اثربخشی آموزش در بستر بلاک چین: بررسی کیفی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد
آرشیو
چکیده
بلاک چین، فن آوری های نوآورانه بسیاری را برای ایجاد مکانیسم های معتبر در یک محیط باز پیشنهاد می کند و بنابراین، به یک راه حل امیدوارکننده برای مشکل اعتبار در توسعه آموزشی تبدیل می شود. برای درک بهتر نقش بلاک چین، هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش وپرورش در بستر بلاک چین بود. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش کیفی بود. جامعه آماری پژوهش نخبگان و کارشناسان آموزش وپرورش و اساتید دانشگاه بود که نمونه گیری به روش هدفمند با روش گلوله برفی و باتوجه به اشباع نظری در نمونه گیری انجام شد و از بین آن ها 15 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روش تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس رویکرد کدگذاری باز و محوری و انتخابی گراند تئوری یا روش داده بنیاد بود. بر اساس مقوله ها در قالب 12 مقوله اصلی در دل ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی به صورت شرایط علی (1 مقوله)؛ پدیده اصلی (2 مقوله)؛ راهکارها (3 مقوله)؛ زمینه ها (3 مقوله)؛ شرایط محیطی و میانجی (2 مقوله)؛ پیامدها (2 مقوله) جای گرفتند؛ بنابراین به آموزش وپرورش پیشنهاد می گردد که برای استفاده بهینه از این ظرفیت بلاک چین زیرساخت های لازم و قانونی و نیز دسترسی عادلانه به اطلاعات فراهم گردد.The effectiveness of education and training in the platform of blockchain: a qualitative review based on the data base approach
Blockchain offers many innovative technologies to create authentic mechanisms in an open environment and thus becomes a promising solution to the authenticity problem in educational development. In order to better understand the role of blockchain, the aim of the current research was the effectiveness of education in the platform of blockchain. The current research method was applied in terms of purpose and qualitative in terms of research method. The statistical population of the research was the elites and education experts and university professors, and the sampling was done in a targeted way with the snowball method and according to the theoretical saturation in the sampling, and 15 people were selected from among them. A semi-structured interview was used to collect information. The method of data analysis was based on the open, central and selective coding approach of grand theory or data base method. Based on the categories in the form of 12 main categories in the heart of the 6 dimensions of the paradigmatic model in the form of causal conditions (1 category); main phenomenon (2 categories); solutions (3 categories); contexts (3 categories); environmental and mediating conditions (2 categories); Consequences (2 categories) were placed; Therefore, it is suggested to education to provide the necessary and legal infrastructure and fair access to information for the optimal use of this blockchain capacity.