پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه

پویش در آموزش علوم پایه دوره هشتم بهار 1401 شماره 1 (پیاپی 26)

مقالات

۱.

تأثیر عامل کنترل از دیدگاه شونفیلد بر کاهش بدفهمی های عبارت های جبری دانش آموزان پایه نهم شهرستان کمیجان

کلید واژه ها: کنترل شونفیلد عبارت های جبری بدفهمی شهرستان کمیجان پایه نهم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹۵ تعداد دانلود : ۱۰۶
هدف این پژوهش مطالعه تاثیر عامل کنترل از دیدگاه شونفیلد بر بدفهمی های دانش آموزان پایه نهم در عبارت های جبری درس ریاضی شهرستان کمیجان می باشد. کنترل از نظر شونفیلد به معنای چگونگی انتخاب و به کارگیری منابع و استراتژی های مناسبى است که به حل مسئله کمک می-کند. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، شبه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش 240 نفر بود که از این جامعه یک نمونه 50 نفری در دسترس بطور تصادفی در دو کلاس 25 نفره به عنوان گروه آزمایش و گواه تقسیم گردید . ابزار پژوهش آزمون محقق ساخته طبق جدول بدفهمی ها بود و روایی آزمون با روش نسبت روایی محتوا 73/0 تایید گردید و پایایی سؤالات با ضریب آلفای کرونباخ مقدار قابل قبول756/0 بدست آمد. بعد از پیش آزمون، برای هر گروه 7 جلسه آموزش فوق برنامه در مورد عبارت های جبری اجرا شد، سپس پس آزمونی برای دو گروه انجام گرفت ؛ تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون t، با سطح معنی داری 0.05 p< انجام شد، نتایج به دست آمده نشان داد که تقویت مهارت کنترل از دیدگاه شونفیلد درکاهش بدفهمی های دانش آموزان در حل مسائل مربوط به عبارت های جبری تأثیر داردو باعث کاهش بدفهمی ها شده است. .
۲.

تحلیل محتوای کتب علوم تجربی پایه های چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس شاخص های آموزش سلامت

کلید واژه ها: تحلیل محتوا علوم تجربی آموزش سلامت چهارم ابتدایی پنجم ابتدایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۴۲ تعداد دانلود : ۱۴۱
توسعه فرهنگ بهداشتی، آموزش سلامت و بهداشت و ارتقاء سلامت دانش آموزان، بسیار حائظ اهمیت است، و یک برنامه کامل و جامع، در این زمینه، مورد نیاز است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان توجه، به موضوع آموزش سلامت، در کتب علوم تجربی پایه های چهارم و پنجم ابتدایی اجرا شد. این پژوهش، به روش توصیفی_تحلیلی بوده و با روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری، کتب علوم تجربی پایه های چهارم و پنجم ابتدایی در سال تحصیلی1400_1399بود. نمونه آماری نیز برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. همچنین با استفاده از فهرست وارسی از معیارهای شاخصه آموزش سلامت، با 12شاخص و 57 خرده شاخص، داده ها جمع آوری شدند. نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد، که از بررسی کتب علوم تجربی پایه های چهارم و پنجم ابتدایی از مجموع 208واحد شمارش شده، شاخص سلامت جسم با40مورد، بیشترین و شاخص های معلولیت و سلامت خانواده با 1مورد، کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادند. بیشترین ضریب اهمیت نیز با مقدار(172/ .)، مربوط به شاخص پیش گیری از رفتار های پر خطر و کمترین ضریب اهمیت با مقدار (0001/.) مربوط به شاخص بهداشت محیط بود. نتایج نشان داد، که میزان توجه به شاخص های آموزش سلامت، در این کتب، متفاوت است و به بعضی شاخص ها، کم توجه شده است.
۳.

کاهش اضطراب ریاضی با استفاده از روش های کاربردی و تعاملی

کلید واژه ها: اضطراب تدریس پایه نهم کاربرد ریاضیات در یادگیری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۸۲ تعداد دانلود : ۱۳۵
هدف از پژوهش حاضر، کاهش اضطراب ریاضی در دانش آموزان با استفاده از روش های کاربردی و تعاملی بود. این مطالعه با استفاده از روش اقدام پژوهی روی جامعه دانش آموزان پایه نهم مدرسه شاهد افشار یزد در سال تحصیلی 1399-1400 انجام گرفت. برای این منظور یکی از دانش آموزان پایه نهم که دچار اضطراب در کلاس؛ به خصوص در درس ریاضی بود، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت. روش گردآوری داده ها در این پژوهش، استفاده از پرسش نامه، مشاهده تأملی، مصاحبه و ارتباط تعاملی بود. از ابتدای سال تحصیلی 1399-1400 پس از موافقت مدیر و معلم مدرسه، به بررسی مشکل اضطراب در دانش آموز و راه های برطرف کردن آن از طریق ارتباط تعاملی پرداخته شد. طبق نتایج حاصله، رفتارهای دانش آموز مورد مطالعه در کلاس درس تا حد زیادی بهبود یافت. در واقع اطرافیان دانش آموز با مشاهده کاهش اضطراب و دلهره او و مشارکت فعال وی در کلاس، شاهد تغییر رفتارهایش در جهت مثبت بودند. هم چنین بالا رفتن نمره دانش آموز در امتحانات کلاسی، به خوبی گویای کاهش اضطراب و پیشرفت او در درس ریاضی بود. بطور کلی نتایج این پژوهش حاکی از تاثیر توجه به تفاوت های فردی و علاقه دانش آموزان و نیز توجه به کاربرد ریاضیات در زندگی روی کاهش اضطراب دانش آموزان در درس ریاضی است.
۴.

مرور مختصری بر چهار فصل از کتاب شیمی پیش حیاتی از مواد دوگانه دوست ساده تا مُدل های پیش سلول

نویسنده:

کلید واژه ها: مقاله مروری سیاره زمین پیدایش حیات شیمی پیش حیاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۱ تعداد دانلود : ۸۷
کتاب های علمی، از مهم ترین منابع برای تحقیق و پژوهش هستند. معرفی و مرور محتوای کتاب های علمی با زمینه پژوهشی می تواند چشم انداز پژوهشی قابل قبولی را به پژوهشگران عرصه علم و دانش عرضه کند. کتاب Prebiotic Chemistry From Simple Amphiphiles to Protocell Models اثر پیتر والده در انتشارات بین المللی اشپرینگر در سال 2005، منتشرشده است. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن اهمّیت مطالعات مروری در خلق و توسعه دانش بشری بر آن است نخست به معرفی اجمالی این اثر علمی و بیان مواردی از برجستگی های آن پرداخته و نهایتاً به مرور مختصری بر چهار فصل از آن کتاب ارزنده که هدف اصلی این تحقیق می باشد، بپردازد. یافته های این پژوهش مروری کوتاه نشان داد: کتاب مذکور، در پنج فصل و ﺗﻮﺳﻂ پژوهشگران ﻣﺨﺘﻠﻒ به گونه ای ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ هرکدام از فصل ها به صورت ﺟﺪاﮔﺎﻧﻪ و ﻃﺒﻖ ﻧﯿﺎز پژوهشگر قابل مطالعه ﺑﺎﺷﻨﺪ که این مورد یکی از برجستگی های این اثر علمی به شمار می آید. همچنین، سرمنشاء حیات و پیدایش آن بر روی سیاره زمین، شکل گیری موجودات زنده از مواد غیرزنده، سنتز پیش حیاتی و...، از موضوعات اصلی در حوزه تحقیقات حیات به شمار می آیند که در کتاب فوق الذکر به آن ها تأکید و توجه ویژه ای شده است.
۵.

استفاده از جانوران در آموزش زیست شناسی: انگیزش و چالش ها

نویسنده:

کلید واژه ها: آموزش زیست شناسی جانوران آزمایش اخلاق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹۹ تعداد دانلود : ۸۰
موجودات زنده فرصت هایی را برای جلب علاقه دانش آموزان و ایجاد تجربیات آموزشی متنوع فراهم می کنند. در این میان، مراقبت انسانی و رفتار با حیوانات می تواند یکی از مهم ترین جنبه های آموزش زیست شناسی باشد که طیف وسیعی از دستورالعمل های مشاهده ای و آزمایشی را دربر می-گیرد؛ درعین حال دانش آموزان را برای ادامه تحصیل در رشته های مرتبط با زیست شناسی و پزشکی، تشویق و آماده کند. مطالعات خارج از کلاس مانند سپردن مسئولیت نگهداری و مراقبت از حیوانات در خانه و بازدید از پارک های جانورشناسی نیز فرصتی را برای آموزش اصول رفتاری، ریخت شناسی، اکولوژیکی و تکاملی جانوران فراهم می کند که لزوماً در کتاب های درسی یافت نمی شوند، اما می توانند محتوای کتاب ها را تقویت کنند و درعین حال تشویق به مطالعه بیشتر و تأمل متفکرانه شوند. در این مطالعه مروری که با استفاده از مقالات سایت های گوگل اسکولار ، پاب مد و ساینس دایرکت ؛ در محدوده زمانی 1980 تا 2021 و کلیدواژه های آموزش زیست شناسی، جانوران، آزمایش و اخلاق انجام شد. هدف مقاله حاضر این است که علاوه بر معرفی مزایای استفاده از حیوانات در آموزش زیست شناسی، ملاحظات اخلاقی مربوط به آزمایش بر روی حیوانات زنده و پرورش افراد آگاه و سالمی که برای موجودات زنده ارزش و احترام قائل هستند، موردنقد و بررسی قرار گیرد.
۶.

شیمی آشپزخانه ای راهکاری برای انجام فعالیت های عملی شیمی در آموزش مجازی

کلید واژه ها: شیمی آزمایش آموزش مجازی آشپزخانه کرونا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۴۷ تعداد دانلود : ۵۶
با شیوع جهانی COVID-19، کلاس های حضوری در اکثر نقاط جهان تعطیل شد و جای خود را به آموزش های مجازی داد. در حالی که آموزش از راه دور برای همه مدرسان یک چالش بود، برگزاری کلاس های آزمایشگاهی برای مدرسان دروس شیمی به یک چالش بزرگ تر تبدیل شده بود. یک روش ساده و کارآمد برای آموزش های عملی شیمی در دوره های مجازی استفاده از شیمی آشپزخانه ای است. این رویکرد، فعالیت های ساده ای را که دانش آموزان می توانند در خانه انجام دهند و تکمیل کاربرگ هایی که مشاهدات آن ها را به تئوری تدریس شده مرتبط می کند، را شامل می شود. آزمایش هایی که فراگیران بتوانند به طور ایمن در خانه و بدون نیاز به خرید مواد و وسایل آزمایشگاهی تجاری گران قیمت انجام دهند، هم از نظر اقتصادی ارزشمند خواهند بود و هم بخشی از برنامه درسی را پوشش خواهند داد. در طراحی آزمایش های خانگی باید سه نکته سادگی، در دسترس بودن مواد و تجهیزات برای انجام آزمایش و ایمنی را در نظر داشت. پژوهش حاضر مطالعه ای مروری بر فعالیت های انجام شده در زمینه شیمی آشپزخانه ای در طول همه گیری کرونا می-باشد. بررسی ها نشان دادند فراگیران انگیزه بالایی برای انجام این آزمایش ها داشتند و به اهداف یادگیری نسبتا مشابه با سال های قبل در آزمایشگاه های حضوری دست یافتند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱