آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

هدف از پژوهش حاضر واکاوی علل افت تحصیلی دانش آموزان با تأکید بر آموزش مجازی برنامه شاد در پاندمیک کرونا با روش پژوهش کیفی از نوع تحلیل تماتیک بوده است. جامعه پژوهش شامل والدین دانش آموزان دوره ابتدایی استان خراسان جنوبی که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در نهایت داده ها با 36 نفر از آن ها به اشباع رسید. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش به دلیل جدید بودن موضوع و فقدان نظریه کافی در خصوص موضوع پژوهش مصاحبه های اکتشافی نیمه ساختاریافته بود. بعد از جمع آوری داده ها به تجزیه وتحلیل آنان به روش اشتراوس-کوربین پرداخته شد. ازبین مفاهیم استخراج شده 55کدباز که در11کدمحوری و3کد انتخابی (علل زمینه ای، علل تربیتی و علل آموزشی) طبقه بندی شدند، به دست آمد. جهت بررسی روایی کدگذاری ها از توافق تخصصی متخصصان در مورد فرایند و ساختار کدگذاری ها و جهت بررسی پایایی آن با استفاده از فرم ارزیابی فرایند و ساختار کدگذاری نهایی از روش توافق بین ارزیاب ها استفاده شد که درنهایت ضریب ارزیاب ها 90/0 به دست آمد. یافته ها بیانگر این می باشند که در یک نگاه کلی افت تحصیلی معضل چندجانبه ای است که شیوه های پیشگیری از آن نیز چندجانبه و نیازمند همکاری و آگاهی مستمر والدین، مربیان و دانش آموزان از یک سو و برنامه ریزی های مسئولان آموزش وپرورش از سوی دیگر است.

Analysis of primary school students' academic failure with emphasis on the happy learning virtual program in the Corona pandemic

The purpose of this study is to investigate the causes of students' academic failure by emphasizing the virtual education of the happy program in the corona pandemic with a qualitative research method of thematic analysis. The statistical population of the study included the parents of primary school students in South Khorasan province who were selected by purposive sampling method and finally the data were saturated with 36 participants. Data collection tools in this study were semi-structured exploratory interviews due to the novelty of the subject and the lack of sufficient theory on the subject of the research. After collecting the data, they were analyzed by Strauss-Corbin method. Among the extracted concepts, 55 open source codes were classified into 11 code-based and 3 selective codes (contextual causes, educational causes and educational causes). In order to check the validity of the codings, the specialized agreement of the experts on the process and structure of the codings and to evaluate its reliability using the process evaluation form and the final coding structure, the method of agreement between the evaluators was used.

تبلیغات