آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

پژوهش حاضر با هدف احصاء رنج مادران دارای فرزند کم توان ذهنی به منظور طراحی بسته آموزشی مناسب و تعیین اثربخشی آموزش مهارت های معنوی مبتنی بر رنج، بر تحمل آشفتگی، پذیرش و صبر در آنان صورت گرفت. روش تحقیق، به دو صورت، کیفی که از طریق مصاحبه، نیازهای پژوهشی از والدین و مشاورین استخراج گردید، و روش کمی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی مقطع متوسطه مدرسه استثنایی دخترانه فرزانگان و کلیه کارشناسان و مشاوران اداره آموزش و پرورش و مدارس استثنایی شهر گرگان در سال 1398 بودند. از میان مادران 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر آزمایش و 15 نفر گواه) قرار گرفتند. از میان کارشناسان و مشاوران نیز 4 نفر به صورت هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های معنوی قرار گرفت و به گروه کنترل، آموزشی داده نشد. مقیاس تحمل آشفتگی ، پرسشنامه پذیرش بوند و همکاران و پرسشنامه صبر خرمایی و همکاران اجرا گردید. برای نرمال بودن داده ها از آزمون کلمگروف-اسمیرنوف و تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار spss16 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های معنوی بر میزان تحمل آشفتگی، پذیرش و صبر مادران دارای فرزند کم توان ذهنی موثر بوده و پیشنهاد می شود به عنوان یک روش غیر دارویی، غیر تهاجمی و کم هزینه، برنامه های آموزشی معنوی مبتنی بر نیاز والدین در جهت افزایش تحمل آشفتگی، پذیرش و صبر آنان انجام شود.

Distress tolerance, Acceptance, and Patience in Mothers with Mentally Impaired Children: The Effectiveness of Suffering-Based spiritual skills training

The purpose of this study was recognition the suffer of mothers with mentally disabled children in order to design an appropriate educational package and determine effectiveness of suffering-based spiritual skills training on distress tolerance, acceptance and patience in them. The research method was qualitative and through interviews, research needs were extracted from parents and counselors and the quantitative method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of all mothers had a mentally disabled child in the Farzanegan school in Gorgan in 2019. Among the experts and consultants of Gorgan Exceptional Administration and Schools, 4 people were purposefully selected to approve the educational package. Eventually, 30 people were selected by targeted sampling method and then randomly divided into two groups of experiments and witnesses (15 experiments and 15 witnesses). The experimental group was trained in spiritual skills for 8 90-minute sessions and the control group was not given training. Turbulence tolerance scale, Bond et al, acceptance questionnaire and Patience and colleagues patience questionnaire were administered. To analyze data from multivariate analysis of covariance Used. The results showed that Suffering-Based spiritual skills training is effective in distress tolerance, acceptance and patience of mothers with mentally disabled children and is recommended as a non-pharmacological, non-invasive and low-cost method, Spiritual training programs should be based on the needs of parents in order to increase distress tolerance, acceptance and patience.

تبلیغات