پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی

پژوهش های پیشرفت و تعالی دوره 3 زمستان 1399 شماره 2

مقالات

۱.

توانمندسازی و پایداری سازمان تأمین اجتماعی

کلید واژه ها: توانمندسازی پایداری سازمان تأمین اجتماع

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۰ تعداد دانلود : ۱۲۹
کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش امید به زندگی تأمین مالی طرح های مستمری عمومی در بسیاری از کشورها را با مشکلات جدی روبرو کرده است. پایداری سیستم تأمین اجتماعی ایران نیز به دلیل افزایش بی رویه تعهدات سازمان و همچنین عدم اصلاح مناسب و به موقع و از آن بدتر عدم توجه ویژه به حفظ ذخایر به خطر افتاده است. اما در چند سال گذشته بسیاری از صندوق های کشورهای مختلف که با مشکلات مالی روبرو بودند اصلاحات گسترده ای در نظام تأمین مالی خود صورت داده اند. در کشور ما متأسفانه به دلایل اقتصادی و سیاسی و همچنین عدم توجه مسئولین روند بهسازی و اصلاحات به تعویق افتاده است. نتیجه کلی به طراحی یک اصلاحات گسترده و فوری تأکید دارد که تعویق آن تنها وضعیت موجود را بدتر و بهسازی عملکرد سازمان را مشکل تر می نماید. نتیجه کلی به طراحی یک اصلاحات گسترده و فوری تأکید دارد که تعویق آن تنها وضعیت موجود را بدتر و بهسازی عملکرد سازمان را مشکل تر می نماید.
۳.

بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی در دوران پسا برجام با رویکردی بر مدیریت جهادی

کلید واژه ها: اقتصاد مقاومتی مدیریت جهادی پسا برجام

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۲ تعداد دانلود : ۲۰۸
مروری بر ادبیات موضوع اقتصاد مقاومتی در سطح جهان نشان دهنده جامعیت و قدمت طولانی این مفهوم اقتصادی است، زیرا کشورها همواره تمایل دارند خود را در برابر نوسانات داخلی و خارجی مصون بدارند. آنها همواره تلاش کرده اند با فراهم کردن چارچوب های نظری، ساختار حرکتی خود را به این سو ساماندهی کنند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی-تحلیلی و به صورت پیمایشی می باشد. هدف این پژوهش بررسی و تبیین اقتصاد مقاومتی در دوران پسا برجام با رویکردی بر مدیریت جهادی بوده است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان رشته علوم سیاسی تهران بوده که تعداد 100 نفر بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه ها به صورت تصادفی بین آنها توزیع شد. روایی سؤالات پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان تأیید شد و پایایی سؤالات پرسشنامه نیز با آزمون آلفای کرونباخ 80/0 محاسبه شد. در این پژوهش برای تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف نرمال بودن توزیع داده ها را نشان داد لذا جهت بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون پارامتریک t استودنت استفاده شده است. نتایج حاکی از آن بود که اقتصاد مقاومتی در دوران پسا برجام با سطح اطمینان 95% بر تقویت مدیریت جهادی نقش دارد.
۴.

تحلیل اثرگذاری جوانان و نخبگان در تمدن سازی نوین اسلامی مطابق الگوی حکمرانی اسلامی

کلید واژه ها: گام دوم انقلاب تمدن نوین اسلامی حکمرانی اسلامی جوانان نخبگان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۹۱ تعداد دانلود : ۴۲۷
اسلام به عنوان یک دین تام، فراگیر و مفصل؛ توسعه معنوی، حیثت، منزلت وکرامت ذاتی انسان را اساس دستورات الهی خود قرار داده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به تبیین نقش و جایگاه مردم در الگوی حکمرانی اسلامی به ویژه جایگاه نخبگان و جوانان در رشد و بالندگی تمدن نوین اسلامی پرداخته است، بنابراین هدف از این پژوهش، تبیین مفهومی رویکردهای حکمرانی؛ الگوی حکمرانی اسلامی و ابعاد و حوزه های آن بر اساس ارزش ها و خواست های اسلام بیان شده است. این مقاله، تمدن نوین اسلامی مطابق الگوی حکمرانی شایسته اسلامی را مورد بررسی و تحلیل قرارمی دهد. امروزه کمال و هدایت و توجه به توسعه نیروی انسانی در کشورهای پیشرفته دنیا از نکات بسیار اساسی است. از آنجا که سرمایه انسانی اصلی ترین برآیند و محصول مدل های توسعه منابع انسانی است. در این عصر کشورهای پیشتاز و پیشگام نقش خود را در حفظ و ارزش نهادن به نیروی انسانی جهت تولید و بهره جویی بیشتر قرار داده اند. نقش جوانان و نخبگان تصمیم ساز در فرآیند توسعه سرزمینی بسیار مهم می باشد. در پایان نیز راهکارهایی برای نیل به این هدف متعالی ارائه شده است. توجه به افزایش عبم و دانش و تولید علم، عقلانیت و تعقل گرایی، توجه به اخلاق و معنویت، کار، تلاش و نوآوری، مسئولیت پذیری، مجاهدت ، تقوا مداری و قانونمندی، دور اندیشی و آینده نگری از ویژگی های آشکار جوان مسلمان انقلابی است که باید جهت نیل به این اهداف متعالی، تقویت و تثبیت گردد.
۵.

رابطه بین جو اخلاقی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در ادارات ورزش و جوانان استان کرمان

نویسنده:

کلید واژه ها: جو اخلاقی تعهد سازمانی رضایت شغلی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۷۷ تعداد دانلود : ۳۲۸
جلو اخلاقی با توجه به وجود ابعاد درونی آن مانند علاقه مندی می تواند بر متغیرهای مختلف سازمانی اثرگذار باید. بنابراین هدف از پژوهش حاضر برررسی رابطه بین جو اخلاقی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در اداره ورزش و جوانان استان کرمان بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی است. جامعه اماری این پژوهش را کلیه کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان کرمان تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت جامعه در دسترس 104 نفر تعیین گردید. ابزارهای اتدازه گیری پژوهش را پرسشنامه جو اخلاقی (کولن و همکاران، 1993) تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1990) و رضایت شغلی (اسپکتور، 1997) تشکیل دادند. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و به ترتیب 76/0، 91/0 و 88/0 می باشد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری پیرسون انجام گرفت. رای تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده گردید سطح معنی داری نیز 05/0 در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که رابطه معنی داری بین جو اخلاقی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی وجود دارد (05/0< P). به نظر می رسد جو اخلاقی و تمامی مولفه های آن با تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط مستقیم دارد؛ بدین معنی که با بالا رفتن جو اخلاقی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی بالا می رود.
۶.

مدیریت سود وپیش بینی سودهای آتی درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت سود تغییرات سود بورس اوراق بهادار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹۰ تعداد دانلود : ۳۳۷
دراین تحقیق رابطه بین مدیریت سود وتغییرات آن وپیش بینی سودهای آتی موردبررسی قرارگرفته است. این تحقیق ازلحاظ هدف جزتحقیقات کاربردی بوده وازلحاظ روش شناسی ازنوع تحقیقات همبستگی پس رویدادی می باشد.دراین تحقیق 74شرکت به عنوان نمونه ازبین شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران برای دوره ی سه ساله انتخاب شده است.داده های مورد نیازپژوهش ازصورتهای مالی استخراج شده است وبرای انجام پژوهش از روش رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهدکه میان فرضیه های: 1-مدیریت سود وتغییرات سود2-سوددوره ی آتی وتغییرات سود3-سود دوره ی آتی واقلام تعهدی اختیاری4-سود دوره ی آتی واقلام تعهدی غیراختیاری، درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران رابطه معناداری وجود دارد. داده های مورد نیازپژوهش ازصورتهای مالی استخراج شده است وبرای انجام پژوهش از روش رگرسیون استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهدکه میان فرضیه های: 1-مدیریت سود وتغییرات سود2-سوددوره ی آتی وتغییرات سود3-سود دوره ی آتی واقلام تعهدی اختیاری4-سود دوره ی آتی واقلام تعهدی غیراختیاری، درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران رابطه معناداری وجود دارد.