صورتی که چهار بعد اصلی و دوازده بعد فرعی شامل عامل محیطی (آداب ورسوم، قوانین و مقررات، مسائل سیاست و مسائل اجتماعی)، عامل تجاری (بازارها و محصولات ورزشی)، عامل تخصصی (فناوری، تجربه، رویدادهای ورزشی و آموزش) و عامل مدیریتی (برنامه ریزی و ارزیابی و نظارت) بود. در ادامه تحقیق، برای انجام روش دیمتل از دوازده مؤلفه شامل آداب ورسوم، قوانین و مقررات، مسائل سیاست، مسائل اجتماعی، بازارها، محصولات ورزشی، فناوری، تجربه، رویدادهای ورزشی، آموزش، برنامه ریزی و ارزیابی و نظارت استفاده شد. روش دیمتل برای شناسایی روابط بین ابعاد به کار رفت. مطابق با روابط مشخص شد که نقش آموزش، قوانین و مقررات، برنامه ریزی، ارزیابی و نظارت، آداب ورسوم و مسائل سیاست در بروز و شکل گیری سایر عوامل در راستای توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در دانشگاه های فنی وحرفه ای کشور، مهم و مشخص است.An Analysis of the Interactive Relationships of Entrepreneurship Development Dimensions through Sports in Technical and Vocational Universities of the Country
The present research was designed and conducted to analyze the interactive relationships among the dimensions of entrepreneurship development through sports in the technical and vocational universities of the country. This study employed a mixed-methods approach, consisting of both qualitative and quantitative components. The statistical population included experts with comprehensive knowledge of the research topic. Data collection tools comprised semi-structured interviews and researcher-developed questionnaires. For the quantitative analysis, the DEMATEL method was utilized, while the qualitative analysis employed the fuzzy Delphi method. Following the application of the fuzzy Delphi method, 46 items were identified and categorized into four main dimensions and twelve sub-dimensions. These dimensions include:1) Environmental Factors: Customs, laws and regulations, policy issues, and social issues. 2) Commercial Factors: Markets and sports products. 3) Specialized Factors: Technology, experience, sports events, and education. 4) Managerial Factors: Planning, evaluation, and monitoring. In the subsequent phase of the research, the DEMATEL method was applied to analyze the twelve components: customs, laws and regulations, policy issues, social issues, markets, sports products, technology, experience, sports events, education, planning, and evaluation and monitoring. This method was used to identify the relationships between these dimensions. The findings indicated that education, rules and regulations, planning, evaluation and supervision, customs, and policy issues play a significant and clear role in the emergence and formation of other factors contributing to the development of entrepreneurship through sports in the technical and vocational universities of the country.