آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

Although teacher-related factors have been regarded as significant elements in shaping the educational system, there is a scarcity of research regarding the relationship between teachers’ online knowledge sharing, commitment, and teachers’ self-efficacy. In this study, a quantitative correlational methodology and structural equation modeling were employed to address the research hypotheses. To achieve this, 113 English as a Foreign Language (EFL) teachers were selected through convenience sampling. Three questionnaires—namely, online knowledge sharing behavior, teaching commitment, and teachers' self-efficacy—were utilized to collect the data. The findings showed that knowledge sharing had a significant effect on teachers' commitment. Additionally, knowledge sharing had a significant effect on self-efficacy, which acted as a mediating variable. Furthermore, self-efficacy affected teachers' teaching commitment. Self-efficacy as a mediating variable strengthens the effect of knowledge sharing on teaching commitment. Overall, the findings supported the proposed hypothetical model of the variables. These results carry significance both theoretically and practically and provide valuable insights. 

رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری در بررسی به اشتراک گذاری دانش برخط معلمان زبان انگلیسی، تعهد در تدریس و خودکارآمدی

هدف اصلی ابن مطالعه، بررسی به اشتراک دانش معلمان زبان انگلیسی زبان انگلیسی، تعهد تدریس و خودکارآمدی بود. در این مطالعه از روش کمی و همبستگی و مدل سازی معادلات ساختاری برای پرداختن به فرضیه های پژوهش استفاده شد. برای انجام این کار، 113 معلم انگلیسی به عنوان زبان انگلیسی از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. یافته ها نشان داد که اشتراک دانش تأثیر معناداری بر تعهد معلمان دارد. همچنین اشتراک دانش به عنوان متغیر میانجی بر خودکارآمدی تأثیر معناداری داشت. علاوه بر این، خودکارآمدی بر تعهد تدریس معلمان تأثیر گذاشت. همچنین خودکارآمدی به عنوان یک متغیر میانجی، تأثیر اشتراک دانش را بر تعهد تدریس تقویت و افزایش می دهد. به طور کلی یافته ها از مدل فرضی متغیرها پشتیبانی می کند. این نتایج هم از نظر نظری و هم از نظر عملی دارای اهمیت هستند و بینش های ارزشمندی را ارائه می دهند.

تبلیغات