آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

مقاله حاضر، با هدف مدل پیشنهادی جهت تعیین هزینه های فنی،پروازی، و... برای آمادگی عملیاتی انجام یک پرواز ایمن بالگرد، به منظور ارتقاء توان عملیاتی بالگردهای نظامی با استفاده از اجرای برنامه ریزی پروازی، نگهداری و تعمیرات فنی، بر اساس سه مؤلفه اصلی: در دسترس بودن، قابلیت سرویس دهی، پایدار بودن صورت گرفته است. نظر به این اهمیت،پژوهش حاضر بر آن است تا با مطالعه موردى در یک سازمان پروازی به عنوان برجسته ترین یگان فعال ایفای نقش می نماید. با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مبتنی بر مبانی نظری، تجربیات گذشته و مطالعه بر روی عملکرد چند سایت پروازی یک بالگرد ترابری و احصاء پارامترهای فوق برای تعیین هزینه ها، براساس الگوی مدل F.M.P و ریاضی صورت گرفته است. نتایج عملکرد سه ساله چند سایت مختلف پروازی بالگردهای ترابری موجود کشور از سازمانهای نظامی و غیر نظامی جمعیت هلال احمر کشور با نگاه تعیین هزینه و محاسبه یک ساعت پرواز و مقایسه وضعیت سود دهی منطقی بصورت نمودار، همراه با تجزیه،تحلیل، ارائه راهکارها و پیشنهاد برای اقدامات اصلاحی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است. به منظور حفظ و ارتقاء توان عملیات بالگردی، با استفاده از نتایج فوق می توان با برنامه ریزی مناسب، مدیریت هزینه ها و برآورد اعتباری دقیق و صحیح در شرایط امنیت اقتصادی حال جهان، یک سازمان فعال پروازی راه اندازی و هر سال تجهیزات پروازی را به روز و کارکنان پروازی، فنی و اداری از توان و انگیزه خدمتی بهتری برخوردار و آن سازمان منظور بصورت مداوم سود دهی اقتصادی بهتری داشته و برای دیگر شرکت های پروازی نیزتعمیم داد 

Cost Determination Modeling Based on Certain Parameters to Increase Operational Capacity of Transport and Military Helicopters (Case Study of a Flight Organization)

This study aims to determine the model for technical and flight costs, and to ready the helicopters for a safe flight, in order to improve the operational capacity of military helicopters. This readiness is done by implementing the flight planning and technical maintenance based on three main components: availability, serviceability, and stability. In this descriptive-analytical study based on theoretical foundations, past experiences and studying the performance of several flight sites of a transport helicopter; parameters of cost determination based on the F.M.P model and math were calculated. Thus, to calculate the cost based on parameters such as: technical work time and periodical checks, the helicopter is non-operational and grounded for a certain period of time. In findings, 3-year performance of several flight sites of transport helicopters from the military and civilian organizations of the country were examined with the view of determining the cost, calculating one hour of flight, and comparing the status of logical profitability in a diagram along with analysis and providing solutions. With proper planning, cost management and accurate and correct credit estimation, it is possible to set up an active flight organization and update it every year to maintain and improve the power of helicopter operation. In addition, suitable motivation of specialized, technical and administrative staff improves the condition of the organization. This motivation along with economic profitability provides the possibility of generalization of similar companies,ultimately.

تبلیغات