آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

همزمان با توسعه اینترنت، استفاده از شبکه های اجتماعی به سرعت رو به افزایش نهاد و پلتفرم های اجتماعی متعددی در ایران مورد استقبال قرار گرفت. شبکه های اجتماعی خارجی عمومی همچنان بدون رقیب مانده و غالب آن هایی که در ایران توسعه یافته اند، توان رشد و رقابت را با نمونه های خارجی نداشته اند. در عین حال آنچه در اکوسیستم پلتفرم های توسعه یافته داخل ایران قابل مشاهده است، رشد و موفقیت شبکه های اجتماعی تخصصی است که توانسته اند اعتماد بخشی از بازار مخاطب ایران را جلب کنند. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای توصیف "رشد شبکه های اجتماعی تخصصی داخل ایران" است. از آنجایی که در زمینه رشد شبکه های اجتماعی به طور کلی و شبکه های نیچ به صور خاص مدلی وجود ندارد، در این پژوهش از روش داده بنیاد  برای طراحی مدل استفاده شده است. در این پژوهش با 18 نفر از بازیگران اصلی در حوزه شبکه های اجتماعی داخلی (عمومی و تخصصی) مصاحبه صورت گرفت و بعد از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و در نهایت کدگذاری انتخابی، مدل نهایی استخراج شد. در این مدل موفقیت شبکه های اجتماعی تخصصی به عنوان مقوله مرکزی استخراج و شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدهای حاصل از اجرای راهبردها بیان شد.  

Designing Growth Model of Niche Social Networks in Iran

With the development of the Internet, the use of social networks also increased rapidly and various content-based social platforms were widely used in Iran. Public international messengers and social networks inside Iran have remained unrivaled, and almost developed platforms have not been able to compete with foreign examples. However, the growth and success of specialized social networks (niches) that have been able to gain the trust of a section of the Iranian audience in the ecosystem of platforms developed inside Iran is significant. The main purpose of this study is to provide a model to describe the "growth of niche social networks in Iran." Since there is no model for the growth of social networks in general and niche networks in particular, the “Grounded Theory” has been used to design the model. Interviews were conducted with 18 social network activist including decision makers in this field, managers of media and social networks; social media index audience, university professors in the field of media and communications and the founders of specialized social platforms. The final model was extracted after open coding, axial coding and finally selective coding. The success of niche social networks in Iran was extracted as a central category and the causal, contextual, intervening, strategies and consequences of implementing strategies were expressed.  

تبلیغات