Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

Journal of Information Technology Management (مدیریت فناوری اطلاعات)

مدیریت فناوری اطلاعات دوره 8 زمستان 1395 شماره 4 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

بررسی تأثیر کارکردهای سامانه مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتریان بر رضایت و وفاداری الکترونیک (مطالعه موردی: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رضایت الکترونیک کسب و کار الکترونیک مدیریت ارتباط الکترونیک با مشتریان وفاداری الکترونیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 619 تعداد دانلود : 221
با توجه به اهمیت عوامل مؤثر بر ایجاد رضایت و وفاداری در مشتریان، پژوهش حاضر رابطه میان کارکردها و خصوصیت های یکی از فروشگاه های اینترنتی را به عنوان نمونه کامل از سیستم ارتباط مشتری الکترونیک با رضایت و وفاداری الکترونیکی مشتریان، بررسی می کند. در این پژوهش که از نوع تحقیقات کاربردی توصیفی است، با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی که در اختیار مشتریان سایت دیجی کالا قرار گرفت، کارکردهای سامانه اینترنتی فروشگاهی به سه مرحله پیش از خرید، هنگام خرید و پس از خرید، ارتباط داده شد و به کمک روش معادلات ساختاری، رابطه آن با رضایت و وفاداری الکترونیک سنجیده شد. بر اساس نتایج پژوهش، رضایت از کارکردهای E-CRM بر رضایت و وفاداری الکترونیک تأثیر دارد. همچنین رضایت از کارکردهای حین خرید و پس از خرید بر رضایت الکترونیک اثر می گذارند، اما در سامانه ارتباط الکترونیک با مشتریان، تأثیر رضایت از کارکردهای پیش از خرید بر رضایت الکترونیک مشتریان به اثبات نرسید. همچنین در این پژوهش، وجود اثر رضایت از کارکردهای سامانه در هر سه مرحله، بر وفاداری الکترونیک اثبات شده است.
۲.

ارائه مدلی برای بیشینه سازی سود بر مبنای تصمیمات طبقه بندی محصول و تخصیص فضا با رویکرد داده کاوی(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بیشینه سازی سود تخصیص فضا داده کاوی طبقه بندی محصول

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 993 تعداد دانلود : 728
برای خرده فروشان، انتخاب چند محصول از بین محصولات متنوع و گسترده و مقدار فضایی که باید به آنها اختصاص داده شود، از تصمیم های بسیار مهم است. هدف از این پژوهش، به کارگیری رویکرد داده کاوی برای یافتن روابط بین محصولات از حجم بسیار زیاد تراکنش های مالی فروش، طبقه بندی محصول و تخصیص فضا به هر طبقه از آنهاست. به این ترتیب، می توان مدلی برای طبقه بندی محصول و تخصیص فضا ارائه کرد. جامعه آماری پژوهش را داده های فروش فروشگاهی به نام شقایق در شهر ارومیه شکل می دهد. نمونه پژوهش نیز داده های یک ماهه فروش در سری زمانی داده های فروش است. این داده ها در آبان سال 1394 از فروشگاه یادشده به دست آمدند. 525 سبد خرید یا تراکنش با در نظر گرفتن 79 نوع محصول بررسی شدند. در نتیجه تحلیل این داده ها، محصولات در 10 طبقه مختلف دسته بندی شدند که برخی از محصولات در بیش از یک طبقه جای گرفتند. با حل تابع سود و به دست آمدن ضرایب افزایش حجمی، فضایی به طبقه بندی محصولات اختصاص یافت.
۳.

بررسی تأثیر همسویی راهبردهای زنجیره تأمین و راهبردهای سیستم اطلاعاتی بر عملکرد مدیریت زنجیره تأمین (مطالعه موردی: شرکت های تولیدی استان خوزستان)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: راهبردهای زنجیره تأمین راهبردهای سیستم اطلاعاتی عملکرد مدیریت زنجیره تأمین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 730 تعداد دانلود : 237
پژوهش حاضر با هدف بررسی همسویی راهبردهای زنجیره تأمین و راهبردهای سیستم اطلاعاتی و تأثیر همزمان این دو راهبرد بر عملکرد مدیریت زنجیره تأمین در شرکت های تولیدی استان خوزستان، انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کاربردی را 1716 شرکت تولیدی استان خوزستان تشکیل می دهد. واحد آماری جامعه، مدیران خرید/ پشتیبانی آن شرکت هاست که 231 شرکت با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع محدود، به عنوان نمونه انتخاب شد و پرسشنامه ای در اختیار مدیر خرید / پشتیبانی هر یک از شرکت ها قرار گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه کوانفه (2010) است که روایی محتوایی آن را خبرگان و استادان دانشگاهی تأیید کردند و روایی سازه آن، از طریق تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS 22 و روش مدل سازی معادلات ساختاری صورت پذیرفت. نتایج نشان داد کلیه ابعاد همسویی راهبردهای زنجیره تأمین (ناب، چابک و ترکیبی) بر عملکرد مدیریت زنجیره تأمین اثر مثبت و معناداری دارند و نقش تعدیلگر راهبردهای سیستم اطلاعاتی (کارا، منعطف و جامع) بر عملکرد مدیریت زنجیره تأمین نیز تأیید شد.
۴.

ارائه چارچوبی برای اصلاح نرخ حق بیمه در رشته بدنه اتومبیل با استفاده از مدل شبکه های عصبی (مطالعه موردی: شرکت بیمه آسیا)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: بیمه بدنه اتومبیل پیش بینی داده کاوی مدل شبکه های عصبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 805 تعداد دانلود : 71
رشته بدنه اتومبیل بر خلاف آنچه به نظر می رسد، چندان رشته سود آوری برای شرکت های بیمه محسوب نمی شود و به سمت زیان دهی در حرکت است. از این رو، پژوهش حاضر به کفایت نرخ های حق بیمه بدنه اتومبیل و تدابیری برای آنها توجه کرده و در پی بهسازی و علمی کردن هر چه بیشتر این امور است. به این ترتیب، ابتدا با شناسایی متغیرهای تأثیر گذار بر ریسک بیمه گذاران و مطابقت دادن متغیرها با داده های موجود در پایگاه داده شرکت مطالعه شده، عوامل نهایی انتخاب شدند؛ سپس ضمن عملیات پیش پردازش روی داده ها با استفاده از مدل شبکه های عصبی، طبقه خسارتی و میزان خسارت بالقوه بیمه گذاران پیش بینی شد تا شرکت های بیمه بتوانند با در نظر گرفتن آنها و ضریب خسارت مدنظرشان، نرخ های بهینه ای برای بیمه نامه ها تعریف کنند. نتایج پژوهش نشان می دهد مدل ارائه شده می تواند با دقت 91 درصد طبقه خسارتی را تخمین بزند و با دقت 87 درصد میزان خسارت بالقوه بیمه گذاران را پیش بینی کند.
۵.

شناسایی راهکار های مؤثر در افزایش اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتل-ها (مطالعه موردی: هتل های برتر شهرهای گردشگرپذیر کشور)(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اثربخشی اطلاعاتی گرایش به فناوری مشتری مداری وبگاه هتل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 799
ضعف اطلاع رسانی وبگاه هتل های مقاصد گردشگری ایران، به عاملی بازدارنده در جذب گردشگران بالقوه از سراسر جهان بدل شده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در بهبود اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتل های برتر کشور، براساس مصاحبه های عمیق با 25 مدیر هتل (مدیران عامل، مدیران روابط عمومی و مدیران وبگاه هتل ) است. این مدیران به شیو ه نمونه گیری هدفمند از میان جامعه پژوهش (هتل های 3، 4 و 5 ستاره تهران و اصفهان از گردشگرپذیرترین شهرهای کشور) برگزیده شدند. طراحی چارچوب مفهومی اولیه تحقیق با استناد به سوابق پژوهش، تحلیل اطلاعات به دست آمده از مصاحبه با مدیران یادشده و به کمک کدگذاری باز، به تأیید 4 بُعد مؤثر در بهبود اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتل ها و تغییراتی در مؤلفه های آن در مقایسه با پژوهش های پیشین و نیز، اولویت بندی آنها به ترتیب زیر انجامید: مشتری مداری، گرایش به فناوری، گرایش به بازاریابی و امنیت گرایی. نتایج این پژوهش می تواند با تغییر نگرش مدیران تمام هتل ها و نیز جلب توجه و همکاری مجامع صنفی و متولیان دولتی این حوزه، اثربخشی اطلاعاتی وبگاه هتل ها و از پی آن، شمار گردشگران داخلی و به ویژه خارجی کشور را بهبود بخشد.
۶.

نقش میانجی سرمایه اجتماعی در تأثیر رسانه های اجتماعی بر کیفیت دانش سازمانی و عملکرد نوآورانه(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: رسانه های اجتماعی سازمانی سرمایه اجتماعی عملکرد نوآورانه کیفیت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 698 تعداد دانلود : 185
امروزه سازمان های خدماتی در محیطی بسیار رقابتی و پویا فعالیت می کنند که در آن بهبود عملکرد به بهره برداری مؤثر از منابع دانشی و سرمایه های ناملموس بستگی دارد. از این رو، پژوهش حاضر به بررسی نقش سرمایه اجتماعی در تأثیر به کارگیری یکپارچه رسانه های اجتماعی بر بهبود کیفیت دانش سازمانی و عملکرد نوآورانه پرداخته است. این پژوهش روی نمونه 280 نفری از کارکنان سرپرستی شعب بانک صادرات استان مازندران اجرا شده است. پژوهش حاضر از نوع هدف کاربردی است و از نظر گردآوری داده ها از دسته پژوهش های توصیفی همبستگی به شمار می رود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد است. داده ها به کمک مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS22 و Warp PLS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد کاربرد یکپارچه رسانه اجتماعی بر کیفیت دانش و عملکرد نوآورانه سازمان تأثیری مثبت و معناداری می گذارد و ابعاد سه گانه سرمایه اجتماعی ضمن تأثیر هم افزا بر یکدیگر، در این رابطه نقش میانجی دارند.
۷.

آینده صنعت نرم افزار در ایران با رویکرد توسعه سناریو(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: روش جی. بی. ان سناریو صنعت نرم افزار ایران عدم قطعیت های بحرانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 195 تعداد دانلود : 997
صنعت نرم افزار نمودی از مهارت های نرم و تفکر انتزاعی انسانی است. این نوع فناوری ناملموس و مبتنی بر هوش انسانی است، اما آثار درک پذیری دارد. گذشت عصر سخت افزار و توجه جهانی به فناوری های نرم، ضرورت توجه به عامل انسانی توانمند و صنعت نرم افزار را نمایان می کند. با وجود تلاش هایی که برای صنعت نرم افزار در ایران صورت گرفته، هنوز این فناوری به صنعت پایدار تبدیل نشده است. برنامه ریزی در این حوزه به نگاهی عمیق و آینده پژوهانه نیاز دارد. هدف مقاله حاضر، ارائه آینده بدیل این صنعت برای تولید کننده داخلی و سیاستگذاران است. حوزه این پژوهش به لحاظ جغرافیایی در ایران؛ از بعد زمانی، تا سال 1404 شمسی؛ و از نظر موضوعی، صنعت نرم افزار کشور است. این پژوهش با استفاده از روش های کیفی نظیر چارچوب های PEST و نیروهای پورتر و تحلیل محتوا، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با خبرگان صنعت نرم افزار و سناریونگاری براساس عدم قطعیت های بحرانی یا GBN اجرا شده است. در نهایت، بر پایه دو عدم قطعیت اصلی، یعنی حمایت سیاستی و اجرایی دولت از صنعت نرم افزار و نیز تعامل بین المللی آن در ایران، چهار سناریو ترسیم شده است.
۸.

طراحی سیستم استنتاج فازی با یادگیری از نمونه های آموزشی برای اندازه گیری مشارکت کارکنان عملیاتی در سلامت محیط کار(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اندازه گیری مشارکت سلامت محیط کار سیستم استنتاج فازی مشارکت کارکنان عملیاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 97 تعداد دانلود : 629
برای دستیابی به بیشترین سطوح سلامت در سازمان ها، فضایی برای مشارکت فعالانه کارکنان ضروری است. برای فعال سازی این مشارکت، سازمان ها به ابزارهایی برای سنجش مشارکت نیاز دارند تا با تعیین انحراف ها، برنامه ها را بازنگری کنند. این پژوهش به دنبال طراحی نوعی سیستم کمی برای اندازه گیری مشارکت کارکنان در سلامت محیط کار است که بر قواعدی مبتنی باشد که بتواند این اندازه گیری را فارغ از تخمین روابط غیرخطی، بین متغیرهای مؤثر انجام دهد. بدین منظور طراحی نوعی سیستم استنتاج فازی مد نظر قرار گرفته است. نمره مشارکت کارکنان به عنوان خروجی و عوامل زمینه ساز مشارکت در سلامت به عنوان ورودی های سیستم در نظر گرفته شدند. تولید قوانین با استفاده از روش CT08 اصلاح شده صورت پذیرفت که بر پایه نمونه های آموزشی استوار است. در پایان ضمن تولید 17 قانون، سیستم با 5 نمونه آزمایشی سنجش شد و میزان دقت 3/92 درصد به دست آمد. محققان تغییری در چگونگی محاسبه میزان دقت نیز پیشنهاد دادند که سبب نزدیک تر شدن به واقعیت می شود
۹.

ارائه چارچوبی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی و اقدام برای تجارت الکترونیک در شرکت لبنیاتی رامک شیراز(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ارزیابی آمادگی الکترونیکی تجارت الکترونیک تحلیل شکاف فناوری اطلاعات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 35 تعداد دانلود : 537
این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی شرکت رامک شیراز اجرا شده است. بدین منظور، پس از مرور مطالعات پیشین در زمینه آمادگی الکترونیکی و انتخاب مدل مناسب، شاخص های مدل در قالب پرسشنامه ای در اختیار خبرگان قرار گرفت و به کمک روش غربالگری فازی، تعداد 49 شاخص برای ادامه کار نهایی شد. سپس به کمک روش ترکیبی دیماتل و تحلیل فرایند شبکه ای، وزن شاخص ها به دست آمد. درنهایت، آمادگی الکترونیکی از طریق اجرای آزمون تی تک نمونه ای آزمایش شد. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد شرکت در شاخص های سهم بازار شرکت، تطابق با کیفیت استانداردهای بین المللی فناوری ارتباطات و اطلاعات، پهنای باند بالا، تنوع کانال های ارتباطی، کیفیت زیرساخت های تکنولوژی در سراسر کشور و موانع سرمایه گذاری تجارت یا هرگونه نظارت دیگر، از آمادگی لازم برخوردار است. نتایج تحلیل شکاف نیز نشان داد ابعاد محیط خارجی، آمادگی اطلاعاتی و ارتباطی و منابع انسانی، به ترتیب در بیشترین اولویت برای اقدام اجرایی شرکت قرار دارند.
۱۰.

اهمیت فناوری اطلاعات در ایجاد اشتغال و ارائه راهبرد های ممکن با استفاده از سیستم های قاعده بنیان فازی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: اشتغال تکنولوژی اطلاعات انتخاب استراتژی سیستم های قاعده بنیان فازی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 338 تعداد دانلود : 823
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات فناوری اطلاعات بر ایجاد اشتغال با استفاده از سیستم های قاعده بنیان فازی اجرا شده است. دلیل انتخاب بحث اشتغال به درصد بالای بیکاری در کشور ایران برمی گردد و انتظار این است که فناوری اطلاعات بتواند در این راستا مشاغل جدیدی را برای جویندگان تحصیل کرده در دسترس قرار دهد. دلیل بهره مندی از منطق فازی نیز، ماهیت کیفی و زبانی شاخص های ارزیابی راهبرد هاست. مدل مفهومی پژوهش، بیان کننده این نکته است که فناوری اطلاعات تأثیر دوگانه ای هم بر کاهش اشتغال (در کوتاه مدت) و هم بر افزایش اشتغال (در درازمدت) می گذارد. برای دستیابی به هدف انتخاب راهبرد با منطق نزدیک به هوش انسانی، فرایندی که هشت مرحله را دربردارد، پیشنهاد و طراحی شده است. نتایج به دست آمده از استنتاجات فازی، نشان دهنده تطابق بیشتر آن با واقعیت های موجود و همچنین، سیستم تفکر انسانی و قراردادن امکان وقوع راهبرد های در دسترس محقق است، چیزی که در روش های کلاسیک ارزیابی راهبرد ها وجود ندارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹