خوانش میان رشته ای شیراز و بدرود شیراز بر اساس دیدگاه وستفال (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این پژوهش با بهره گیری از رویکرد میان رشته ای نقد جغرافیایی و به ویژه عناصر سه گانه آن از دیدگاه وستفال یعنی چندکانونی، چندحسی و چینه نگاری، دو نوع مختلف ادبی یعنی رمان (رمان شیراز از هامبورگر) و خاطره نویسی (بدرود شیراز از کدیور) بررسی و تحلیل شده است. بررسی عنصر چندکانونی نشان می دهد که شناخت مکان مورد بررسی یعنی شهر شیراز در پرتو دو دید بومی و بیگانه بهتر انجام می شود و نگاه تک قطبی به مکان در شناخت کامل آن اختلال ایجاد می کند. همچنین تحلیل عنصر چندحسی، نشان می دهد که با وجود منظره های صوتی و بازنمایی مکان با بهره گیری از حس بویایی، بازنمایی دیداری در هر دو اثر تسلط دارد گرچه کامل ترین نوع بازنمایی با بهره گیری از حواس مختلف امکان پذیر است. عنصر سوم یعنی چینه نگاری نیز که به عنصر زمان در شناخت و بازنمایی درست مکان توجه می کند، با نشان دادن چینه های زمانی مختلف در شیراز که در هر دو اثر به خوبی بازنمایی شده اند، پیوستگی عوامل فرهنگی، تاریخی و محیطی در شکل دادن به شخصیت منحصر به فرد شهر شیراز را نشان می دهد و نمایی پسامدرن به آن می بخشد. همچنین یافته های پژوهش نشان دهنده صحت بالای بازنمایی یعنی حضور مرجع های واقعی در رمان شیراز با وجود تخیلی بودن آن است.Interdisciplinary reading of "Shiraz" and "Farewell to Shiraz" based on Westphal's theory
Using the interdisciplinary approach of geocriticism and especially its triple elements from Westphal's view, i.e. Multifocalization, Polysensoriality, and stratigraphic vision, two different types of literature, namely novel (Shiraz, a novel by Hamburger) and memoir (Farewell Shiraz by Kadivar) are investigated and analyzed. The investigation of the multifocalization shows that the recognition of Shiraz, is better done in the light of two local and foreign views, and a unipolar view of the place interferes with its complete knowledge. also, the analysis of the Polysensoriality shows that despite the soundscapes and the representation of the place using the sense of smell, the visual representation dominates in both works, however, the most complete type of representation is possible by using different senses. The third is stratigraphy, which pays attention to the time in recognizing and correctly representing the place, by showing the different time stratum in Shiraz that are well represented in both works, shows the adherence of cultural, historical and environmental factors in shaping the unique character of Shiraz and gives it a postmodern view. As well, the findings of the research show the high accuracy of representation, i.e. the presence of real references in novel Shiraz despite its fictional nature.