انگاره های نو در تحقیقات آموزشی

انگاره های نو در تحقیقات آموزشی

انگاره های نو در تحقیقات آموزشی سال اول پاییز 1401 شماره 1

مقالات

۱.

چارچوبی برای سنجش شایستگی های حرفه ای مدیران بر اساس آموزه های ایرانی

نویسنده:
تعداد بازدید : ۸۳ تعداد دانلود : ۳۹
هدف : هدف پژوهش حاضر چارچوبی برای سنجش شایستگی های حرفه ای  مدیران بر اساس آموزه های ایرانی بود. روش شناسی پژوهش : روش پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 24 نفر از مدیران مدارس بودندکه با روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی ، جامعه آماری شامل 213 نفر از مدیران و معلمان بودند که براساس جدول مورگان – کرجسی و نمونه گیری خوشه ای 136 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی ، پرسشنامه محقق ساخته بود.  اعتباریابی یافته های کیفی با استفاده از روش بازخورد مشارکت کنندگان و تکنیک اعتبار پژوهشگر انجام شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 87/0 برای کل پرسشنامه به دست آمد و روایی محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان و روایی سازه آن با رویکرد تحلیل عاملی تأییدی ، ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، بر اساس تحلیل مضمون و در بخش کمی، با نرم افزارهای آماری و تحلیل عاملی انجام شد. یافته ها :  در بخش کیفی، در نهایت 109 مضمون پایه، 5 مضمون فراگیر و 16 مضمون سازمان دهنده شامل شایستگی های مدیریتی،شایستگی های رفتاری،شایستگی های مهارتی، شایستگی های شناختی و شایستگی های عاطفی بدست آمد. یافته های بخش کمی پژوهش نیز نشان داد که بر اساس شاخص های برازش به دست آمده ، الگوی روابط بین مولفه ها و عامل های مربوط به آنها دارای برازش مناسب می باشد.  
۲.

ادراک اساتید زن از حضور در موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مرکز بوشهر

نویسنده:
تعداد بازدید : ۵۹ تعداد دانلود : ۴۲
مقدمه و هدف : امروزه حضور زنان در اجتماع و در نقش های مختلف بیش از گذشته بوده و ثابت کرده اند که می توانند در پیشبرد اهداف بسیار تاثیر گذار باشند. در این میان حضور آنان در محیط های عموما مردانه چشمگیر شده است و در کنار محدودیت هایی که با آن مواجه هستند توانسته اند به خوبی از پس نقش های خود برآیند. هدف اصلی این پژوهش، ادراک اساتید زن از حضور در موسسه آموزشی کشتیرانی به عنوان یک محیط آموزشی تک جنسیتی می باشد. روش شناسی پژوهش : پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی با راهبرد مورد پژوهی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام شده است . جامعه پژوهش همه اساتید زن موسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مرکز بوشهر، شامل 12 نفر  بود. در این راستا مصاحبه عمیق نیمه ساختمند در ارتباط با ادراک آن ها از حضور در این مجموعه به عمل آمد. یافته ها : بر اساس یافته های به دست آمده، شبکه مضامین ادراک اساتید زن از حضور در موسسه آموزشی کشتیرانی،شامل پنج بُعد روانشناختی، سیستم و سازمان، بار فرهنگی، مالی واقتصادی و تاثیرگذاری بر جامعه بانوان می باشد که هر یک نیز دارای مؤلفه های گوناگون بودند.   بحث و نتیجه گیری : یافته های این مطالعه می تواند در کاهش چالش های پیش روی اساتید زن در موسسه آموزشی کشتیرانی و سایر مراکز تک جنسیتی موثر باشد. فراهم کردن بستر مناسب وفرهنگ سازی در کنار اعتماد به نفس و انگیزه بالای زنان می تواند محیط مناسبی را برای پذیرش و فعالیت آنان مهیا کند.
۳.

ادراک معلمان از چگونگی انعکاس برنامه درسی دوره ابتدایی از پدیده چند فرهنگی

تعداد بازدید : ۷۹ تعداد دانلود : ۵۳
مقدمه و هدف: هدف این تحقیق ادراک معلمان از چگونگی انعکاس برنامه درسی دوره ابتدایی از پدیده چند فرهنگی بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش کیفی، و مشارکت کنندگان شامل20 نفر از معلمان آموزش و پرورش بودند. رویکرد نمونه گیری، هدفمند و روش نمونه گیری صاحب نظران کلیدی بود. گردآوری اطلاعات تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه نمیه ساختارمند بود. یافته ها: با استفاده از روش تحلیل مضمون ابتدا مصاحبه های ضبط شده به صورت مکتوب درآمده سپس با یادداشت های برداشته شده طی جلسات مصاحبه ها تکمیل شده است. پس از آن با مطالعه دقیق متون، ابتدا برای هر یک از مصاحبه های تهیه شده، همه ایده های مستقل در قالب مضامین پایه شناسایی شده و به هر کدام یک کد اختصاص داده شده است. دو مضمون فراگیر شکاف فرهنگی، توسعه آگاهی از چندفرهنگی و همچنین ده مضمون سازمان دهنده و پنجاه و یک مضمون پایه را درباره ادراک معلمان از چگونگی انعکاس برنامه درسی دوره ابتدایی از پدیده چند فرهنگی کشف نمود. بحث و نتیجه گیری: یکی از ویژگی های فرهنگ آموختنی بودن آن است که به منظور جلوگیری از نابودی آن انتقال آن از نسلی به نسل دیگر اهمیت می یابد. آموزش و پرورش و به خصوص معلمان، در انتقال فرهنگ به شیوه صحیح و انتخاب عناصر فرهنگی مناسب نقشی مهم ایفا می کنند معلمان با متمایز کردن ارزش های مناسب از ارزش های نامناسب و متبلور ساختن سنت ها و اعتقادات ناب در وجود دانش آموزان، در حفظ استقلال فرهنگی و بازسازی فرهنگی هر کشور تاثیر گذارند. در واقع معلم عصر حاضر مسئولیتی فرهنگی در جامعه دارد.
۴.

مطالعه ترکیبی تاثیر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی در درس تفکر و سواد رسانه ای

تعداد بازدید : ۷۶ تعداد دانلود : ۵۶
مقدمه و هدف:هدف این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی در درس تفکر و سواد رسانه ای دوره ی دوم متوسطه بود. روش شناسی پژوهش: طرح این پژوهش، ترکیبی از نوع آشیانه ای آزمایشی و روش پژوهش در بخش کمی شبه آزمایشی،با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و در بخش کیفی، پدیدارشناسی توصیفی بود.جامعه آماری بخش کمی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهر شیراز بود.از روش نمونه گیری هدفمند 3کلاس درسی (یک کلاس ارائه نقشه مفهومی،یک کلاس ارائه و ساخت نقشه مفهومی و یک کلاس کنترل) به صورت آرایش تصادفی انتخاب شدند.در بخش کیفی ازدانش آموزان دو گروه آزمایش 15نفر به روش هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند.در بخش کمی برای ارزیابی میزان یادگیری دانش آموزان پیش و پس از مداخله از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته استفاده شد.در بخش کیفی برای کشف سطح ادراک و تجربه دانش آموزان در پیش،حین و پس از اجرا از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه باز پاسخ استفاده شد. روش تحلیل بخش کمی، تحلیل کواریانس و روش تحلیل بخش کیفی تحلیل مضمون بود. یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که ارائه ی آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی برافزایش نمره های پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس تفکر و سواد رسانه ای تأثیر مثبت دارد. بحث ونتیجه گیری: نتایج بخش کمی نشان داد که سطح یادگیری دانش آموزان افزایش معناداری نسبت به گروه کنترل داشته است.در بخش کیفی مشخص شد که دانش آموزان گروه آزمایشی از شروع تا پایان آموزش در استفاده وساخت نقشه های مفهومی،از سطح بالاتری از درک و تجربه برخوردار شدند.براساس نتایج نهایی استفاده از آموزش مبتنی بر نقشه های مفهومی، میزان یادگیری دانش آموزان را نسبت به روش سنتی افزایش خواهد داد.
۵.

طراحی چارچوب مفهومی برای مدیریت مدرسه محور سبز

نویسنده:
تعداد بازدید : ۴۶ تعداد دانلود : ۴۶
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوبی برای مدیریت مدرسه محور سبز انجام شده است که با استفاده ارروش فرا ترکیب انجام شد. روش شناسی پژوهش در این راستا ابتدا با جستجو در پایگاههای اسناد ملی، 76منبع اولیه که درآنها به نوعی به مدیریت مدرسه محور سبز اشاره شده بود استخراج گردید . سپس با در نظر گرفتن میزان ارتباط با موضوع پژوهش منابع اولیه، غربال وتعداد20 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. در ادامه با استفاده از تحلیل محتوا به روش آتراید استرلینک مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: برای اعتبار نتایج تحقیق در مراحل جمع آوری داده ها و کدگذاری آنها از شاخص های تاثیر پذیری وتایید پذیری استفاده شد نتیجه این تحلیل، شناسایی 12مولفه در سه مقوله اصلی 1-مدرسه محوری .2-مدیریت سبز 3-تفکر زیست محیطی.به عنوان مولفه های اصلی در مدیریت مدرسه محور سبز شناخته گردید. در نهایت به منظور نشان دادن میزان اهمیت اولویت مولفه ها ضمن بهره گیری ازنظرات ده تن از صاحب نظران وکارشناسان اهل فن که در حوزه آموزش عالی و آموزش وپرورش بودند محاسبه وارائه گردید. براین اساس سه مقوله مدرسه محوری، مدیریت سبز، وتفکر زیست محیطی در مدیرست مدرسه محور سبز دارای بیشترین وبالا ترین اهمیت بودند . بحث ونتیجه گیری: نتایج نشان داد که اجرای طرح مدیریت مدرسه محور سبز در آموزش وپرورش مورد توجه قرارگیرد وبه نظام ارزشیابی مستمر از عملکرد مدارس سبز به صورت بازخورد، کیفیت و اثر بخشی توجه شود وبرای رسیدن به تمام این دستاوردها باید به آموزش خود باوری ،اعتماد بنفس، هدف گذاری در زندگی وتقویت روحیه، حل مسائل زندگی در باور های افراد سازنده جامعه توجه خاصی کردو از تخصص افراد در سطوح بالاتر استفاده نمود.
۶.

پیش بینی شادکامی دانش آموزان بر اساس باورهای فراشناختی و خودکارامدی آنان در مقطع متوسطه اول و دوم فراشبند

تعداد بازدید : ۸۳ تعداد دانلود : ۵۴
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی شادکامی دانش آموزان بر اساس باورهای فراشناختی و خودکار آمدی آنان در مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان فراشبند انجام شد. روش شناسی پژوهش: روش تحقیق از نظر بعد هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. وجامعه آماری نیز شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان فراشبند که تعداد دانش آموزان دختر 1650 نفر و دانش اموز پسر 1500 نفر بوده است که جمعا 3150 نفر می باشند . بر اساس روش نمونه گیری در این تحقیق، ازروش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده است.که ابتدا از میان مدارس متوسطه دوره اول و دوم ، چندین دبیرستان به صورت تصادفی (6دبیرستان دخترانه و6 دبیرستان پسرانه) انتخاب گردید. و سپس در هر دبیرستان نیز یک کلاس انتخاب شد. در مجموع از بین کل دانش اموزان دختر وپسر، 197دختر و 149 نفر پسر انتخاب گردید. ابزار این تحقیق پرسشنامه گویه ای، پرسشنامه شادکامی آکسفورد ، پرسشنامه فرا شناخت ولز(1997) و پرسشنامه خودکارآمدی دانش آموز جینگ و مورگان (1999) مورداستفاده قرار گرفته است. یافته ها: نشان داد که رابطه بین شادکامی دانش آموزان با باورهای فراشناختی و خودکارآمدی دانش آموزان معنی دار می باشد. (01/0 >P، 419/52=F)، این مدل 24 درصد واریانس باورهای فراشناخت و خودکارامدی را توجیه می کند. ضرایب نیز نشان داد که باورهای فراشناختی و خودکارآمدی، پیش بینی کننده معنی داری در سطح(01/0 >P ) برای شادکامی هستند. بحث ونتیجه گیری: باورهای فرا شناختی و شادکامی می توانند بطور معنی داری شادکامی دانش آموزان را پیش بینی کنند و سهم فراشناخت در این تحقیق بیشتر می باشد.