آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

دکارت در ساختارِ شناختی خود قصد دارد تا بر مبنای ریاضیات، روشی مؤثر از جنس یقین را برای تحقیق و پژوهش ساماندهی نماید. ازنظر او ریاضیات، مجموعه ای از حقایق ضروری و فراگیر است که مابین حالات مختلف ذهن، نظم و ارتباط ایجاد می کند. طبق معرفت شناسی دکارت، انسان تبدیل به محقق و کاشفی شده است که باید به کشف خودش بپردازد. ازنظر دکارت شناختِ یقینی امکانپذیر است. در سبک شناختی ساختارگرایانه او، عمل تابع صورت است درحالی که سبک شناخت دیویی عملکردگرایی است که در آن صورت تابع عمل و رفتار است. دیویی با بررسی پیامدهای نگاه داروینی به جهان دیدگاه دکارت را نقد نموده و بیان می کند که شناخت درگرو تجربه انسان است و پرسشی که از امکان شناخت و معرفت آدمی می شود اساساً نادرست بوده است. دیویی در رویکرد پراگماتیستی خود با نگاهی دوباره به امر مطلق، نامشروط و یقینی، آن را تنها به عنوان ابزاری پذیرفته که در صورت داشتن نتایج موفقیت بار به کار بسته می شود. شناخت، سازمان دهی ذهنی از حقیقتی ابدی و مطلق نیست، بلکه فناوری، روش و تکنیک است و بایستی ابزاری برای اصلاحات اجتماعی، تنظیم و بهبود رفتار انسان و جامعه باشد.

A Comparative Study of the Structure of Cognition in Descartes and John Dewey’s Philosophy

In his philosophical structure, Descartes intended to organize, on the basis of mathematics, an efficient method of certainty for research and philosophy. The Mathesis is a body of universal and necessary truths of order and connection between ideas. According to Descartes' epistemology, man has become a researcher and discoverer who must discover himself. For Descartes, certain knowledge is possible, and in his structural cognitive style, action is a function of the form, while Dewey's cognitive style is a function in which form is a function of action and behavior. Examining the consequences of Darwinian views of the world, Dewey rejects Descartes' view: The question of the possibility of human knowledge has been fundamentally wrong. Dewey, by looking again at the absolute, the unconditional, and the certain, in philosophy, sees it only as a means to use if it results in success. Philosophy is not merely a mental organization of eternal and absolute truth, but a technology, method, and technique to be a means for social reform, regulation, and improvement of human and societal behavior.

تبلیغات