آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف: در دنیای رقابتی فعلی، رویکرد مدیریت موجودی ها به گونه ای که علاوه بر چابکی، همسو با تقاضا باشد و هزینه زیادی را به سازمان ها تحمیل ننماید، از ضروریات است. رویکرد مدیریت چسبنده موجودی ها، که برخلاف رویکرد رایج در دنیای جدید، منجر به چسبندگی موجودی ها در دوره های کاهشی درآمد می شود، هزینه هایی را برای سازمان ها به همراه دارد که انتظار می رود باعث تضعیف عملکرد سازمان ها شود وهزینه اضافی به آنها تحمیل نماید. در این پژوهش این مهم که موضوعی جدید در ادبیات داخلی است، مورد بررسی قرار گرفته است. روش: برای آزمون فرضیه این تحقیق از داده های ترکیبی به تعداد 7،597 مشاهده(سال-شرکت) جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت، که با توجه به تعریف متغیرها صرفاً  3،975 مشاهده در حد فاصل سال های 1384 تا 1399 باقی مانده و  در آزمون فرضیه مورد استفاده قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که به صورت میانگین شرکت های ایرانی رویکرد مدیریت چسبنده موجودی ها در دوره های کاهشی درآمدها را دنبال نموده که به صورت میانگین منجر به ایجاد هزینه های برای شرکت ها شده و اثر منفی بر عملکرد شرکت ها داشته است. نتیجه گیری: تحلیل فرضیه این تحقیق در سطح کل بازار و صنایع مختلف، نشان می دهد که هزینه های مدیریت چسبنده موجودی ها از منافع آن برای شرکت ها بیشتر بوده است و اثر منفی بر عملکرد شرکت ها در اغلب صنایع گذاشته است. بی شک نگهداشت موجودی کالا با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، دارای مزایایی نیز می باشد ولیکن نتایج این تحقیق نشان می دهد که در دوره زمانی این تحقیق، احتمالا هزینه های ایجاد شده از منافع این استراتژی بیشتر بوده و اثر معکوسی بر عملکرد داشته است، با این حال تحلیل صنایع و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید هر یک از آنها بابت نگهداری موجودی ها موضوعی است که تحقیقات جداگانه ای را می طلبد.

Investigating the relationship between inventory stickiness and firm performance

Objective : In today's competitive world, an inventory management approach that, in addition to agility, is in line with demand and does not impose heavy costs on organizations, is essential. Inventory sticky management approach, which, contrary to the common approach in the new world, leads to inventory stickiness in periods of declining revenue, has costs for organizations that are expected to undermine performance organizations and impose additional costs on them. In this research, this important issue, which is a new topic in the domestic literature, has been examined. Method : To test the hypothesis of this research, 7,597 observations (year-firm) were collected and examined from the pooled data, which according to the definition of variables, only 3,975 observations between 2005 to 2020 remained and were used in the hypothesis test. Results : The results show that on average, Iranian companies have followed the approach of sticky inventory management in periods of declining revenues, which on average has led to costs for companies and a negative effect on company performance . Conclusion : The analysis of the hypothesis of this research in the whole market and different industries shows that the costs of sticky inventory management outweigh the benefits for companies and has a negative effect on the performance of companies in most industries. There is no doubt that maintaining inventory has benefits given the macroeconomic conditions of the country, but the results of this study show that in the period of this research, the costs incurred are probably more than the benefits of this strategy and the opposite effect. However, the analysis of industries and the analysis of the strengths, weaknesses, opportunities and threats of each of them in terms of inventory maintenance is a subject that requires separate research. 

تبلیغات