پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره

پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره

پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره دوره چهارم بهار و تابستان 1397 شماره 8

مقالات

۱.

بررسی تأثیر درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانگان اختلالات روانی در دانشجویان دختر مجرد دانشگاه فرهنگیان اهواز

نویسنده:

کلید واژه ها: درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نشانگان اختلالات روانی دانشجویان دختر مجرد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 444 تعداد دانلود : 811
این پژوهش اثربخشی درمان ذهن آگاهی بر کاهش نشانگان اختلالات روانی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دختر مجرد اهواز بوده است. روش: این پژوهش نیمه تجربی، همراه با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دختر مجرد شهر اهواز در سال1395 بود. 100 نفر از دانشجویان دختر مجرد انتخاب شدند و پس از تست افرادی که نمرات بالاتری در پرسشنامه نشانگان اختلالات روانی SCL90-Rبدست آورده بودند (30 نفر) انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل(هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقه ای تحت درمان ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس قرار گرفتند. هر دو گروه در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری 3 ماهه شرکت کردند. ابزار پژوهش: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 23 و روش تحلیل مانکوا استفاده شد. یافته ها: درمان ذهن آگاهی بر نمرات اختلالات روانی یعنی شکایات جسمانی، وسواس ، حساسیت در روابط متقابل، افسردگی، اضطراب، پرخاشگری، ترس مرضی، افکار پارانوئیدی و روان پریشی در مرحله پس آزمون و پیگیری کاهش داد(01/0p<). نتیجه گیری: از درمان ذهن آگاهی در کاهش نشانگان اختلالات روانی در دانشجویان دختر مجرد می توان استفاده نمود.
۲.

بررسی رابطه بین سبک رهبری توزیع شده مدیران و نگرش دبیران مقطع متوسطه شهر گناباد نسبت به تغییر سازمانی

کلید واژه ها: رهبری توزیع شده مدیر نگرش نسبت به تغییر سازمانی معلم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 170 تعداد دانلود : 469
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک رهبری توزیع شده مدیران و نگرش دبیران مقطع متوسطه شهر گناباد نسبت به تغییر سازمانی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری حاضر را کلیه دبیران مدارس دولتی دوره متوسطه شهرگناباد در سال تحصیلی95-1394 تشکیل دادند، که تعداد آن 1070نفر بود که با استفاده از جدول کرجیسی و مورگان حجم بهینه 285 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه 20 گویه ای رهبری توزیع شده ایلمور (2000) و پرسشنامه 18 گویه ای نگرش نسبت به تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) استفاده شد. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و مورد تایید متخصصان این حوزه قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 87/. و 83/. ارزیابی شد. داده ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استاندارد تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیع شده مدیران و نگرش نسبت به تغییر سازمانی دبیران بالاتر از متوسط و میانگین فرضی است و رابطه معناداری بین رهبری توزیع شده و نگرش نسبت به تغییر سازمانی وجود دارد. همچنین مشخص شد که ابعاد رهبری توزیع شده تبیین معناداری از نگرش نسبت به تغییر سازمانی معلمان (17/0 R2=) دارند.
۳.

بررسی رابطه ی مکانیسم یادگیری دانش آموزان دوره ی متوسطه و فناوری اطلاعات با نقش میانجی گری مدیریت کلان

نویسنده:

کلید واژه ها: یادگیری دانش آموزان فناوری اطلاعات مدیران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 773 تعداد دانلود : 784
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ی مکانیسم یادگیری دانش آموزان دوره ی متوسطه و فناوری اطلاعات با نقش میانجی گری مدیریت کلان است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی-پیمایشی . و همچنین کتابخانه ای بود. بدین منظور، نمونه ای تصادفی از دانش آموزان مدارس شهرستان اصفهان، به حجم2970 نفر از 31 مدرسه در نواحی 1، 2 و 3 بر اساس فرمول کوکران انتخاب و اطلاعات جمع آوری شده با ابزار پرسشنامه محقق ساخته و استفاده ازضریب همبستگی اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.روایی محتوایی پرسشنامه توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفت. برای بررسی پایایی پرسشنامه نیز، به دست آمدن مقدار82/0 برای آلفای کرونباخ، حاکی از پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. نتایج نشان داد که بین نظرات دانش آموزان دختر و پسر، تفاوت معنادار وجود دارد. علاوه بر این، نتایج نشان می دهد علاوه بر نقش میانجی مدیریت کلان، بین میزان مشارکت، نحوه مشارکت، فعالیت های فوق برنامه و خارج از کلاس و پرورش و بهره گیری دانش آموزان مبتنی بر فناوری اطلاعات با مکانیسم یادگیری آنان ارتباط مستقیم وجود دارد. بنابراین پیشنهاد می گردد برای توانمند سازی دانش آموزان لازم است مدیران و برنامه ریزان آموزشی از فناوری های نوین اطلاعات به طور هدفمند و در جریان مکانیسم یادگیری استفاده نمایند.
۴.

بررسی تاثیر عشق به مدرسه بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی با استفاده از مدل وانگ و همکاران

کلید واژه ها: عشق به مدرسه یادگیری دانش آموزان ابتدایی مدل وانگ و همکاران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 749 تعداد دانلود : 386
یکی از روابطی که دانش آموزان با مدرسه برقرار می کنند، احساس عشق به مدرسه است. عشق به مدرسه می تواند با ایجاد حالات روحی/روانی خاص در ذهن دانش آموز و ایجاد رابطه ای قوی میان دانش آموز و مدرسه، شرایط را به سمتی ببرد که دانش آموز بدون مدرسه، احساس کمبود نموده و به شیوه های مختلف اعم از توجه، تمکین، تعلق به مدرسه، ارزش گذاشتن به آموزش مدرسه ای، خودتنظیمی و کاربرد راهبردشناختی بر میزان یادگیری خود بیافزاید. لذا تحقیق حاضر تلاش نموده است تا اهمیت عشق به مدرسه را بر یادگیری دانش آموزان ابتدایی تبیین نماید. جامعه آماری در این تحقیق را دانش آموزان دختر چهارم ابتدایی شهر اصفهان تشکیل داده اند. روش نمونه گیری خوشه ای و ابزار مورد استفاده پرسش نامه استاندارد بوده است. برای اطمینان از کسب محتوای روایی از نظر اساتید و صاحب نظران و برای اطمینان از پایایی ابزار اندازه گیری، از روش های آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شده است. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزارهایSPSS و Lisrel تجزیه وتحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که خرده مقیاس توجه و تمکین از جنبه رفتاری عشق به مدرسه، خرده مقیاس تعلق به مدرسه و ارزش گذاشتن به آموزش مدرسه ای از جنبه هیجانی عشق به مدرسه، خرده مقیاس خودتنظیمی و کاربرد راهبردشناختی از جنبه شناختی عشق به مدرسه؛ منجر به یادگیری بهتر دانش آموزان ابتدایی شده است.
۵.

بررسی عوامل موثر بر نهادینه ساختن مدیریت مشارکت ها در مدارس با تکنیک تحلیل شبکه (ANP-DEMATEL)

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت مشارکت ها مدارس دیمتل تحلیل شبکه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 110 تعداد دانلود : 853
هدف از اﻧﺠﺎم ایﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻌییﻦ تاثیر و اولویت بندی متغیرهای مدیریت مشارکت ها در ﻣﺪارس ﻣیﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘی ﻖ حاضر را ﻣ ﺪیﺮان ﺷ ﺎﻏﻞ در ﻣﺪارس استان مازندران تشکیل می دهند که از این جامعه تعداد 24 نفر از کارشناسان به روش نمونه گیری هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مقاله برای ارزیابی متغیر ها و روابط درونی آن ها از تکنیک تحلیل شبکه و دیمتل استفاده شده است. دیمتل روش مناسبی برای ارزیابی و آنالیز داده ها در برآورد روابط درونی سیستم می باشد. در پژوهش حاضر از پرسشنامه مقایسه زوجی بهره گرفته ایم. پس از تحلیل داده ها بر روی مولفه های مدیریت مشارکت ها معیار تصمیم گیری در اولویت اول و معیار ارتباطات در اولویت دوم قرار گرفته است. معیارهای رهبری، ساختار و کنترل به ترتیب در اولویت سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند. لازم به ذکر است مولفه ی ساختار بیشترین تعامل را در سیستم مشارکت ها دارد. یعنی این مولفه از لحاظ تاثیرگذاری و تاثیر پذیری بیشترین نقش را دارد. مدیران با دانش به اطلاعات به دست آمده می توانند تصمیماتی موثر اخذ و به نظام آموزشی ارائه نمایند.
۶.

نگرش سنجی تکنولوژی آموزشی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند(خوزستان) در درس علوم تجربی در سال تحصیلی 1397-1398

کلید واژه ها: تکنولوژی آموزشی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 382 تعداد دانلود : 930
هدف از انجام پژوهش حاضر، نگرش سنجی تکنولوژی آموزشی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی، دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند درسال تحصیلی 1398 - 1397 می باشد. روش انجام این تحقیق توصیفی - همبستگی، وجامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند می باشد. از کل جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای به تعداد 205 نفر طبق جدول نمونه گیری مورگان انتخاب گردیده و جهت گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش یاکووز(شامل 32 سوال) ویژه معلمان تهیه و نیز معدل دانش آموزان به عنوان معیاری برای بررسی پیشرفت تحصیلی آنها ثبت گردید. درتجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری Spss استفاده شد. نتایج تحلیل داده های تحقیق حاکی از آن بود که عواملی چون دانسته های معلم درمورد مزایای کاربرد تکنولوژی آموزشی ، تصورات معلم در مورد کاربرد تکنولوژی آموزشی و پیش بایست های کاربرد تکنولوژی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است.
۷.

بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس

نویسنده:

کلید واژه ها: هوش هیجانی کیفیت زندگی کاری خلاقیت آموزش و پرورش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 263 تعداد دانلود : 22
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت بود. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی استفاده شد و جامعه آماری آن شامل تمامی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دو بندرعباس در سال 1397 (120 نفر) بودند و حجم نمونه مورد پژوهش به روش سرشماری بر جامعه منطبق بوده و تمام افراد جامعه را در بر می گیرد. در راستای جمع آوری داده ها از سه پرسش نامه استاندارد هوش هیجانی گلمن (1996)، خلاقیت تورنس(1973) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بهره گرفته شد. و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده شد. در نهایت نتایج حاصل از آن نشان داد: بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با خلاقیت رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته و از این بین متغیر هوش هیجانی، پیش بینی کننده قوی تری برای خلاقیت می باشد. از طرف دیگر بین مؤلفه های کیفیت زندگی کاری با خلاقیت نیز رابطه مستقیم و معناداری وجود داشته و از بین متغیرهای آن متغیر تأمین فرصت های بلاواسطه برای توسعه و استفاده از قابلیت های انسانی نسبت به دیگر متغیرها پیش بینی کننده قوی تری برای خلاقیت می باشد. همچنین بین تمامی مؤلفه های هوش هیجانی با خلاقیت نیز رابطه ای مستقیم و معنی دار وجود دارد و از این بین متغیر خودآگاهی نسبت به دیگر متغیرها پیش بینی کننده قوی تری برای خلاقیت می باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸