رویکرد فلسفه در مدارس و سازمان ها

رویکرد فلسفه در مدارس و سازمان ها

رویکرد فلسفه در مدارس و سازمان ها دوره اول زمستان 1401 شماره 3

مقالات

۱.

بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر آبپخش

تعداد بازدید : ۱۰۲ تعداد دانلود : ۸۲
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه خوش بینی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر آبپخش انجام شده است. نوع این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری داده ها، توصیفی– همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را 471 نفر از دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر آبپخش تشکیل دادند. حجم نمونه این پژوهش شامل 212 نفر بود که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای بدست آمد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های خوش بینی تحصیلی موران و همکاران (2013) و خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (1999) استفاده شد. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین اعتماد با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر آبپخش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد به این معنا که هر قدر میزان اعتماد بیشتر شود، خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نیز قوی تر می شود. بین تأکید تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر آبپخش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد به این معنا که هر قدر میزان تأکید تحصیلی بیشتر شود، خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نیز قوی تر می شود. بین یگانگی تحصیلی با خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر آبپخش رابطه مثبت و معناداری وجود دارد به این معنا که هر قدر میزان یگانگی تحصیلی بیشتر شود، خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان نیز قوی تر می شود.
۲.

تبیین جایگاه انسان در تعالی (سرآمدی) سازمان

تعداد بازدید : ۶۸ تعداد دانلود : ۴۸
پژوهش حاضر با هدف تبیین جایگاه انسان در تعالی (سرآمدی) سازمان با استفاده از روش کیفی فراترکیب استفاده شده است. بخش مهمی از موفقیت و تعالی سازمان ها، نتیجه اثربخشی و اقدامات مناسب نیروی انسانی و رؤسای آنان است. در شرایط امروزی که سازمان ها با محیط رقابتی جهانی مواجهند، همواره نیاز به تغییرات ریشه ای و خلاقیت های کاری احساس می شود. سازمان های متعالی برای کارکنان ارزش قائل می شوند و فرهنگی را ایجاد می کنند که دستیابی به اهداف فردی و سازمانی مسیر می شود . آن ها قابلیت های کارکنان را توسعه داده و عدالت و برابری را ارتقا می دهند .آنها به گونه ای به کارکنان خود توجه کرده، ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشویق و تقدیر قرار می دهند که در آن ها انگیزه و تعهد ایجاد کرده و آن ها را قادر می سازند تا از مهارت ها و دانش خود در جهت منافع سازمانی استفاده کنند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که متغیرهای شناسایی شده موثر بر تبیین جایگاه انسان در تعالی (سرآمدی) سازمان شامل اشتیاق شغلی، نوآوری سازمانی، خلاقیت سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده بهسازی منابع انسانی، یادگیری سازمانی و قابلیتهای چابکی سازمانی، توانمندسازی و توسعه منابع انسانی جذب، تربیت و آموزش و حفظ و نگهداری، توسعه دانش فردی و اخلاق حرفه ای. مدیریت دانش، ابعاد پنج گانه رهبری تحول گرا (ویژگی های آرمانی، رفتارهای آرمانی، انگیزش الهام بخش، تحریک فرهیختگی و ملاحظات فردی) و اتخاذ شیوه های مدیریتی بود.
۳.

آسیب شناسی فرایند تدریس با درنظر گرفتن یادگیری درس شیمی در دوره متوسطه دوم شهر تبریز

نویسنده:
تعداد بازدید : ۸۰ تعداد دانلود : ۵۰
هدف اصلی در این پژوهش ، آسیب شناسی فرایند تدریس شیمی با در نظر گرفتن یادگیری در دوره دوم متوسطه می باشد تحقیق حاضر یک پژوهش توصیفی-میدانی می باشد و جامعه آماری را جمعی از دبیران شیمی و دانش اموزان آن ها در شهر تبریز تشکیل می دهد برای هر جامعه آماری10 سوال بسته پاسخ طیف لیکرت و 1 سوال باز می باشد با توجه به این که جامعه آماری مورد نظر به تعداد 15 نفر دبیر و 200 نفر دانش آموز می باشد داده های حاصل از پرسشنامه از طریق تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد و در نهایت به مشکلات مربوط به فرایند تدریس و اهمیت آن، شناسایی و راهکار هایی نیز ارائه گردید. با نگاه عمیق به این مشکلات ، دبیران را موظف می دارد که در راستای بازبینی مجدد در نوع تدریس خود گام های اساسی را بردارند.
۴.

اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر قلدری و تحریک پذیری دانش آموزان پیش دبستانی شهر مشهد

تعداد بازدید : ۱۰۱ تعداد دانلود : ۹۵
پژوهش حاضر به اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر قلدری و تحریک پذیری دانش آموزان پیش دبستانی شهر مشهد پرداخته است. پژوهش حاضر با استفاده از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پیش دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-98 بود. در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن کلیه دانش آموزان پیش دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-98؛ نمونه های مورد نظر (30 نفر) ب ه ص ورت نمون ه گی ری در دسترس؛ از جامعه آماری انتخاب ش دند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 6 جلسه تحت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. پرسشنامه های تحریک پذیری باس و پلومین (1984) و قلدری ایلی نویز (2001) در پیش آزمون و پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد و در کلیه تجزیه و تحلیل های آماری این پژوهش از نرم افزار SPSS-22 استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی پس از دریافت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد کاهش معنی داری در نمره تحریک پذیری و قلدری داشتند. بنابراین می توان نتیجه گرفت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحریک پذیری و قلدری دانش آموزان پیش دبستانی موثر است.
۵.

تحلیل محتوای بخش انتقال اطلاعات در نسل ها کتاب جدید التالیف زیست شناسی دوازدهم سال تحصیلی 1401-1400 به روش ویلیام رومی

نویسنده:
تعداد بازدید : ۵۳ تعداد دانلود : ۵۳
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای مباحث بخش انتقال اطلاعات در نسل ها کتاب جدید التالیف زیست شناسی دوازدهم از لحاظ فعال بودن یا غیرفال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی می باشد. هدف: جملات و تصاویر بخش "انتقال اطلاعات در نسل ها" کتاب زیست شناسی دوازدهم دوره دوم متوسطه تا چه اندازه به صورت فعال و یا غیرفعال تدوین شده است؟پژوهش موجود به روش تحلیل محتوای کمی و روش آماری توصیفی انجام شد. جامعه ی مورد مطالعه در نظر گرفته شده در این پروژه ، فصل "انتقال اطلاعات در نسل ها" کتاب جدیدالتألیف زیست شناسی پایه دوازدهم در سالتحصیلی 1401-1400 بود. نتایج این پژوهش نشان داد که شاخص درگیری برای جملات متون فصل "انتقال اطلاعات در نسل ها" در کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم در بازه ی 08/0 و برای تصاویر این متون صفر بدست آمد. باتوجه به اینکه ضریب یادگیری جملات متن این بخش ، از 4/0 کم تر می باشد لذا مطالب تاًلیف شده به صورت فعالیت محور نمی باشد و با وضع مطلوب فاصله بسیاری دارد. ضریب یادگیری تصاویر مروبط به این بخش صفر است و بسیار غیر فعال می باشد لیکن انتظار می رود به صورت مناسبتری تالیف شود .