آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران در آثار فارسی شهاب الدین یحیی سهروردی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نزد برخی صاحب نظران، موسیقی یادآور آواز کیهانی است که همه هستی بهره مند از این آواز، در چرخش و گردش اند. سماع نزد صوفیان یادآور سماع عارفانه انسان و خدا در عالم ذر و عهد الست است. در آثار به جا مانده از دیرزمان در فرهنگ ایرانی به مسئله سماع پرداخته شده است. سهروردی احیاگر حکمت اشراق در آثار عرفانی فارسی اش از دیدگاه ویژه خود به سماع می پردازد. با توجه به اهمیت این مسئله، ما در این پژوهش در پی پاسخگویی به دو پرسش هستیم؛ اول این که موسیقی عرفانی (سماع عارفانه) از دیدگاه سهروردی چه کارکردهایی دارد و دوم، موسیقی عرفانی چگونه ما را تا رسیدن به حقیقت یاری می دهد. در این مقاله روش پژوهش، مراجعه مستقیم به آثار فارسی عرفانی سهروردی و توصیف و تحلیل دیدگاه وی درباره سماع است. در نگاه سهروردی برای سماع سه کارکرد می توان قائل شد؛ نخست، جان افسرده و خاطر حزین او را شادی و طرب می بخشد. دوم، برای رسیدن به حقیقت و درراه رسیدن به آن در او ایجاد انگیزه و شوق می کند و سوم، برای رسیدن به حقیقت به او توان می بخشد و زمینه لازم جهت دریافت معارف معنوی را در وی فراهم می آورد.The Rite of Sama and Mystical Music in Iran in the Persian Works of Shahab al-Din Yahya Suhrawardi
According to some scholars, music is reminiscent of the cosmic song, where all of xistence partakes in a rotational and cyclical dance. For Sufis, Sama evokes the ystical dance between humans and God in the primordial realm and the covenant of Alast. In he ancient cultural heritage of Iran, the concept of Sama has been extensively explored. Suhrawardi, the reviver of Illuminationist philosophy, discusses Sama from his unique erspective in his Persian mystical works. Given the significance of this topic, this research aims to answer two questions: First, what functions does mystical music (mystical Sama) serve according to Suhrawardi? Second, how does mystical music aid us in reaching the truth? The research methodology involves direct reference to Suhrawardi's Persian mystical works, with a description and analysis of his views on Sama.Suhrawardi identifies three functions of Sama: It brings joy and delight to the distressed soul and sorrowful mind. It creates motivation and enthusiasm in the seeker on the path to the truth. It empowers the individual to reach the truth and prepares the necessary groundwork for receiving spiritual knowledge.