آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

اشتیاق به تحصیل متغیری بسیار با اهمیت برای موفقیت دانش آموزان در هر مقطعی است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روان شناسی مثبت نگر بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان ایرانی ساکن دانمارک اجرا شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با سه گروه و در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 12 تا 18 ساله ایرانی ساکن شهر کپنهاگ دانمارک در زمستان 2021 بود، که از بین آن ها 99 نفر از طریق نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه 33 نفری گمارده شدند. پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شاوفیلی و همکاران (2002) برای سنجش متغیر وابسته استفاده شد. دو گروه آموزش معنا محورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روان شناسی مثبت نگر طی 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در اشتیاق تحصیلی به ترتیب بین گروه آموزش معنامحورتحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم وگروه آموزش مثبت نگر با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p )، ولی بین دو گروه آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم و آموزش روان شناسی مثبت نگر تفاوت معناداری به دست نیامد (05/0<p ). بر اساس نتایج، آموزش معنامحور تحصیلی مبتنی بر نظریه انسان سالم همراه با آموزش مثبت نگر دو روش موثر برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان هستند.

The Effectiveness of Academic Meaning Oriented Training Package on the basis of Healthy Human Theory and Positive Psychology Training on Academic Engagement in Iranian Students in Denmark

Academic engagement is a very important variable in any stages for student’s success. The aim of this study was to determine the effectiveness of academic meaning-oriented training based on healthy human theory and positive psychology training on academic engagement in Iranian students in Denmark. The research method was semi-experimental with three groups in two stages of pre-test and post-test. The statistical population of the study included 12 to 18 years old Iranian Students in Copenhagen, Denmark, in winter 2021. From them, 60 students were selected through voluntary sampling and then randomly assigned to three groups (20 people in each group). Schaufeli et al (2002) academic engagement questionnaire was used to measure the dependent variable. Academic meaning-oriented training based on healthy human theory and positive psychology training groups were trained in 10 sessions, respectively. Data were analyzed by analysis of covariance and Bonferroni post hoc test. The results showed that in academic engagement there is a significant difference between academic meaning-oriented training based on healthy human theory and positive psychology training with the control group (P<0.01), but there is no significant difference between academic meaning-oriented training based on healthy human theory and positive psychology training (P>0.05). Based on results, positive psychology training and academic meaning-oriented training are two effective training manners for increasing the academic engagement of Iranian students in Denmark

تبلیغات