مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی

مطالعات منابع انسانی سال 3 پاییز 1392 شماره 9 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

نقش فرهنگ سازمانی در کارآفرینی سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کارآفرینی کارآفرینی سازمانی فرهنگ سازمانی پژوهشگاه صنعت نفت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۷ تعداد دانلود : ۲۳
بررسی فرهنگ سازمان به عنوان یک ابزار جمع آوری اطلاعات عمل می کند و مدیران را قادر می سازد تا از این طریق ضمن مقایسه بخش ها و گروه های کاری، به اولویت بندی مسائل پرداخته و ادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی نمایند تا بدین وسیله بتوانند شکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند و به تقویت کارآفرینی سازمانی و افزایش زمینه خلاقیت و نوآوری اقدام نمایند. هدف از نگارش این مقاله بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مؤلفه های کارآفرینی سازمانی در پژوهشگاه صنعت نفت می باشد. جامعه مورد پژوهش شامل تمام کارمندان ستادی پژوهشگاه صنعت نفت به تعداد200 نفر می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 127 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردیدند. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامه کارآفرینی سازمانی مارگاریت هیل 1 و پرسش نامه فرهنگ سازمانی استاندارد کمرون و کویین 2 استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین متغیر فرهنگ سازمانی و مؤلفه های فرهنگ گروهی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازار با کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
۲.

مطالعه عوامل مؤثر بر بهبود میزان مشارکت اولیاء در فرآیند تحصیلی فرزندان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مشارکت راه کار عملی والدین دانش آموزان امور تحصیلی مدارس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۷ تعداد دانلود : ۲۸
یکی از اساسی ترین فعالیت های وزارت آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان، افزایش مشارکت اولیاء در امور مدارس است. تحقیق حاضر به بررسی میزان مشارکت اولیاء در فرایند تحصیلی دانش آموزان و ارائه راه کارهای عملی برای افزایش آن می پردازد تا از این طریق، علل کاهش مشارکت اولیاء در امور تحصیلی فرزندان شان مشخص گردد. جامعه آماری این تحقیق، کلیه مدیران و والدین شهرستان ملکان می باشد. به منظور انجام این پژوهش از کل والدین دانش آموزان، تعداد 360 نفر و از کل مدیران، تعداد 173 نفر براساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته ای است که به مشارکت در امور مدارس می پردازد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های "تی استیودنت" ، "کای دو" و "ضریب پیرسون" استفاده شده است. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که؛ بین مشخصات دموگرافیک والدین (به جز عامل جنسیت) و عدم آگاهی اولیاء از مزایای مشارکت، عدم آگاهی اولیاء از حقوق خویش در قبال فرزندان و مدرسه، نگرش سنتی مدیران نسبت به اداره مدرسه، عملکرد مسئولین حوزه ستادی و مدرسه و میزان مشارکت آنان در امور تحصیلی فرزندان شان رابطه وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده، وزارت آموزش و پرورش و انجمن اولیاء و مربیان باید با پربارتر کردن کلاس های آموزش خانواده از طریق استفاده از نیروهای متخصص و آموزش دیده، عملی کردن نظرات اولیاء در مدارس، برخورد دوستانه و محترمانه با والدین و توجه به نیازهای مخاطبان، ارتباط خود را با والدین بیشتر نماید.
۳.

بررسی و تحلیل تاثیر ویژگی های شغلی و کیفیت زندگی کاری بر رفتار شهروندی سازمانی.(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: الگوی وی ژگی های شغلی کیفیت زندگی کاری رفتار شهروندی سازمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۶ تعداد دانلود : ۲۹
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ویژگی های شغلی و کیفیت زندگی کاری بر رفتار شهروندی سازمانی انجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها از نوع پیمایشی و از نظر روش تحلیل داده ها از نوع همبستگی می باشد. پس از مطالعه پیشینه موضوع و بررسی الگوهای موجود در مورد ویژگی های شغلی، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی و شکل گیری چارچوب نظری، متغیرهای مهم تحقیق شناسایی و  مدل مفهومی و فرضیه های تحقیق مشخص گردید. برای اندازه گیری متغیرها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده گردید. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 103 نفر از کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب گردید. نتیجه آزمون فرضیات تحقیق به کمک مدل سازی معادلات ساختاری، نشان دهنده تأثیر معنادار ویژگی های شغلی و کیفیت زندگی کاری کارکنان بر رفتار شهروندی سازمانی می باشد. در نهایت براساس نتایج به دست آمده، پیشنهادها و راهکارهایی به سازمان مورد مطالعه و محققان بعدی ارائه گردید.
۴.

تحلیل روابط رهبری اخلاقی با سلامت سازمانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رهبری اخلاقی سلامت سازمانی دبیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹ تعداد دانلود : ۱۷
این پژوهش به منظور بررسی رابطه رهبری اخلاقی با سلامت سازمانی دبیران دبیرستان های شهرستان ساوه انجام شده است. روش انجام پژوهش فوق، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دبیران (زن و مرد) دبیرستان های شهرستان ساوه تشکیل می دهند که تعداد آنها 260 نفر می باشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 155 نفر برآورد گردیده و نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی و از نوع طبقه ای- نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسش نامه های محقق ساخته رهبری اخلاقی و پرسش نامه استاندارد سلامت سازمانی با طیف پنج درجه ای لیکرت بوده است. پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی، ارزیابی شد که ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسش نامه های رهبری اخلاقی و سلامت سازمانی به ترتیب 86/0و 85/0، به دست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شده است. باتوجه به فرضیه های مطرح شده در پژوهش، نتایج به دست آمده نشان داد که رهبری اخلاقی با سلامت سازمانی دارای رابطه ای مثبت و معنادار است. به این معنی که هر قدر به رهبری اخلاقی افزوده شود به همان نسبت میزان سلامت سازمانی بالا می رود و از بین ابعاد بررسی شده  بالاترین ضریب همبستگی مربوط به بعد عدالت بوده است.
۵.

بررسی موانع درون سازمانی انجام کار تیمی کارکنان با استفاده از AHP(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: موانع کار تیمی شرکت تعاونی تیم AHP

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۴ تعداد دانلود : ۲۶
تحقیق حاضر به بررسی موانع انجام کار تیمی در مورد تیم های موجود در شرکت های تعاونی در قالب درجه اهمیت هر یک از موانع و مشکلات کار تیمی از دیدگاه صاحب نظران کار تیمی می پردازد. در این پژوهش از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی داده ها  AHPو در آن از پرسشنامه مقایسات زوجی معیارها و زیر معیارها استفاده شده است. برای تعیین مهم ترین مانع و اولویت بندی موانع انجام کار تیمی از نظرات مدیران تیم ها و به طور مشخص در تیم های راه برنده، از نظرات مدیران عامل و رؤسای هیأت مدیره شرکت های تعاونی، در تیم های اجراکننده، از نظرات مدیران تیم های فروش و بازاریابی و در تیم های پیشنهاد دهنده، از نظرات مدیران کار گروه ها و مدیران پروژه استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Expert Choice استفاده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش بازآزمایی و ضریب همبستگی اسپیرمن تایید شد.  بر اساس تحلیل داده های پژوهش، مهم ترین موانع انجام کار تیمی به ترتیب شامل زمینه و بافت تیم، مهارت های مدیریتی تغییر تیم، ترکیب و ساختار تیم و مشکلات موجود در شایستگی ها و قابلیت های تیمی می باشند.
۶.

بررسی تأثیر ارتباطات بر تسهیم دانش(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: تسهیم دانش ارتباطات رضایت ارتباطی سبک ارتباطی فناوری ارتباطی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۳۷ تعداد دانلود : ۲۱
امروزه تسهیم دانش به دلیل ایجاد مزیت رقابتی، نوآوری، افزایش بازدهی، کاهش هزینه ها و غیره از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این تحقیق بررسی تأثیر عوامل ارتباطی در سطوح چندگانه فردی، سازمانی و فناوری بر تسهیم دانش است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی می باشد که به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق اساتید و کارکنان اداری دانشگاه لرستان است و برای تعیین نمونه ی آماری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده استفاده شد و ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS نشان داد که سه بعد ارتباطی شامل رضایت ارتباطی، سبک ارتباطی و فناوری ارتباطی بر تسهیم دانش تأثیر دارند. نتایج تحقیق نشان داد که تمایل افراد به ارائه دانش بیش از کسب و جمع آوری دانش است، بعد رضایت ارتباطی بیشترین تأثیر را بر تسهیم دانش دارد و وضعیت فناوری ارتباطی در دانشگاه لرستان مطلوب نیست. در پایان پیشنهادهایی  برای مسئولین و مدیران دانشگاه ارائه شده است.
۷.

تأثیر اشتراک دانش بر ارتقای سرمایه های انسانی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: دانش اشتراک دانش سرمایه انسانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۳ تعداد دانلود : ۲۲
امروزه افراد نقشی کلیدی در رشد و توسعه هر سازمانی دارند. سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهمترین ابعاد سرمایه فکری در دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی می تواند موجب مزیت رقابتی پایدار شود. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تأثیر اشتراک دانش بر ارتقای سرمایه های انسانی در دانشگاه پیام نور است. تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن دانشجویان دانشگاه پیام نور شاهین شهر می باشند به منظور انجام این پژوهش، ابتدا پرسش نامه ای براساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت طراحی شد و در گام بعد جهت اخذ روایی صوری و محتوایی پرسش نامه، از نظرات متخصصین استفاده شد و ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ 887/0 به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS و لیزرل نشان داد که اشتراک دانش، همبستگی مثبت و معناداری با سرمایه انسانی دارد. همچنین یافته های حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی پژوهشگر از برازش مناسبی برخوردار می باشد. به طور کلی نتایج این تحقیق نشان دادکه اشتراک دانش در دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی می تواند موجب ارتقاء سرمایه انسانی شود.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸