آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

هدف پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر بر تمهیدات صیانتی و پیشگیری یگانهای ناجا است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را تمام مدیران ناجا در سراسر کشور تشکیل داده اند. نمونه آماری پژوهش 487 نفر از فرماندهان مراکز ناجا در استانهای کشور هستند که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه ساختاریافته جمع آوری و روایی محتوایی گویه های پژوهش از طریق ضریب لاوشه تأیید شد. پایایی گویه ها از طریق پایایی همسانی درونی، مشخص شد که از 7/0 بیشتر است. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق الگوسازی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که مهمترین شاخص در اثربخشی اقدامات صیانتی و پیشگیری، شاخصهای انضباطی و مکتبی است. الگو کردن رفتار، انضباط ظاهری و معنوی فرماندهان برای کارکنان به منظور ایجاد فضای صمیمانه، دوستانه، عاطفی و پدرانه در محیط کار؛ استفاده از رسانه های سمعی و بصری و تولید فیلم های سینمایی و پویانمایی با محتوا و مضمون "شجاعت طلبی، خودشناسی، معادباوری، ایمان، توکل به خدا، سخاوت، امانت داری، حیاء، عدل و انصاف، ..." به عنوان راهکارهای عملی پیشنهاد شده است.

Evaluation of Factors Affecting the Effectiveness of Actions of Prevention Units of NAJA

  the purpose of this study is to evaluate the factors affecting the security measures and the prevention of NAJA units. The study is a survey in terms of purpose and methodology, and the statistical population of the study consisted of all managers across the country. The sample of the study is 487 commanders of NAJA centers in the provinces of Iran that were selected by simple random sampling. Research data were collected using structured questionnaire and content validity of research items was confirmed by Lauchey coefficient. Reliability of the items was determined to be higher than 0.7 by internal consistency reliability. The data were analyzed by structural equation modeling. The results showed that disciplines and doctrines are the most important indicators in the effectiveness of protection and prevention measures. Modeling the commanders’ behavior, appearance and spiritual discipline for employees to create a cordial, friendly, emotional and paternal environment in the workplace, and using audiovisual and visual media and film production and production with subjects such as religion, faith, trust in God, generosity, trustworthiness, prudence, justice, and fairness have been suggested as practical solutions.  

تبلیغات