آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

زمینه و هدف: کاربرد اصلی شبکه های اجتماعی، تسهیل ارتباطات و تعاملات بین افراد است که منجر به گسترش ارتباطات در دنیای امروز می شود؛ ولی به دلیل استفاده سودجویان، کلاه برداران و مجرمان سایبری از این ابزارها، پلیس به عنوان مسئول برقراری امنیّت و انتظام اجتماعی کشور، می بایست به صورت راهبردی از شبکه های اجتماعی استفاده کند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی و تعیین راهبردهای پلیس در استفاده مؤثر از شبکه های اجتماعی مجازی و استفاده راهبردی از آن ها در جهت اهداف سازمانی است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی تحلیلی است و با بهره گیری از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP)) و به صورت میدانی و با استفاده از ابزار پرسش نامه و جامعه آماری به تعداد 50 نفر از مدیران ارشد و کارشناسان مسلط به حوزه رسانه و افرادی که نسبت به شبکه های اجتماعی و مأموریت های پلیسی شناخت و تجربه کافی دارند، انجام پذیرفت. پس از استخراج هفت راهبرد، داده ها براساس نرم افزار Export choice تحلیل شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد، راهبرد «اقدامات و ابزارهای پیشگیرانه از جرائم و کشف جرائم» با 0.222 امتیاز، راهبرد «دسترسی به جدیدترین فناوری ها» با 0.180 امتیاز، راهبرد «کنترل هر چه بهتر عملیات های پلیسی» با 0.158 امتیاز، راهبرد «آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی» با 0.118 امتیاز، راهبرد «کسب اطلاعات در مورد متهمان» با 0.116 امتیاز، راهبرد «انتشار سریع اخبار و اطلاعات» با 0.110 امتیاز و راهبرد «شفاف سازی در فعالیت ها» با 0.097 امتیاز است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که راهبرد «اقدامات و ابزارهای پیشگیرانه و کشف جرائم» بالاترین اولویت را در استفاده راهبردی پلیس از شبکه های اجتماعی دارد؛ لذا با توجه به سرعت تبادل اطلاعات در شبکه های اجتماعی مجازی در حوزه آموزش و انتقال اطلاعات می توان از این راهبرد در جهت انتشار هشدارهای اجتماعی برای پیشگیری از جرائم استفاده کرد.

Determining Police Strategies in the Effective Use of Virtual Social Networks

Background and objectives: The main use of social networks is to facilitate communication and interactions between people, which leads to the expansion of communication in today's world; but due to the use of these tools by profiteers, fraudsters and cybercriminals, the police, as the person responsible for establishing security and social order in the country, should use social networks strategically. The main goal of the current research is to investigate and determine police strategies in the effective use of virtual social networks and their strategic use for organizational goals. Method: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of method it is considered descriptive-analytical. It is conducted using the Analysis of Hierarchical Process (AHP) and field study and using questionnaire tools and a statistical community of 50 senior managers and experts mastered in the field of media and people who have sufficient knowledge and experience in social networks and police missions. After extracting seven strategies, the data was analyzed based on Export choice software. Findings: The findings of the research showed the strategy of "measures and tools to prevent crimes and detect crimes" with 0.222 points, the strategy of "access to the latest technologies" with 0.180 points, the strategy of "controlling police operations as best as possible" with 0.158 points, the strategy of "training, informing and socialization" with 0.118 points, the strategy of "acquiring information about the accused" with 0.116 points, the strategy of "rapid dissemination of news and information" with 0.110 points, and the strategy of "transparency in activities" with 0.097 points. Results: The results of the research showed that the strategy of "preventive actions and tools and detection of crimes" has the highest priority in the strategic use of social networks by the police. Therefore, according to the speed of information exchange in virtual social networks in the field of education and information transfer, this strategy can be used to spread social warnings to prevent crimes.

تبلیغات