چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه جهت گیری هدف، راهبردهای مقابله ای و منابع استرس در دانش آموزان دارای اختلال توجه و عادی صورت گرفت. روش شناسی پژوهش: . شرکت کنندگان این پژوهش شامل 300 نفر(150 نفر دارای اختلال توجه و 150 نفر بدون اختلال توجه) از دانش-آموزان شهرستان فراشبند بودند که براساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی و مقایسه متغیرهای پژوهش در دو گروه نمونه شرکت کنندگان، پرسش نامه اختلال توجه سوان (2004)، پرسش نامه جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، پرسش نامه راهبردهای مقابله ای استراچرز و همکاران (2000) و پرسش نامه منابع استرس گادزلا (1998) را تکمیل نمودند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن ها از طریق همسانی درونی تعیین شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول پرسش نامه ها بود. برای بررسی تفاوت بین دو گروه نمونه در متغیرهای پژوهش از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد و برای بررسی رابطه بین جهت-گیری هدف و منابع استرس با راهبردهای مقابله ای از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. بحث ونتیجه گیری: نتایج تحلیل آماری نشان داد که بین دو گروه نمونه در متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین جهت گیری هدف و منابع استرس با راهبردهای مقابله ای رابطه چندگانه وجود دارد.

Investigation and comparison of goal orientation, coping strategies and sources of stress in students with attention disorder and normal in Farashband city

Introduction and purpose: The purpose of this research was to investigate and compare goal orientation, coping strategies and sources of stress in students with attention disorder and normal students. Research methodology: The participants of this research included 300 people (150 people with attention disorder and 150 people without attention disorder) from the students of Farashband city, who were selected based on random sampling method. In order to examine and compare research variables in two sample groups of participants, Swan attention disorder questionnaire (2004), Elliott and McGregor's goal orientation questionnaire (2001), Strachers et al.'s coping strategies questionnaire (2000) and questionnaire Sources of stress complement Godzilla (1998). The reliability of research tools was determined by Cronbach's alpha coefficient and their validity was determined by internal consistency. Results:The results indicated the acceptable validity and reliability of the questionnaires. To investigate the difference between the two sample groups in the research variables, the multivariate analysis of variance method was used, and to investigate the relationship between goal-orientation and stress sources with coping strategies, multiple regression was used simultaneously. Discussion and conclusion: The results of statistical analysis showed that there is a significant difference between the two sample groups in the research variables. Also, there is a multiple relationship between goal orientation and stress sources with coping strategies.

تبلیغات