آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

هدف از انجام این پژوهش ساخت پرسشنامه تربیت جنسی براساس آیات وروایات و بررسی روایی و پایایی آن است. این پژوهش از نوع روش پژوهش آمیخته ی اکتشافی می باشد. در بخش کیفی، به روش تحلیل محتوا با توجه به آیات و روایات مندرج در کتاب تربیت جنسی: مبانی، اصول و روش ها از منظر قرآن و حدیث؛ گویه های مربوط به تربیت جنسی استخراج و سپس پرسشنامه ی تربیت جنسی کودکان و نوجوانان در دو بُعد رفتاری و دانشی و دو نوع آموزش مستقیم و غیرمستقیم، طراحی گردید. جامعه ی آماری در بخش کمی شامل مادران دارای دانش آموزان (دختر و پسر)، دوره ی ابتدایی (پایه سوم) و متوسطه (پایه نهم) ساکن شهرستان رودهن در سال 1398 بود که از بین آن ها 320 نفر از مادران اول به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. جهت بررسی روایی ابزار از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. با انجام تحلیل عاملی اکتشافی، هیچ گویه ای از گویه های پرسشنامه حذف نشد و برای هر گروه سنی چهار مؤلفه شناسایی شد. روایی سازه ی ابزار نیز به روش تحلیل عاملی تأییدی گویای آن بود که پرسشنامه با حذف تعدادی از گویه ها، در هشت عامل مورد بررسی از برازش مطلوبی برخوردار است. طبق یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که پرسشنامه ی تربیت جنسی مادران در دو رده ی سنی کودکان و نوجوانان از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار (روایی محتوایی90/0 ، پایایی بین 79/0 و 95/0) است.

Constructing and Validating the Knowledge and Behavioral Evaluation Questionnaire of Mothers in Sex Education of Primary and Secondary Students of the First Period

The purpose of this research is to make a sexual education questionnaire based on verses and narrations and to check its validity and reliability. This research is a mixed exploratory research method. In the qualitative part, using the method of content analysis according to the verses and traditions included in the book Sexual Education: Basics, Principles and Methods from the perspective of the Qur'an and Hadith; The items related to sexual education were extracted and then the questionnaire of sexual education of children and adolescents was designed in two dimensions of behavior and knowledge and two types of direct and indirect education. The statistical population in the quantitative section included mothers with students (boys and girls), primary (third grade) and secondary (ninth grade) living in Rodhen city in 2019, from which 320 first-time mothers were selected by random cluster method. Exploratory and confirmatory factor analysis was used to check the validity of the instrument. By performing exploratory factor analysis, no item was removed from the questionnaire and four components were identified for each age group. The construct validity of the tool was also confirmed by the method of confirmatory factor analysis, which showed that the questionnaire has a good fit in the eight investigated factors by removing a number of items. According to the findings of the present study, it can be said that the questionnaire of sexual education of mothers in two age groups of children and adolescents has good validity and reliability (content validity 0.90, reliability between 0.79 and 0.95).

تبلیغات