آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

امروزه باارزش ترین ابزار بازاریابی مورداستفاده توسط کسب وکارهای گردشگری جهت کسب مزیت رقابتی، تجربه است. اقامتگاه های بوم گردی نیز ازجمله بخش های صنعت گردشگری هستند که می توانند با ارائه تجربه های غنی و به یادماندنی به گردشگران، به منافع زیادی دست پیدا کنند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی محرک ها و موانعی است که در مسیر تحقق این تجارب در اقامتگاه های بوم گردی استان سمنان، وجود دارد. برای رسیدن به این هدف، با ۱۷ نفر از صاحبان اقامتگاه های بوم گردی استان سمنان مصاحبه شد. تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون صورت پذیرفت. از دیدگاه صاحبان اقامتگاه های بوم گردی، از یک سو محرک ها (مانند عوامل مدیریتی-نهادی، عوامل فنّاورانه و عوامل اجتماعی-فرهنگی) و از سوی دیگر موانعی (مانند موانع اجتماعی-فرهنگی، زیست محیطی، آموزشی، اقتصادی، زیرساختی، نهادی-سازمانی و ضعف در بازاریابی) برای توسعه گردشگری تجربه محور وجود دارد. توجه هرچه بیشتر به ایجاد محرک ها، باعث می شود تا صاحبان اقامتگاه بوم گردی تجربه غنی تر و به یادماندنی تری را به گردشگران، ارائه دهند. این امر موجب تقویت توسعه گردشگری تجربه محور می شود. از سوی دیگر، بی توجهی به رفع موانع و محدودیت ها، باعث می شود تا موفقیت اقامتگاه ها در ارائه تجربه غنی به گردشگران کمتر شود و درنتیجه از سرعت توسعه گردشگری تجربه محور در اقامتگاه های بوم گردی استان سمنان، کاسته شود.

Identification of Drivers and Barriers to the Development of Experience-Oriented Tourism in Eco-Resorts of Semnan Province

Today, the most valuable marketing tool used by tourism businesses to gain a competitive advantage is experience. Ecotourism residences are among the sectors of the tourism industry that can gain a lot of benefits by providing rich and memorable experiences to tourists. The purpose of the current research is to identify the drivers and obstacles that exist in the path of realizing these experiences in the eco-tourism residences of Semnan province. To achieve this goal, 17 people of owners of ecotourism residences in Semnan province were interviewed. Data analysis was done using the thematic analysis technique. From the point of view of the owners of ecotourism accommodation, on the one hand, there are drivers (such as administrative-institutional factors, technological factors, and socio-cultural factors) and on the other hand, there are obstacles (such as socio-cultural, environmental, educational, economic, infrastructural, institutional-organizational and weakness in Marketing) exists for the development of experience-oriented tourism. Paying more and more attention to the creation of stimuli makes the owners of the ecotourism accommodation offer a richer and more memorable experience to the tourists. This will strengthen the development of experience-oriented tourism. On the other hand, neglecting to remove the obstacles and limitations will make the success of the accommodations in providing a rich experience to tourists and as a result, the speed of development of experience-oriented tourism in the ecotourism accommodations of Semnan province will decrease.

تبلیغات