نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی

نظارت و بازرسی سال 12 تابستان 1397 شماره 44 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مصداقها و عوامل شناسایی ضابطان نظامی در پرتو قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب 1392(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ضابطان نظامی قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری محاکم نظامی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 812 تعداد دانلود : 532
هدف مقاله، شناسایی معیار جداسازی ضابطان نظامی از دیگر ضابطان در قانون آیین دادرسی کیفری، شناسایی مصداقهای ضابطان نظامی در این قانون و شناسایی معیارهای قانونیِ تشخیص ضابطان نظامی در نیروهای مسلح است. در این نوشتار با بررسی و تحلیل در منابع حقوقی، اسناد قانونی و آرای قضایی به صوررت تحلیلی و ه مچنین مصاحبه با تعدادی از خبرگان حقوقی، مصداقهای ضابطان نظامی و معیارهای قانونی شناسایی آنها بر مدار قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 تبیین و ارائه شده است. یافته های این پژوهش حاکی است که شاخصهای قانونی شناسایی ضابطان نظامی شامل نظامی بودن، مورد اعتماد و وثوق بودن، کسب مهارت و آموزشهای لازم و گرفتن کارت ویژه، مأمور بودن از سوی مرجع قضایی صلاحیتدار، تحت نظارت و تعلیمات مقامات قضایی صلاحیتدار بودن است.
۲.

شناسایی عوامل مؤثر بر استعدادهای فرماندهی و مدیریتی در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: استعداد دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی عوامل مؤثر بر استعداد دانشجویان فرماندهی و مدیریت دانشجویان دانشگاه امین استعدادهای برتر دانشجویان دانشگاه امین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 667 تعداد دانلود : 775
مقاله با هدف دستیابی به الگوی شناسایی استعدادهای فرماندهی و مدیریتی در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین نوشته شده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه مورد نیاز برابر با 168 نفر به دست آمد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ عدد 87 / 0 به دست آمد. بر اساس یافته های تحقیق الگوی شناسایی استعدادهای فرماندهی و مدیریتی در ناجا دارای چهار بعد شایستگی های عمومی، شایستگی های تخصصی، ویژگیهای روانشناختی و تواناییهای مدیریتی است. با فرض اینکه هر یک از کارکنان ناجا دارای شایستگ یهای عمومی و تخصصی هستند که در مشاغل انتظامی خدمت م یکنند، تمرکز تعیین شاخصها بر دو بعد ویژگیهای روانشناختی و تواناییهای فرماندهی و مدیریتی قرار گرفت. ویژگیهای روانشناختی در بر گیرنده شاخصهای اعتماد به نفس، هوش هیجانی، انگیزش، احساس مسئولیت و احساس توانمندی و تواناییهای مدیریتی شامل توانایی نفوذ، کمک به رشد دیگران، مسئولیت پذیری، توانایی اقناع دیگران و توانایی تصمی مگیری است. یافته های تحقیق نشان م یدهد حدود 3 درصد )با میانگین 0.4 تا 5( از دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی دارای استعدادهای ممتاز فرماندهی و مدیریتی و 43 درصد )با میانگین 4 تا 4.49 ( نیز دارای استعدادهای برتر در حوزه فرماندهی و مدیریت بوده اند.
۳.

تأثیر اجرای نظام آراستگی محیط بر عملکرد مدیران مالی ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: نظام آراستگی محیط عملکرد مدیران مدیران عالی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 594 تعداد دانلود : 324
هدف اصلی این مقاله بررسی تأثیر اجرای آراستگی محیط بر عملکرد مدیران ناجا است. نظام آراستگی محیط دارای پنج عامل جداسازی و تعمیر، ترتیب و تنظیم، تمیزی، تداوم و ایمنی و آموزش و انضباط است. تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمام مدیران مالی ناجا است. روش نمون هگیری، تصادفی ساده است و 84 نفر نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است که با استفاده از روایی محتوایی به تأیید صاحبنظران رسید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 89 / 0 به دست آمد. برای بررسی عادی بودن داده ها، آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه متغیرها و آزمون رگرسیون برای بررسی تأثیر هر کدام از عوامل آراستگی محیط استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که به کارگیری اصولی نظام آراستگی محیط بر بهبود عملکرد مدیران ناجا تأثیر دارد به طوری که عامل سازماندهی و تعمیر با 82 / 0بیشترین و عامل نظم و ترتیب با 72 / 0کمترین تأثیر را دارد.
۴.

عوامل و راهکارهای پیشگیری از بزه دیدگی اصحاب دعوی ناشی از بدرفتاری پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بز هدیدگی اولیه بز هدیدگی ثانویه جرائم پلیس فساد پلیس پیشگیری نهادمحور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 121 تعداد دانلود : 654
با توجه به اهمیت نیروی انتظامی و نقش آنها در حفظ نظم و امنیت در جامعه، پرداختن به مسائل و مشکلات رفتاری کارکنان آن، بسیار ضروری به نظر می رسد. بز هدیدگی ناشی از رفتارهای منحرفانه و مجرمانه پلیس، جلوه های متنوعی دارد و راهکارهای پیشگیری و واکنش ویژه ای را نیز می طلبد. متأسفانه در مقررات کیفری ایران به کیفیت و نحوه اجرای برخی از وظایف نیروهای انتظامی به نحو شفاف اشاره نشده است و این سکوت قانونگذار موجب اختلاف در برخورد مأموران شده است و آنها با اعمال سلیقه و در نبودِ معیاری برای سنجش قانونی اقدامهایشان گاهی با تجاوز به حریم خصوصی شهروندان و یا با اعمال خشونت فیزیکی و یا روانی علیه آنان، افراد جامعه را بزه دیده بدرفتاری خود م یکنند. اعمال خشونتِ بیشترِ پلیس نسبت به اصحاب دعوا، شاخص های امنیت و اعتماد اجتماعی به پلیس را به شدت کاهش م یدهد و پدیده بز هدیدگیِ اصحاب دعوا خصوصاً اصحاب دعاوی کیفری )شاکی، شاهد، افرادِ مرتبط با جریان پرونده( از بدرفتاری مأموران نظام کیفری را افزایش م یدهد. اگر دستگاه عدالت کیفری و خصوصاً بخشِ انتظامیِ این دستگاه، در رفتار با قربانیانِ جرائم و تأمین نیازهای به جا و معقولِ آنان )بویژه قربانیان جرائم خشون تبار و جرائم جنسی( کوتاهی کند، "بز هدیدگی ثانویه" واقع می شود که آثار آن از "بز هدیدگی اولیه" کمتر نیست. لذا این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، به تبیین بز هدیدگی اصحاب دعوی ناشی از بدرفتاری پلیس، در دو مقیاس عوامل و راهکارهای پیشگیری م یپردازد و راهکارهایی برای افزایش سلامت و کارآمدی پلیس جهت کاهش نرخ بز هدیدگی ثانویه ارائه م یکند.
۵.

تأثیر سامانه کنترلی بر عملکرد کارکنان ناجا(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: سیستم کنترلی عملکرد کارکنان ناجا یگان ویژه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 481 تعداد دانلود : 880
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر سامانه کنترلی بر عملکرد کارکنان ناجا در پلیس یگان ویژه در سال 1397 انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمام کارکنان پایور و پیمانی یکی از یگانهای تابع یگانهای ویژه ناجا است که براساس فرمول کوکران 237 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه الگوی سامانه کنترلی رضائیان ) 1380 ( و عملکرد کارکنان، هرسی و گلد اسمیت ) 1980 ( است. روایی آن از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برای هر یک از پرسشنامه های سامانه کنترلی و عملکرد سازمانی 0.825 محاسبه شده است. نتایج این تحقیق نشان م یدهد که سامانه کنترلی برحسب سابقه خدمت و درجه یا رتبه بر عملکرد کارکنان پلیس تأثیرگذار است؛ اما سن و تحصیلات بر متغیر عملکرد کارکنان تأثیر معن یداری ندارد. متغیرهای سامانه کنترل تشخیصی، سامانه کنترل تحدیدی، سامانه کنترل ارزشی و سامانه کنترل تعاملی بر متغیر عملکرد کارکنان تأثیر معنی داری دارد و این بدین معنی است که با افزایش سامانه های کنترلی، سطح عملکرد کارکنان نیز که تابعی است از محیط، ارزیابی، اعتبار، مشوق، کمک، وضوح و توانایی، افزایش میی ابد.
۶.

عوامل اجتماعی فساد پلیس، سیاستهای عمومی برای جلوگیری از فساد پلیس(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: فساد پلیس فساد سیاستهای عمومی عوامل تعیین کننده اجتماعی فساد پلیس راهبرد ضد فساد پلیس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 704 تعداد دانلود : 169
در این مقاله، یک درخت تصمیم گیری با استفاده از نمایه های اجتماعی و اقتصادی 103 کشور بر اساس داده های بخش آمار سازمان و سازمان شفافیت بین المللی طبقه بندی شد. طبق قواعد درخت تصمیم گیری، شناسایی و تعیین عوامل تعیین کننده فساد پلیس برای کمک به سیاستگذاران در طراحی راهبردهای سطح اجتماعی به منظور کنترل فساد پلیس از طریق بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است. ما دریافتیم که امید به زندگی مدارس، مشارکت بانوان در جامعه، توسعه اقتصادی و شاخصهای مربوط به کار به فساد پلیس مربوط است. علاوه بر این، نتایج تجربی نشان می دهد که کشورها باید بتدریج شاخصهای اجتماعی را بهبود بخشند و فساد پلیس را کاهش دهند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴