مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین

مهندسی مدیریت نوین سال 1 تابستان 1391 شماره 1

مقالات

۱.

ارزیابی کارایی شرکتهای سرمایه گذاری به کمک معیارهای منتخب مبتنی بر نظریه مدرن فرامدرن پرتفوی در بورس اوراق بهادار تهران

کلید واژه ها: مدیریت پرتفوی تئوری مدرن پرتفوی تئوری فرا مدرن پرتفوی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱ تعداد دانلود : ۲۳
این پژوهش جهت بررسی کارایی و اثربخشی مدیریت پرتفوی شرکت های سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که بین سال های 1384-1388 پرتفوی فعال داشته اند، صورت گرفته است. در راستای ارزیابی عملکرد آنها با توجه به تئوری مدرن پرتفوی و تئوری فرامدرن پرتفوی به کمک معیارهای شارپ،سورتینو و استرلینگ صورت گرفته است. نتایج آزمون فرضیه اول که از طریق آزمون های آماری تحلیل واریانس و مقایسه میانگین دو به دو با پس آزمون ال اس دی صورت گرفت،نشان داد عملکرد شرکت های سرمایه گذاری با توجه به معیارهای شارپ،سورتینو و استرلینگ بطور متوسط با یکدیگر تفاوت دارد.البته معیار استرلینگ با تفاوتی جزئی عملکرد بهتری را نشان داد. فرضیه دوم تحقیق نیز عملکرد شرکت های سرمایه گذاری را در مقایسه با بازار مورد ارزیابی قرار داد که بجز معیار سورتینو بقیه معیارها عملکرد بهتر شرکت های سرمایه گذاری در مقابل بازار را نشان دادند. در نهایت نتایج آزمون کروسکال والیس و آماره مربع کای نشان داد که بکارگیری این سه معیار در رتبه بندی شرکت ها نتایج یکسانی را نشان می دهد.
۲.

بررسی عوامل موثر در پیاده سازی برنامه مهندسی مجدد در بانک صادرات استان مازندران

کلید واژه ها: سازمان فرایند کسب و کار مهندسی مجدد طراحی مجدد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۳ تعداد دانلود : ۱۹
یکی از شناخته ترین راهبردهای دگرگونسازی کسب و کار، مهندسی مجدد است که در پیاده سازی آن در سازمان ها مشکلاتی وجود دارد. این مقاله با هدف بررسی عوامل موثر بر پیاده سازی فرایند مهندسی مجدد، عوامل موفقیت مهندسی مجدد را  بصورت پنج عامل انسانی، سازمانی، اجرایی، محیطی، زمینه ای و تکنولوژی اطلاعات را شناسایی نموده است. پرسشنامه با طیف لیکرت طراحی و پس از اطمینان از روایی و پایایی، بین 94 نفر از مدیران، سرپرستان، مشاوران و کارشناسان ارشد به عنوان خبرگان جامعه آماری (بانک صادرات استان مازندران) توزیع گردید و با استفاده از آزمون t و با کمک نرم افزارspss  نتایج بدست آمده نشان می دهد که عامل انسانی مهمترین و تکنولوژی اطلاعات ضعیف ترین عامل در موفقیت اجرا و استقرار فرایند مهندسی مجدد بوده و عواملسازمانی، اجرایی، محیطی و زمینه ای در ردیفهای بعدی تأثیر گذاری قرار دارند. برای عوامل، زمینه ای هم ایجاد توان تصمیم گیری، انجام کارهای پروژه و شغلی به عنوان مهمترین عوامل می باشد که باید به ترتیب اولویت به آنها توجه گردد.
۳.

طراحی و تبیین مدلی جهت بسترسازی برای بروز خلّاقیت در مؤسسات خدمات فنّی مهندسی کشور (مطالعه مورد: مؤسسات پژوهش محور)

کلید واژه ها: خلاقیت عوامل فردی عوامل گروهی عوامل سازمانی مؤسسات خدمات فنّی مهندسی پژوهش محور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۵ تعداد دانلود : ۲۳
این تحقیق با هدف طراحی و تبیین مدلی به منظور زمینه سازی برای بروز خلّاقیت در مؤسسات خدمات فنّی مهندسی پژوهش محور انجام پذیرفت . برای نیل به این هدف ، موضوع تحقیق در قالب ادبیّات خلّاقیت در مؤسسات مورد نظر بررسی شد که نتیجه آن ، دستیابی به مدل مفهومی تحقیق بود . این مدل در بردارنده چهار عامل یا متغیر پنهان ، شامل خلّاقیت ، عوامل فردی ، عوامل گروهی و عوامل سازمانی است . هر کدام از این عوامل دارای شاخص های مشخصند . خلّاقیت دارای سه شاخص مسأله یابی ، ایده یابی و اجرای ایده ها  است . عوامل فردی متشکّل از دو شاخص توانمندی و شخصیت است و عوامل گروهی ، سه شاخص تنوّع گروه ، انسجام گروه و سیستم ارتباطات را شامل می شود . عوامل سازمانی متشکّل از چهار شاخص سبک رهبری ، سیستم پاداش ، جوّ سازمانی و ساختاری سازمانی است . براساس مدل مفهومی ، پرسشنامه سنجش شاخص ها تهیّه و تنظیم شد . پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه در مؤسسات مورد مطالعه توزیع و پس از تکمیل ، جمع آوری گردید . بعد ازکنترل و بررسی مندرجات پرسشنامه های جمع آوری شده ، تعداد 315 پرسشنامه به دست آمد . داده های حاصل از پرسشنامه های مذکور با استفاده از نرم افزار لیزرل[1] حول فرضیه های تحقیق در قالب یک مدل واحد آزمون شدند. نتایج نشان داد تمام شاخص های مربوط به هر کدام از عوامل چهارگانه به نحو معناداری عامل مربوط را سنجیده ، عوامل فردی به طور مستقیم و عوامل گروهی و سازمانی به طور غیرمستقیم در شکل گیری خلّاقیت پژوهشگران مؤسسات مورد مطالعه مؤثرّند .
۴.

آسیب شناسی پیاده سازی مدیریت استعداد در سازمان های دولتی ایران

کلید واژه ها: استعداد مدیریت استعداد موانع کلیدی سازمانهای دولتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۳ تعداد دانلود : ۲۴
کسب وکارهای امروز با رشد فزاینده رقابت جهانی، تغییر بازارها و روابط غیر خطی روبرو هستند. امروزه جذب، توسعه و حفظ کارکنان با مهارت و استعداد بسیار مشکل تر گذشته است(McCauley, 2006[1]). یکی از سوالاتی که امروزه برای همه مدیران مطرح است، چگونگی مدیریت افراد با استعداد و خبره است. بحثی که امروزه در حوزه مدیریت منابع انسانی مطرح شده است، مدیریت استعداد است. مدیریت استعداد شامل راهکارهایی جهت جذب، نگهداری و توسعه افراد مستعد در سازمان می شود. در این راستا، کشور عزیزمان ایران نیز جهت دستیابی به چشم انداز بیست ساله و اهداف بلند مدت خود، نیازمند یک نگاه علمی و عمیق به جذب، حفظ و توسعه افراد با استعداد و خبره می باشد. در این مقاله سعی شده است که با مطالعه مدیریت استعداد در 135 سازمان دولتی، مدلی مناسب جهت شناسایی موانع مدیریت استعداد ارائه گردد. از اینرو پس از مطالعه کتب و مقالات مرتبط و ادبیات موضوعی تحقیق، 15 نفرازصاحب نظران و خبرگانجهت مصاحبه شناسایی شدند هر کدام در یک وزارتخانه دارای پست عالی مدیریتی بوده اند. پس از اتمام کلیه ی مصاحبه ها، موانع اصلی پیاده سازی مدیریت استعداد استخراج شده و در لیستی گردآوری گردیدند که منجر به طراحی پرسشنامه برای گردآوری اطلاعات شد. پس از اینکه سوالات پرسشنامه طراحی گردید از 150نفر متخصص شامل مدیران سطوح عالی، میانی و سرپرستی در سازمان های دولتی درخواست شد تا به سوالات پرسشنامه در مورد اهمیت نسبی موانع پاسخ بگویند. نتایج این تحقیق نشان داد موانع مدیریت استعداد در سازمان های دولتی ایران شامل موانع سازمانی، موانع حمایت مدیریت ارشد، موانع فرهنگی، موانع منابع انسانی، موانع قانونی و موانع استراتژیکی می شود. پس از اینکه موانع پیاده سازی مدیریت استعداد رتبه بندی شدند در نهایت راهکارهایی نیز برای رفع موانع پیشنهاد شده است. <br clear="all" /> [1]. McCauley
۵.

بررسی اثرات معنویت محیط کار بر رفتارهای شهروندی سازمانی و ارتباط آن با کیفیت خدمات در بیمارستان امام خمینی

کلید واژه ها: رفتار شهروندی سازمانی معنویت محیط کاری ابعادکیفیت خدمات رضایتمندی خدمات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۴۵ تعداد دانلود : ۲۶
امروزه مفهوم جدیدی تحت عنوان رفتار شهروندی سازمانی مورد توجه اندیشمندان مدیریت قرار گرفته است. تعدادی از محققان به دنبال شناسایی عوامل ایجاد کننده رفتار شهروندی همچون رضایت شغلی، تعهد سازمانی، معنویت محیط کاری، پرداخته اند و عده ای دیگر بر پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی همچون اثربخشی سازمانی، موفقیت سازمانی، رضایت ارباب رجوع پرداخته اند. این پژوهش دارای دو هدف میباشد هدف اول، بررسی ارتباط میان معنویت محیط کاری و رفتار شهروندی سازمانی،  هدف دوم، بررسی ارتباط میان رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات، می باشد. دامنه زمانی مورد مطالعه  دی ماه 1388 تا پایان اردیبهشت ماه 1389 می باشد. تحقیق حاضر، از آنجایی که هدفش تعیین تجربی روابط علی بین معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی سازمانی است، از نظر هدف کاربردی، واز نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی می باشد. این تحقیق، در میان تحقیقات همبستگی، از نوع تحلیل ماتریس همبستگی یا کواریانس می باشد. در پژوهش حاضر از ابزارهای مصاحبه ، مدارک و مستندات کتابخانه ای، پرسش نامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان و مدیران و ارباب رجوعبیمارستان امام خمینیتهران می باشد. آزمون فرضیه اول به روش مدل سازی معادلات ساختاری، بیانگر وجود رابطه علی میان معنویت در محیط کار و رفتار شهروندی سازمانی می باشد که نتایج نشان می دهند درصدی از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را می توان با معنویت در محیط کار تبیین کرد. بنابراین فرضیه اول تأیید می شود. در خصوص آزمون فرضیه دوم به روش مدل سازی معادلات ساختاری، بیانگر وجود رابطه علی میان رفتار شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات می باشد که نتایج نشان می دهند درصدی از تغییرات کیفیت خدمات را می توان با رفتار شهروندی سازمانی تبیین کرد. بنابراین فرضیه دوم تأیید می شود.
۶.

ارزیابی کیفیت خدمات شهرداری از دید کارکنان بر اساس مدل SERVQUAL (مطالعه موردی : شهرداری شهرستان بوکان)

کلید واژه ها: کیفیت کیفیت خدمات مدل SERVQUAL تحلیل شکاف شهرداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۴ تعداد دانلود : ۲۵
هدف اصلی این پژوهش،ارزیابی کیفیت خدمات شهرداری بر اساس مدل سرکوال می باشد.در این راستا ادراکات و انتظارات کارکنان از کیفیت خدمات شهرداری مورد بررسی  قرار گرفته است. کارکنان شهرداری شهرستان بوکان جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند. برای آزمون فرضیات در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 140 نفر  از کارکنان انتخاب شدند. برای گرداوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سروکوال استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل  داده هااز روش های آمار توصیغی و استنباطی( ناپارامتریک) استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین انتطارات و ادراکات کارکنان از کیفیت خدمات ارائه شده شکاف وجود دارد.
۷.

بررسی اثرات محیطی بر اجرای استراتژی منابع انسانی در شرکت ارتباطات و زیرساخت

کلید واژه ها: اثرات محیطی مدیریت استراتژیک استراتژی استراتژی منابع انسانی اجرای استراتژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱ تعداد دانلود : ۲۲
این مقاله به بررسی اثرات محیطی بر اجرای استراتژی منابع انسانی درشرکت ارتباطات و زیرساخت پرداخته است. اساس استراتژیک عمل کردن شناخت شرایط است، برای اینکه یک سازمان نیز در رسیدن به مأموریت خود موفق گردد باید شرایط حاکم بر خود را به خوبی شناسایی نماید. بنابراین، محیط خارجی سازمان در قالب شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی مورد نظر قرار می گیرد و نقاط فرصت و تهدید آنها برای سازمان تعیین می گردد و  همچنین محیط داخلی در قالب نقاط قوت و ضعف سازمان مورد برسی قرار می گیرد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده نموده است. جامعه آماری این پژوهش شرکت ارتباطات و زیرساخت می باشد که از روش تصادفی طبقه ای برای نمونه گیری استفاده شده است. همچنین پرسشنامه بین مجموع مدیران ستادی و معاونت های مجموعه ارتباطات و زیرساخت توزیع شده است و سنجش روایی پرسشنامه از طریق بررسی محتوایی توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین برای پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است ۰.875درصد می باشد و از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نیز جهت محاسبه شدت یا میزان رابطه معنی داری بین مؤلفه ها بهره گرفته شده است و داده های بدست آمده از پرسشنامه ، توسط نرم افزار SPSS پردازش شده است. یافته های تحقیق در بررسی روابط بین متغییر های مستقل (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها) ومتغییر وابسته (اجرای استراتژی منابع انسانی) نشان داد که شناسایی و درک همه افراد سازمان نسبت به نقاط قوت، فرصت های سازمان  نقش کلیدی در اجرای استراتژی های سازمان خواهد داشت.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۶