آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

زمینه و هدف: با تمرکز بر تنوع سرمایه های انسانی موجود در سازمان ها و نقش احتمالی آنها در اثربخشی نظام جبران خدمات، هدف از اجرای این پژوهش، پیش بینی اثربخشی نظام جبران خدمات برای انواع سرمایه های انسانی در نیروی انتظامی استان قزوین بوده است. روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی (غیرآزمایشی) است. جامعه آماری مدیران عالی، میانی و عملیاتی نیروی انتظامی استان قزوین به تعداد 53 نفر بود که از این میان، دسترسی به نظرهای 46 نفر از آنان برای محقق ممکن شد. ابزار سنجش، پرسش نامه بود. به منظور تحلیل داده ها، از روش های تحلیل شبکه ای و سیستم استنتاج فازی استفاده شد. یافته ها: بنا بر نتایج پژوهش، اثربخشی نظام جبران خدمات با توجه به نوع سرمایه های انسانی متفاوت است. اولویت عناصر جبران خدمات برای سرمایه های انسانی هسته ای، به ترتیب عبارت است از: جذب، پاداش، حقوق، مزایا، خدمات رفاهی و جایزه. اولویت عناصر برای سرمایه های انسانی ویژه عبارت است از: حقوق، مزایا، جذب، پاداش، خدمات رفاهی و جایزه. این اولویت برای سرمایه های انسانی ضروری به این ترتیب است: حقوق، مزایا، خدمات رفاهی، پاداش، جایزه و جذب و در نهایت، برای سرمایه های انسانی کمکی اولویت عناصر عبارت است از: مزایا، پاداش، حقوق، خدمات رفاهی، جایزه و جذب. همچنین، ارزیابی مدل در نیروی انتظامی نشان داد که بیشترین اثربخشی مشاهده شده در این سازمان، سرمایه های انسانی ضروری تعلق دارد. نتیجه گیری: مهم ترین دستاورد این مقاله، طراحی سیستمی در زمینه جبران خدمات اثربخش در نیروی انتظامی است که با توجه به مقادیر ورودی ها، به طور پویا مقدار خروجی را تعیین خواهد کرد. برای پیش بینی میزان اثربخشی نظام جبران خدمات، این الگو بسیار کاربردی است.

Designing a Fuzzy Expert System to Predict the Effectiveness of Compensation System

Background & Purpose: Focusing on the diversity of human capital in organizations and its possible role in the effectiveness of the compensation system, the purpose of this study was to predict the effectiveness of the compensation system for various types of human capital in Police Force of Qazvin Province. Methodology: The present research is descriptive, and it is applied in terms of purpose. The statistical population of the study includes 53 senior, middle, and operational managers of Qazvin Police Force, of which it was possible to access the opinions of 46 of them. The assessment tool was a questionnaire. In order to analyze the data, network analysis methods and fuzzy inference system were used. Findings: According to the results, the effectiveness of the service compensation system varies according to its types of human capital. Priority of the elements of compensation for core human capital included perquisites, rewards, salaries, benefits, welfare services, awards; for idiosyncratic human capital: salaries, benefits, perquisites, rewards, welfare services, awards; for compulsory human capital: salaries, benefits, welfare services, rewards, awards, perquisites; for ancillary human capital: benefits, rewards, salaries, welfare services, awards, perquisites respectively. Also, the evaluation of the model in the police force suggested that the most observed effectiveness belongs to compulsory human capital. Conclusion: The most important achievement of this article is designing an effective compensation system in the Police Force, which will dynamically determine the amount of output based to the amount of inputs. This model can be used to predict the effectiveness of the service compensation system. 

تبلیغات