مدیریت سلامت

مدیریت سلامت

مدیریت سلامت 1387 شماره 31 (مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)

مقالات

۱.

تأثیر شبکه رایانه اى اطلاعات بیمارستانى بر کیفیت خدمات درمانى کارکنان بخش هاى بالینى در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) دانشگاه علوم پزشکى سمنان(مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)

کلید واژه ها: تأثیر شبکه رایانه ای اطلاعات بیمارستان کیفیت خدمات درمانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 322
به کارگیرى صحیح شبکه هاى رایانه اى اطلاعات بیمارستانى و پذیرفتن آن توسط کارکنان مراقبت بهداشتى مى تواند منجرَ به بهبود کیفیَت ارائه ی خدمات بهداشتى و درمانى، و کاهش هزینه هاى مربوط به آن گردد. در این مطالعه اثرهای نظام اطلاعات بیمارستانى بر کیفیَت برخى از فعَالیَت هاى درمانى کارکنان بخش هاى بالینى بررسى می شود. روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی- تحلیلى، تأثیر نظام رایانه اى اطلاعات بیمارستانى بر برخى از فعَالیَت هاى مراقبتى، وضعیت رفتار، رضایت و نگرش 120 نفر از پرستاران ، بهیاران و منشى هاى بخش هاى سرپایى و بسترى مرکز آموزشى و درمانى امیرالمؤمنین (ع) سمنان نسبت به رایانه اى شدن سیستم اطلاعات بیمارستانى درسال 86-1385 بررسى شده است. ابزار جمع آورى اطلاعات، پرسشنامه اى بود که پس از تأیید اعتبار و روایى مورد استفاده قرار گرفت. پس از توزیع پرسشنامه بین کارکنانى که تجربه کارى بیشتر از سه سال داشتند، داده هاى به دست آمده از طریق روش هاى آمارى توصیفى و استنباطى درسطح معنى دار 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: اکثر کارکنان (80درصد) چند بار در روز از نظام رایانه اى بخش خود استفاده مى کردند. بیشتر پرستاران از ثبت گزارش پرستارى در رایانه به علت دوباره کارى، خوددارى مى کردند. پنجاه وپنج درصد کارکنان با در اختیار قرار گرفتن اطلاعات مراقبتى صحیح، 8/45درصد با کمتر شدن خطاهاى کارى، 28درصد با نظارت بهتر بر سیر درمانى بیماران و 15درصد با بهبود نتیجه درمان حاصل ازسیستم اطلاعات رایانه اى موافق بودند. پنجاه درصد کارکنان بر این باور بودند که نظام اطلاعات رایانه اى باعث شده تا رسیدگی از داروهاى تجویز شده به بیماران راحت تر شود. بیست درصد با راحت تر شدن بررسى مشکلات بیمار به وسیله سیستم رایانه اى موافق بودند. به طور کلى 52 نفر از تأثیر سیستم روى برخى از فعَالیَت هاى مراقبتى بخش هاى بالینى نسبتاً راضى بودند و تعداد بسیار کمى (4 نفر) نیز رضایت کامل داشتند. بین رضایت کارکنان از تأثیر HIS روى فرایند مراقبتى بیماران و رضایت از کاربر پسند بودن سیستم و نوع بخش درمانى رابطه معنى دارى مشاهده شد(P<0.05) . نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کمتر از نیمى از کارکنان بخش هاى بالینى از تأثیر نظام رایانه اى اطلاعات بیمارستانى بر فعَالیَت هاى مراقبتى بیماران رضایت نسبى دارند. براى اثر بخشى بیشتر نظام اطلاعات بیمارستانى بر فرآیند مراقبتى بیماران، باید این نظام با ماهیَت پویاى فرایند هاى مراقبتى بیماران همخوانى داشته باشد لذا استفاده از نظام هاى سخت افزارى پیشرفته از قبیل رایانه هاى جیبى، دستى، قلمى و قابل حمل و طراحى نرم افزارهاى تشخیص صدا جهت راحتى ورود اطلاعات به رایانه در بخش هاى بالینى و ارائه راه کارهاى قانونى جهت جلوگیرى از دوباره کارى در فعَالیَت روزانه پرستاران پیشنهاد مى گردد. "
۲.

رابطه جو توانمندسازى با ادراک توانمندى کارکنان در بیمارستان‌هاى آموزشى کرمان(مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)

کلید واژه ها: بیمارستان آموزشی جو توانمندسازی ادراک توانمندی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 364 تعداد دانلود : 192
پایداری و تداوم فعالیت بیمارستان ها بیش از پیش در گروی ایجاد مزَیت رقابتی نسبی می باشد که برای دستیابی به آن در مقایسه با رقیبان باید بتوان خدمات بهتری را ارائه کرد. امروزه عامل اصلی ایجاد ثروت و ارزش افزوده در بیمارستان ها را کارکنان صاحب دانش و یا به عبارت دیگر سرمایه های فکری توانمند می دانند. توانمند سازی منابع انسانی از طریق ایجاد مجموعه ای از ظرفیت های مورد نیاز در آنان و درسایه ی جوَ توانمندسازی سازمان میسَر می شود. ارزیابی ادراک توانمندی کارکنان انعکاس دهنده جوَ توانمند سازی سازمان است. در این پژوهش با مطالعه ی رابطه ی جوَ توانمندسازی با ادراک توانمندی کارکنان در بیمارستان های آموزشی کرمان به بررسی همبستگی مؤلفه های هر یک از متغیَرهای فوق در جامعه مورد مطالعه می پردازیم. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفى از نوع همبستگى ست که در سال 1386 انجام شده است. جامعه پژوهش را کارکنان بیمارستان هاى آموزشى دانشگاه علوم پزشکى کرمان تشکیل می دهند. سیصدوهشتادوشش نفر از کارکنان جامعه ی آمارى به روش نمونه گیرى دو مرحله اى شامل نمونه گیری تصادفى و طبقه اى مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآورى داده ها، پرسشنامه اى با طیف درجه بندی لیکرت ؛ مشتمل بر سه بخش: اطلاعات جمعیت شناختى و جوَ توانمندسازى که بر اساس پرسشنامه معتبر اسکات و ژاف بود. این متغیَر دارای مؤلفه های هشتگانه می باشد. متغیَر ادراک توانمندى کارکنان که بر اساس پرسشنامه ی معتبر وتن و کمرون مشتمل بر مؤلفه های پنجگانه مى باشد. داده ها به روش خود پاسخگویى از نمونه هاى پژوهش اخذ و بعد از ورود به نرم افزار آمارى SPSS ، با استفاده از شاخص هاى آمار توصیفى، آزمون t یک نمونه اى، آزمون همبستگى پیرسون، t مستقل، و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تحلیل قرار گرفت. معیار قضاوت براى مطلوب بودن میانگین متغیَرها، کسب حداقل 70درصد مقیاس پنجگانه با طیف درجه بندی لیکرت یعنی50/3 تعیین شد. یافته ها: در زمینه ی ""جوَ توانمندسازى حاکم بر بیمارستان هاى آموزشى مورد مطالعه""، یافته ها نشانگر آن است که میانگین تمامى مؤلفه ها از وضعیت مطلوبى برخوردار نبودند. بالاترین میانگین ها به ترتیب مربوط به روشنى و وضوح اهداف 2 /97 و کار تیمى 2 /77 و کمترین آن مربوط به ارتباطات با میانگین 2 /10 بود. در زمینه ی ""ادراک توانمندى کارکنان"" یافته ها نشان داد که على رغم میانگین نسبتاً بالای مؤلفه های خوداثربخشی؛ و معناداربودن میانگین مؤلفه های خودسامانى، تأثیرگذارى، اعتماد به دیگران در سطح مطلوبی قرار نداشته و درکل، متغیَر ادراک توانمندى از وضعیت مطلوبى برخوردار نبود. در این پژوهش فرضیه معنى دار بودن رابطه جو توانمندسازى و ادراک توانمندى کارکنان با احتمال 99درصد؛ و ضریب همبستگى 723/0 در سطح معنى دارى 0001/0 تأیید شد. به علاوه هر یک از متغیَرهاى هشتگانه نیز داراى ارتباط مستقیم و قوى (ضریب همبستگى بیش از 5/0) با ادراک توانمندى کارکنان بودند. بحث و نتیجه گیری: نتایج آمارى تحلیل همبستگى پیرسون نشان داد که بین متغیَر جوَ توانمندسازى و متغیَر ادراک توانمندى کارکنان بیمارستان های مورد مطالعه ارتباط مثبت ، قوى و معنى دارى وجود دارد. بیشترین ضرایب همبستگى مربوط به مؤلفه های روحیَه ی کاری ، روشنى و وضوح اهداف بود. این ارتباط و همبستگی، به تفکیک در خصوص مؤلفه های هشتگانه ی جوَ توانمندسازى با ادراک توانمندی کارکنان نیز مشاهده می گردد. با توجه به ارتباط معنى دار بین جوَ توانمندسازى و ادراک توانمندى کارکنان و وجود همبستگی مستقیم و قوی ما بین آنها ،براى اجراى رویکرد توانمندسازى ،مدیران و مسئولین بیمارستان می توانند با اعمال مدیریت کارآمد و ایجاد شرایط مطلوب، جوَ توانمندسازى مناسبی را در بیمارستان هاى آموزشى فراهم کنند و از این طریق به نحو مؤثری بر شناخت ، احساس و ادراک توانمندی کارکنان تأثیربگذارند . "
۳.

پایش سلامت در حیات مصنوعى در حوزه هاى بیمارى هاى واگیر و آلودگى(مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)

کلید واژه ها: ایدز پایش سلامت توزیع بیماری انتشارآلودگی حیات مصنوعی جامعه ی مصنوعی مدل فضای قندی اچ آی وی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 283 تعداد دانلود : 454
پیچیدگی ذاتی جامعه ی بشری، همراه با کاهش امکان انجام آزمایش در بیشتر محدوده های علوم اجتماعى و بهداشتى منجرَ به آن شده است که محقَقان به استفاده از شبیه سازى کامپیوترى و به کارگیرى مدل های مصنوعى در مطالعه ی جنبه های ضروری متفاوت موجود در این علوم روی بیاورند. طراحى مدل هاى مصنوعى مبتنى بر اطلاعات محیط هاى واقعى و تحلیل و شناسائی؛ و سپس بازخوانى نتایج حاصله و به کارگیرى شان در محیط واقعى جهت تصحیح رفتارهاى پیچیده انگیزه ی مناسب و بجایى بود که توانست چرخ پژوهش را به حرکت درآورد و آن را فعَال سازد. دراین پژوهش یافتن یک راه حل برای شناسایی، تحلیل و بهینه سازی فرایند در نظام های پیچیده بهداشتى درمانى هدف گذارى شده و در همین راستا مدل هایى براى پایش سلامت در حیات مصنوعى در حوزه ی بیمارى هاى واگیر و آلودگى ارائه شده است. روش بررسی: نوع روش تحقیق بنیادى، شبیه سازى و کاربردى (منبعث از هوش مصنوعى) است و روش گردآورى اطلاعات میدانى، کتابخانه اى و محاسباتى ست. جامعه ی مورد مطالعه ی مصنوعى (لابراتوار کامپیوترى)، شامل عامل هاى محاسباتى هوشمند و ابزار استفاده شده به منظور شبیه سازى (مدلسازى) و تحلیل، نرم افزار NetLogo است. یافته ها: نتایج نشان مى دهد که افزایش و انتشار آلودگى و فقدان مراقبت بهداشتى در محیط باعث کاهش رفاه عامل ها و تداوم آن، باعث افزایش تدریجی تعداد مرگ و میر عامل ها مى شود، ضمن آنکه نبودِ سیاستگذارى صحیح در بخش درمان مى تواند منجرَ به همه گیر شدن بیمارى و اتلاف منابع شود. همچنین یافته ها نشان مى دهد که مدلسازى مبتنى بر عامل در حیات مصنوعى روشى کارآمد و راه حلى راهگشا در نظام سلامت مى باشد. نتیجه گیری: نیاز به استفاده از مدل هاى حقیقى در حیات مصنوعى و گسترش و توسعه ی آنها در جهت تصمیم گیرى، تحلیل و بهینه سازى بهتر مسائل و فرایندهاى سلامت در حیات واقعى مشاهده مى شود که در صورت وقوع مى تواند حلَال برخى از مسائل و معضلات موجود در نظام سلامت کشور باشد و در جهت ارتقاء و توسعه ی آن به کار گرفته شود. "
۵.

بررسى تطبیقى میزان سواد اطلاعاتى کتابداران کتابخانه هاى دانشگاه هاى علوم پزشکى ایران، علوم پزشکى شهید بهشتى، تربیت مدرس، تهران و شهید بهشتی(مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 219 تعداد دانلود : 770
۶.

بررسى تأثیر عملکرد گروههاى بهبود کیفیت بر اثربخشى و کارایى بیمارستان لولاگر تهران ؛ 1384(مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)

۷.

چشم انداز در عمل: خط مشی و رویه های کدگذاری بالینی(مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)

کلید واژه ها: خط مشی رویه کدگذاری بالینی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 559 تعداد دانلود : 423
مقدمه: حیات هر مؤسسه بهداشتی به داده های صحیح کدگذاری بستگی دارد. یکی از بهترین ابزارهای کسب داده های صحیح و معتبر ایجاد راهنمای خط مشی و رویه ها است. خط مشی و رویه های کدگذاری بالینی، در مواجه با تغییرات پرسنل باعث ثبات واستمرار کار کدگذاری بالینی می شود و چارچوبی برای تصمیم گیری و انجام وظایف ارائه می کنند. روش بررسی: این تحقیق به صورت یک مطالعه توصیفی- مقایسه ای انجام شد. اطلاعات از طریق مرور کتاب ها، مقالات، اینترنت و اطلاعات مؤسسات بهداشتی و درمانی به دست آمد. در این پژوهش خط مشی ها و رویه های کدگذاری کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا و ایران بررسی و مقایسه شده اند. با توجه به ویژگی های مشابه و متفاوت آنها، الگوی پیشنهادی برای ایران مطرح شد. سپس این الگو در دو مرحله به شیوه دلفی آزمون شد. در پایان پس از تحلیل نتایج، الگوی نهایی برای ایران ارائه گردید. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که خط مشی ها و رویه های کدگذاری بالینی در 6 محور اصلی اصول مستندسازی و کدگذاری، اعتبار بخشی اطلاعات کدگذاری، ساختار واحد کدگذاری، آموزش کدگذاری، ارتباطات در کدگذاری و امنیت و محرمانگی مطرح هستند. 14 خط مشی مربوط به واحد کدگذاری بالینی این 6 محور را پوشش می دهند. در هر کدام از محورهای فوق، رویه های معینی به دست آمده است. اصول مستندسازی، فرایند کدگذاری، چارچوب زمانی کدگذاری، ارائه خلاصه کدگذاری، بازرسی خطاهای مستندسازی و کدگذاری، اصلاح خطاها و برگزاری جلسات آموزشی، وضعیت شغلی کدگذاران و تعداد کدگذاران مورد نیاز، ارزشیابی کدگذاران، آموزش حین کار، شرایط مؤثر بر کار و ردیابی ممیزی سیستم های ثبت داده ها برخی از مهم ترین رویه های این شش محور هستند. نتیجه گیری: به طور کلی ساختار الگوی نهایی خط مشی ها و رویه های کدگذاری بالینی ایران بیشترین شباهت را با الگوی کشور انگلیس، سپس آمریکا و کمترین شباهت را با الگوی کشور کانادا داشته است. پیشنهاد می شود دستورالعمل های کدگذاری به طور سالانه تدوین و روزآمد شود و در نشریه ای مختص به کدگذاری منتشر شود. جهت بررسی اطلاعات کدگذاری و نیز کار کدگذاران هیأت بازرسی کدگذاری تشکیل و بر اساس نتایج آن دوره های آموزشی برگزار شود. همچنین جهت پرسش از پزشک درباره بیماری های مهم، فرم خاصی طراحی شود.
۸.

شاخص هیرش(h-Index): چالش ها و ابزارهای مکمل(مقاله پژوهشی وزارت بهداشت)

کلید واژه ها: علم سنجی شاخص h استناد پایگاه های استنادی شاخص های مکمل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 637 تعداد دانلود : 446
مقدمه: J. E. Hirsch شاخصی را با نام h-Index به حوزه علم سنجی معرفی کرد که نشان دهنده کیفیت بهره وری علمی واقعی از انتشارات یک پژوهشگر است که معادل عامل تأثیر(Impact Factor)برای پژوهشگران به شمار می آید. روش بررسی: پژوهش های انجام شده بیانگر آن است که پایگاه های استنادی، نمره h متفاوتی را برای هر پژوهشگر ارائه می دهند و نیز h پژوهشگران در حوزه های مختلف علمی تفاوت دارد. با وجود مزایای بسیار h-Index، معایب آن موجب ارائه شاخص های مکمل برای آن از جمله m، r، g شده است. نتیجه گیری: نقطه قوت h-Index، کاربرد بالقوه آن در ارزیابی مقالات در سطح خرد است که مکمل شاخص های دیگر کتاب سنجی موجود است. این شاخص به همراه دیگر شاخص های مکمل می تواند معیار مناسبی برای ارتقاء درجه علمی پژوهشگران و دانشمندان و اعضاء یک گروه علمی باشد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۴